|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag funderar lite kring det som ni ofta skrivit om i server diskussionerna, samt som står i statistik delen av edra sidor. Ni talar gärna om antal användare som varit "inne" under dagen, vad menas med detta? Att räkna antal träffar, typ hur många GET *.html går ju ganska lätt, men det är ju inte antal besökare just. Inte heller går det ju för er att kolla IP addresserna, det kan ju finnas flera som kommer från samma brandvägg/NAT/etc. Se detta scenarario: 1) Jag går in på er sida på morgonen, läser 4 inlägg på forumet. 2) Jag går in senare på kvällen och läser 10 inlägg. Hur många besökare genererar det? (Notera att IP addressen som står i detta inlägg i samma färg som bakgrunden är ju min NAT som är gemensam för tusentals andra maskiner) Mvh Marcus (som tydligen är nyfiken av sig :-)) | |
|
Vi räknar sessions. Det blir med andra ord ett mått på besök. Skulle vi räkna GET (eller hits), som du skrev, så skulle det bli betydligt mer. Det är mellan 750.000 - 1 miljon hits per dag(!). Det blir alltså i genomsnitt ungefär 10 hits per sekund. Men eftersom det inte är jämt fördelat över dagen så kan det under intensiva tider på dygnet bli nästan över 30 hits per sekund. Ganska mycket med andra ord. Loggfilerna blir rätt så stora. Ofta över 200 mb per dag. Eftersom vi räknar sessioner så skulle ditt senario innebära 2 besök, eftersom du besökt våran webbsajt vid två tillfällen. Vi kan ju inte veta att det är samma person som ligger bakom båda besöken. Om du däremot är aktiv hela dagen så kommer det bara att innebära ett enda besök, även om du kanske genererat 1.000 hits eller mer. Det stämmer att det blir missvisande om man skulle räkna ip-nummer. Eftersom det kan gömma sig flera datorer/besökare bakom ett enda ip-nummer så blir det fel (läs: för lite besök/besökare). Å andra sidan kan det hända att det bara finns en besökare bakom ett ip-nummer, men som genererar flera besök - om personen nu gör flera besök vid skilda tillfällen. Antalet unika ip-nummer under en dag är ca 4.000. På en månad är det ca 70.000 unika ip-nummer. Det exakta antalet unika besökare är av naturliga orsaker helt omöjligt att veta. Men sessioner (besök) ger det mest rättvisa värdet med mina mått mätt. Mvh Tommie, BMWPower |
|
|
När jag var inne på STCS för någon dag sedan så klagade de på att de låg efter TPC på den här sidan: Länk Borde det inte gå att lägga upp BMWPower där också? mvh Berg "Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer." IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943. |
|
|
Tommie! Jag tackar så väldigt mycket för ditt utomordentliga svar. Hmm, rätta mig om jag har fel, men en ny session startas så fort jag startar om min browser (helt), korrekt? /Marcus |
|
|
Det stämmer. De flesta browsers gör så, eftersom det ska betraktas som ett nytt besök. Notera gärna att många andra webbplatser räknar hits, vilket ger väldigt missvisande siffor (dvs på tok för mycket). En del andra räknar antalet gånger förstasidan laddas. Inte heller rätt i mina ögon. Statistikprogram för loggfiler från webbservrar brukar räkna sessions. Mvh Tommie, BMWPower |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Darklight, en ny session startar när nu stängt alla broswer fönster , och öppnar ett nytt fönster. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.