AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.079

Undersöka byt del?

Lämnade in min bil till Förenadebil efter att ha sladdat på en trotoarkant och har nu väntat en månad (!) att dom ska byta fälg och bärarm.

Dom påstår att det är svårt att hitta en begagnad. Altså har dom rätt att sätta på en begagnad om bilen är mer än 3 år gammal. Då börjar man ju undra om min Z3 som bara gått 3000 mil verkligen fått en bärarm som gått lika lite.

Någon som vet hur man kollar verkstadens arbete. Ska man kanske lämna till motormännen?
Hoppasan jag lyckades visst inte stava till bytt!
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Miltal på en bärarm lär inte vara så intressant- det är en kompakt del. Så länge bussningarna / lederna är nya så blir det nog bra.

alfatok....
Tackar för det! då kan man sova gott.

Om man nu bara får tillbaka sin bil någon gång...
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Så lite så =)

alfatok....
vad säger din försäkringsbolag? är det dem som betalar?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Ja det är försäkringsbolaget som betalar så det känns inte som att det är så lätt att klaga där. Men kanske borde men kolla för säkerhets skulle så att dom inte betalar för nytt och så får jag gammalt slitet.
Har nu ringt försäkrings bolaget som (faktiskt) kändes riktigt bra att prata med. (Trygg Hansa) Dock inte så värst mycket att göra än att hoppas på det bästa och att om jag inte fick bilen snart så skulle jag återkomma så skulle dom ligga på också.

Känns lite sjukt att man inte har rätt till nya delar, gällde tydligen samma för alla försäkringar.

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
En ny bärarm kostar i runda slängar dryga 1000-lappen. Skulle jag vara Du skulle jag betala mellanskillnaden själv och då få den fixad pronto.

Fast så här års står bilen bra på verkstaden, jag har lyckats få dem att behålla bilen ca 3 mån två vintrar när jag hade svårt med uppställnignsplats! :-)

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Fast nu har dom köpt en begagnad redan...

Använder bilen numera som bruksbil sedan jag sålt min mini, så skulle jag vara av med bilen längre går det mig nog på nerverna!
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Får Du ingen hyrbil på försäkringen?? Brukar vara ett ypperligt tillfälle att prova igenom BMW vagnpark via Mabi i Solna! :-)

/Caspar
Skojar du, har man rätt till det ibland?!

By the way, vi pratade ju däckstorlekar för inte så länge sedan. Tror att min lilla sladd hade att göra med att antisladden kopplades in lite för sent... kanske inte var så smart av mig att ha 255 bak, istället för 245.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Ooooppsss, skall jag ta på mig skulden nu?!?

Vet faktiskt inte hur antisladdsystemet påverkas av olika däckstorlekar, spontant tycker jag att 255/40 vore bättre då de har nästan exakt samma rullomkrets som 225/45, men systemet kanske är programmerat för mindre bakhjul (som orginal är).

På Z'orna kopplar antisladden förvisso in ganska sent, jag antar att de har gjort det för att bilarna skall vara lite halvbusiga. :-)

Kolla i dina försäkringspapper, eller på brevet Du fått från försäkringsbolaget, där står vad som gäller för hyrbil. Ofta får man ersättning till 75% för en motsvarande bil och som motsvarande till Z3 klassar de compact!!?! ej Z4?!?!?. Gäller även Z4 försäkringar, så Du kan vara tyst denna gång Hobbe. :-)

Om Du har rätt till hyrbil och inte tar ut någon brukar man ha rätt till en kontantersättning kring hundringen om dagen.

/Caspar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.