AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.549

Problem med takluckan

ne
165
nedde
320i -06
Har köpt en motor till min taklucka, via powerbörsen av en kille och den verkar fungera. Dock så har jag lite problem. Den vajjer som ska sitta innuti och som motorn skruvar på, är urdragen i ena änden så det som händer är att bara vänstra sidan av luckan stängs medans den andra är kvar uppe. Hur får jag loss luckan utan att sabba mekanismen. Någon som har krånglat med det tidigare? Hittade ett inlägg men tyckte inte det var tillräckligt med info för att jag ska börja skruva. Det är min första bil. :)
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
försök vända dig till nån verkstad-själv hade jag inte mekat med just takluckan eftersom går nåt sönder o d e vinter nu.. du vet, d kan kännas rätt så obehagligt..
Visa användare
185
Pirelli86
320da F31 -13
325da E91 -10
325i Cabrio -88
E90 Banracing
Det framgår inte så tydligt om det är en E30 lr nyare modell, På en E30 är det absolute inga större problem! handlar det om din 92:a så har jag tyvär ingen erfarenhet.

___Piff___
ne
165
nedde
320i -06
Jo, jag ringde autowåx i karlstad igår och frågade, dom vägrar reparera takluckan utan det dom gör är att byta ut hela kassetten. Det kostar runt 5-6 tusen. Ursäkta för min otydlighet. Bilen det handlar om är en 320i e36.

Bumer:
Det var just av den anledningen jag tänkte lugna ner mig med detta nu. Blir mindre kul om det strular och det är kallt ute.

Pirelli:
Om du har lust att förklara kanske det är samma, vad jag har sett så är det två trox skruvar på sidorna av främre delen av takluckan som man ska skruva loss, det är det jag inte vågat mig på än för det blir en del pillande sen för att få dom på plats igen.
Kollade lite i min Haynes bok.. dom rekomenderar starkt att man inte mixtrar med takluckan själv... har själv ett problem och det är att takluckan (eltackklucka) fungerar efter att man har kört c:a 10minuter.. innnan det så fungerar den inte :/ ska kika på det framåt sommaren.. är ju inte lika omfattande fel som det som du har.. hoppas att du får till der

//jocke
ne
165
nedde
320i -06
Kanske bäst för mig att låta bli. Men det säger jag nu, vet att när våren kommer så det första jag gör är att öppna och sabba allt. =) Det märks, jag skriver nog hur det har gått här då. =)
Visa användare
185
Pirelli86
320da F31 -13
325da E91 -10
325i Cabrio -88
E90 Banracing
Tror du själv att det liknar E30 luckan så ska du bara rycka lite i klädseln rakt ner o sedan skjuta bak tyget (efter att du har kört upp luckan i bak kant :S )vet faktiskt inte hur du ska greja det men sen sitter det la två,tre lr kanske fyra torx på varje sida!!

___Piff___
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
så du har bara problem med det....min läcker i vatten .... det är min list som är för torrr. så det får bli en sprillans ny list...

///325///
ne
165
nedde
320i -06
Fasiken, det var mindre bra. Ta en paraply eller en svart sopsäck å släng över bilen hehe =)
Saken är det... kedjan har hoppat nåt steg nån gång när man använt takluckan, så man måste föra in kedjan så att den drar lika mkt på båda sidorna!
Det är inge roligt problem du har där! Har samma problem på min, dock inte så stort att jag måste börja riva min lucka!
Men så att du vet att "kedjan" har hoppat äver nån kugg! och därför drar hela luckan snett!
Sen kan man ju försöka sig på det där själv! Men enligt mig så är det inget man gör om man inte har gjort det förr!

Shake That Ass
ne
165
nedde
320i -06
Det är precis det som hänt ja, jag ska öppna till sommaren och kolla upp, bättre och försöka än att punga ut med 6000 för det. Det är inte värt det helt enkelt. :) Hela bilen kosta 40 000
Visa användare
185
Pirelli86
320da F31 -13
325da E91 -10
325i Cabrio -88
E90 Banracing
Men om lucka läcker in så ska ju dreneringen ta hand om vattnet!?!?! är det igentäpp så bör du skölja rent i dessa... e ju inte så trevligt med ett missfärgat innertak!

___Piff___

sex är bra, sex har jag under huven på min bil =)
ne
165
nedde
320i -06
Nu är sommaren här, och jag ska ta tag i saken nu så får vi se.. Kanske ska ta med mig kameran å plåta så ni får se hur det såg ut å hur det löser sig. :D

MVH //Nedde
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.