|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har "snöat in" på en X5 4.4i. De börjar ju komma ner i pris nu. Är det något särskilt man ska tänka på? Bensinförbrukningen lär ju öka rejält men annars? Är service mycket dyrare? Är det något som brukar krångla som jag bör kolla extra noga innan ett ev. köp? Tar tacksamt emot tips och info. "BMW six appeal" Farkost:Länk | |
|
X5 finns som begagnatköp i senaste numret av teknikens värld. Där finns säkert många av dess fel och brister presenterade. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Ok, tack. Iväg till macken med andra ord. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Beg.priserna för de 6- och 8-cylindriga är i princip lika eftersom X5 3,0 är så populär jämfört med X5 4,4 som är en ganska kall fisk som begagnad. Men förutom förbrukningen har jag svårt att tro att driftskostnaderna ska skilja så mycket mellan modellerna, service mm. Det är ju förutom motorerna samma grejer. En nackdel med X5 4,4 är dock att den kan bli svår att bli av med som begagnad eftersom de motorstarkare modellerna inte brukar vara så attraktiva. Dessutom kommer nog en 3,0:a att vara mer värd om, säg 3 år. Se t ex på E38 7-serien: Man får ge mer för en 728i än en motsvarande 740i, utan att det för den delen måste vara ngt fel på 740:n. Anledningen är väl att den som köpte 740:n (eller X5 4,4:an för den delen) som ny behövde antagligen inte ägna en tanke åt de ekonomiska bitarna. Den som köper den som begagnad har nog en mer "normal" privatekonomi och då blir V8-modellen ganska ointressant. MVH |
|
|
Som jag ser det är stösta nackdelen bensinförbrukningen. Du blir snabbt populär hos bensinbolagen. |
|
|
Kan som ägare komma med den här informationen Oljeservice: 2000kr (ska in på fredag så priset är aktuellt) Förbrukningen ligger på: Stad: 1.8l/mil Blandad: 1.5l/mil Landsväg: 1.0-1.1l/mil När man pungar upp närmare 340.000 kr som de flesta 3.0l och 4.4l kostar idag så ska inte förbrukningen vara en avgörande fråga om du har råd eller inte. Om du inte ligger och kör närmare 4000mil/år, då kan en 3.0d vara bättre. Skulle du köpa en X5 för 340tkr och sen förlorar 70tkr eller 60tkr efter kanske 2-3år så har du tagit igen den lilla skillnaden du sparade i förbrukningen. För mig var V8-ljud, V8-känsla avgörande ;) och prestanda. Sen om den drar några dl mer per mil kändes inte så viktigt. Har kört 3.0l och det riktigt bra drag i den samt skönt ljud! Men ändå inte V8.. Så mitt råd är att provköra båda modellerna och sedan kolla i plånboken. |
|
|
Tack för infon. Det är inte bensinförbrukningen jag oroar mig för. Vi kör högst 1500 mil om året så den spelar inte så stor roll. Visst några tusenlappar extra om året men vad sjutton, det är ju en X5 4.4 :D. Att sedan värdet på bilen kan sjunka fort är lite värre. Det tål att tänka på. Å andra sidan sjunker värdet på 525:an väldigt fort också :( Jag undrade egentligen mer om det finns några typiska fel man ska leta efter (har inte köpt Teknikens Värld ännu). Vi får se. 525:an vi har "duger gott". Det känns inte helt bra att byta bort en bil vi köpt ny mot en begagnad. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
* Kolla så de bytt länkarmarna på garantin. * Kluk-ljud i bakluckan (ska gå att justera). * Broms-skivor (slits på all tunga bilar) * Handtaget på insidan om dörren sliter bort yt-färgen, väldigt vanligt när dörren vägen en del och slits på alla X5 efter några tusen mil (räcker med att man har en ring på fingret så går det fort). Kostar ca 250kr Sen vet jag inget mer, har enligt många verkstäder varit en modell med lite problem. X5 4.4i w/ sportpkt är trevlig, så provkör en om du inte redan gjort det, suget kommer bli ännu mer då ;) ta med frugan också! |
|
|
Den vi hade funkade utan problem tills den avvecklades det var en 4,6:a Hellre rik och frisk än sjuk och fattig. |
|
| Vad är den minsta däckstorlek man kan ha på en BMW X5a??.¨Min jobbarkompis funderar på en x5a 4,4. | |
|
Kör med 17" 225/(vet inte vilken profil cirka 75) vinter och 19" 285/45 Sommar. Men till sommarn kan det bli nya 20" ifrån usa, mycket bra priser där. |
|
| Man får alltså inte på 16tums vinterhjul på en x5a???????,synd i så fall,finns väl inte så bra vinterdäck i 17tum,gislaved,nokia,det är dubbdäck han vill ha eftersom han har 10km skogsväg till sitt hem. | |
| Jag kör Nokia Hakka 4, dubbat, i dimensionen 205/50-17 på min 330. Det är ett mycket bra däck när det gäller rena vinteregenskaper. Om den profilen passar på X5 vet jag dock inte, men det finns bra dubbdäck i 17"-dimension. Tyvärr tillverkas de i små serier, vilket innebär att det kan vara nödvändigt att beställa i god tid hos däckfirman. | |
|
Kent! finns massa HAKKA om man nu måste ha de till 17" 2-dubb 4-dubb Friktion Kolla Länk Vinterdäck -> 17" och Nokian/Gislaved |
|
| Tack Johankall.Men passar inte 16tum på x5an??. | |
|
Går nog inte att säga att alla 16" passar, man får nog mäta på just den fälgen. Bultcirkeln är 120/5 |
|
| Tackar för svaren,han för nog köpa 17tummare.. | |
|
Sök på blocket efter "X5" under Bildelar, finns massa 17" Alu som passar perfekt. Från 6000kr och uppåt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.