AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.751

Kostnad för motorrenovering?

Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Har bilen inne på verkstad för kopplingsbyte, vid förra servicen påpekade min mekaniker att det fanns ett litet missljud i motorn och nu säger han att detta missljud förvärrats.

Spekulationer på möjligt fel är slitna kolvbultar, kolvar, att nikasilen släppt i cylinderväggar, men utan att öppna och titta är det givetvis svårt att avgöra. Jag bad om ett kostnadsförslag för själva arbetet, ett så callat "worst case" baserat på att han skulle vara tvungen att plocka isär motorn i småbitar och sedan sätta ihop igen. Fick då ett ca pris på runt 30000 kr för själva demontering och monteringsjobbet. Utanpå detta kommer givetvis kostnaden för material och reservdelar.

Jag har ingen erfarenhet av vad en motorrenovering bör kosta så min fråga är....låter detta rimligt? Jag vill även påpeka att det rör sig om en erkänt duktig mekaniker som inte utför något fuskjobb.

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Det låter rimligt tycker jag, BMW tar ju mellan 800-1200 kr i timmen beroende var i landet man är. Ponera att han tar 1000 kr
i timmen, då vill han ju ha 30 timmar för jobbet vilket är rimligt tycker jag.

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Tycker också det låter mycket rimligt....det tar ju tid och skruva ner en sån motor helt....självklart är det mycket pengar igntligen.....men är han seriös som du skriver så finns det nog inte så många som är billigare iaf.

MVH: Henrik

///M3
Första kontra frågan ja skulle ställa till mekanikern är om missljudet är av "skönhetskarraktär" eller av "allvarligare" natur...Lite "piston-slap" vid kall motor e väl inte såååååå farligt...Äldre/långmilade motorer kan ju ibland låta lite annorlunda utan att få för den sakens skull vara "defekta".
30000 är mycket pengar för att lyfta ut spisen o gå igenom den,sen tillkommer väl kanske 15-20" till i reservdelar om "renoveringen" göres seriöst...Så en totalnota på ca 50" för kanske ett "fel" som inte är mer än ett skönhetsfel...Jag förstår att han "skrämt" dig nu iofs...
Men för återgå til din fråga så tycker jag att 30" e kanske i högsta laget,visst är det ett "tråkit" jobb för honom men helt ärligt,hur ofta tror du han får tillfälle att skruva i en så pass "unik" motor som en B8??Ja tror nog att du kan få honom o gå ner lite det är ju ingen dussinbil precis o det kommer säkert ses som en "merit" av hans framtida kunder att han "byggt" en B8-spis....

Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Alltså om han ska ta 30 000 för att plocka isär motorn och sätta ihop den igen så är det på tok för mycket. Även om det är en B8 motor.

Vid sånt jobb tar man hellre UT motorn och jobbar med den på motorstativ och då är det inte så jobbigt heller.

Min mentor/mekaniker som hjälper mig med mina bilar har hållt på i massa år med bmw motorer och är erkänt duktig. För att endast öppna och sätta ihop en M-motor så tar han ca 10k för jobbet. Men man öppnar inte en motor utan att man vet ungefär vad som har hänt genom motordiagnostik etc...
och om man öppnar den så sätter man inte ihop den igen med begagnade/samma prylar igen.(mycket dumt isåfall)
Man passar på att hona upp cylindrarna, byta kolvringar, lager packningar osv..Kolla lagerspel osv..utöver det som är anledningen till renoveringen.

Det enda som tar tid är när man får vänta på beställda reservdelar från BMW(jävla idioter) eller om motorrenoverarna inte har tid att hona/borra/plana osv...

Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Rafko... kan man hona nikasilbehandlade cylindrar eller förstör man ytbehandlingen?

al
14
alpinaforever
ALPINA B10 V8-98
Hej!
Nej, du kan inte hona en nikasilmotor. Du behöver då en ny underdel till din motor.
Normalt håller beläggningen men kan köras sönder. Det sker specielt om man tar ut effekt ur motorn innan den är varm.
För råd o pris kan du kontakta Sten Jarl på JARLS BILSERVICE
042-213830
Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Du har 3 alternativ om ifall nu har problem med nikasil-blocket.

1. Antingen borra och byta till andra överdim-kolvar, tex JE, Wössner. Blir inte sämre...Passa på att uppgradera kanske?

2. Skicka på ytbehandling om inte skadorna är för stora Länk

3. Köpa nytt block...(dyrt)

Nyttig info annars
Länk
Länk

Om jag hade rivit min motor och blocket varit skadat, så hade jag gått direkt på alternativ nr 1. Smidda JE kolvar i en B8 motor hade kunnat vara en bra kombination.

Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Hittade en länk som kan lägga ny ytbehandling på block

Länk

Håller på att renovera motorn på min b10 biturbo...gör allt jobb själv men delarna är mycket dyra...kolvringarna kostar 12700:-, topp packning på bmw sverige 4700:-, avgasventiler 1850:- st, osv osv....alpina delar är svindyrt, så det kan bli en VÄLDIGT dyr historia om allt skall lämnas bort...skulle nog höra mig för mer vad missljudet beror på innan jag öppnar lädret...mvh joel
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Joel, om du inte köpt delarna än så kan jag rekommendera att du tar kontakt med en BMW återförsäljare i Tyskland, priserna ligger ca 30-40% under de svenska.(Handlarna har samma påslag på Alpinareservdelar som på BMW reservdelar)

Givetvis så kommer det att göras ytterligare felsökning innan motorn öppnas, men eftersom jag har noll koll på vad arbetskostnaden för en motorrenovering bör ligga på så bollade jag ut frågan till er som kan lite mer om detta.

B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Joel: Kontakta en motorrenoverare så kan han fixa kolvringar från Mahle betydligt billigare än 12700:- När jag renoverade min BiTurbo så gav jag dom pengarna INKLUSIVE kolvarna...
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
12700:- får kolvringar...oja tackar.

Jag som trodde det var billigare med alpina delar än "vanliga" M delar..

MVH: Henrik

///M3
B10Tobbe:
Gjorde jag samtidigt som jag lämnade in blocket och toppen, de var inte helt hundra på att de kunde fixa ringarna men de trodde det...alla priser jag angav var på bmw sverige...glömde skriva det...mvh joel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.