AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.186

Åsikter ang. pris på B12an i Powerbörsen?

Vad tycker ni om priset på bilen? Det är den billigaste jag sett på annons än så länge! Mkt billigare än flera ex. b8or, jag fått pris på via epost.

Utrustning m.m, fick det mailat och allt stod på tyska...eftersom jag inte kan tyska så bra fick babelfish translator duga :) därför är allt är inte korrekt översatt...

Anti-skid system (ABS) - dynamic stability control (DSC) - electronic absorbers Controle (EDC III)Elektroniche engine performance regulation (EML III S), with integrated speed control - front spoilers with integrated aluminium pi well signature - third tail brake light - metal IC lacquer finish - on wunch: deko set gold upper silver - zenon light - headlight wascher with intensive cleaning - aubenspeigel, tuerrschlob, disk wash nozzles, and wiper file heated - theft alarm system with radio remote maintenance inclusive innenraumschuzt and inclination alarm giver - going away safety device recognized - elektriche window lifters in front and in the back - inside mirrors, automatically dipping the headlights - driver and beifahrerairbag - electrical steering column adjustment inclusive MEMORY - handsewn leather steering wheel - inclusive MEMORY for driver's seat (alternatively outline seat) comfort-sits with electrical adjustment of all functions - full lederinterieur montana in the aluminium pi well Design - seat heating for drivers, front seat passengers and rear passengers - head restraints in the rear - velourfubmatten - noble wood equipment wurzelholz (elm master) - klimaautamatik with automatic circulating air control (AUC) - ventilation - on board computer inclusive standl'uftung - innenlichautomatik with dimmung - solf CLOSE mechanism for rear flap (SCA) - sonnenschutzrollo for back window, electrically - radio BMW professional RDS - CD change-over switch BMW 6 CD more changer - hifi lautsprechersystem - cartridge mounting plate - nonsmoker package - silvered vehicle identification plate with production number -- CHASSIS electronic absorbers control (EDC III); Front axle: Double joint shock absorbing axle, gas pressure raving absorber, stabilizer, Servotronic; Rear axle: Integral-4-Hinterachse with doubles flexible final drive storage, level control with FICHTEL & SACHS Federzylindern, stabilizer brake assembly: High speed Zweikreisbremsstystem with Bremskraftverkstaerker, 2-kolben-FuastsattelScheibenbremse ventilated in front, FaustattelScheibenbremse of innenbeueftet hunten, asbetfreie brake linings, anti-block system (abs). Light alloy wheels in weight-optimized spoke Design with covered valves under the abschliebbaren aluminum Duckgubdeckeln.
Importerad från Tyskland i april i år (En vecka att hitta bilen...)
Dokument finns, kopia på det tyska reg. beviset finns, servicebok bortslarvad, servad senast vid 19500 mil. Servad hos BMW och begärd utskrift på servicarna därifrån. Mil ej kollade (ingen anledning) -> då bilen är i mycket fint skick.

"Varvtalet är endast 1800 varv vid 110. 20 000 mil är som 10 000 på en vanlig bil."

Utrustningen i ovanstående inlägg är utöver standard.

Det verkar inte dåligt, och pengarna för så mkt bil tkr jag själv inte är så farligt.
Den verkar fin och priset verkar vettigt. Svårt att säga mera när man inte sett bilen.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
vänta nu, "servicebok bortslarvad", "Mil ej kollade (ingen anledning) -> då bilen är i mycket fint skick." är det säljarens kommentarer?! I mina öron ringer det STORA varnings klockor! Det spelar ingen roll hur fint bilen är, jag skulle aldrig köpa en bil i den pris klassen utan att kolla milen! Är du sugen kolla milen först innan du åker och tittar på den.

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
D e bare å köp!

Nicke
Scheckheft
Hej
I det här fallet är det inte bara å köp. Historiken ska naturligtvis kollas upp. Kontakta de tyska ägarna. Serviceboken är bortslarvad - boken är en värdehandling som åtminstonde jag är väldigt noga med att bevara i en pärm hemma. Kan det säga något om tidigare ägare? Angående utrustningen du räknar upp är det mesta standard i en B12 5,7. Objektets skick och kondition är svårt att avgöra utifrån några bilder i en annons. Läge för ett M-test eller konditionstest hos BMW.
Här en annan B12 till salu, för att jämföra:
Länk

Mvh
Scheckheft

735
Inte för att vara kritisk mot säljaren, men servicebok borttappad....
Brukar man inte hålla koll på en sådan om man har en bil i denna prisklass som dessutom vänder sig till entutiaster...
Och sen mil ej kollade...

Om man behöver lite spänning i livet kanske d kan vara en idé att köpa, utan att kolla upp...

Sen får bilar som är relativt nyimporterade mig alltid att dra öronen åt mig att d är någon som vill tjäna pengar på bilen...
Men d finns ju undantag.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
en rekond kan göra underverk på skicket på en bil, så det skall man passa sig för att lita på.
Håller med övriga, hur kan man slarva bort en så viktig detalj som servicebok på en lyxbil?

/Christofer
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Jag skulle aldrig köpa en bil utan servicebok, inte ens om den var svensksåld, detta är som andra har
sagt, en värdehandling! Att det inte finns en servicebok brukar OFTAST ha en anledning!
Men nu är bilen import + att milen inte är kollad....

Köpte själv en Audi S2-92 för typ 6år sedan det stod typ 8000 mil på mätaren, den såg mycket bra ut, men serviceboken var bortslarvad + att det var import!
Jag blev totallurad, AC trasig, det läckte in vatten i bilen på konstiga ställen, det kluckade som fan i
kardan, några månader senare rasade växellådan (slutväxeln), och sen som pricken över i, bilen var ramsne efter en tidigare krock, detta märktes i högre farter, så jag pratade med Bilmetro och dom
konstaterade att bilen var ramsne!

Som sagt, köp aldrig en bil utan servicebok!
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Vem köper en Alpina utan historik?

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
"Serviceboken har jag tyvärr själv slarvat bort under en resa"
samt
"Har kört bilen på resor i jobbet och till vardags. Varvtalet är endast 1800 varv vid 110. 20 000 mil är som 10 000 på en vanlig bil. Finns verkligen power i denna motor. Är även tyst och bekväm om man vill."

Det är precis vad jag ville höra, kmr inte falla mig in att köpa en bil av "status" utan servicebok och full historik. Det finns fler objekt att titta på som förmodligen har både servicebok samt full historik.
Naturligtvis går det att köpa en bil utan servicebok men det kräver lite mer av köparen tex en M-test. Det är inte ovanligt att serviceboken själs om man har inbrott i bilen eller om bilen blir stulen. Det har drabbat mig.
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Det där med servicebok är klart överskattat. Sådana kan förfalskas lika lätt som miltalet kan justeras. Det som är viktigt är skicket på bilen, ifall du är seriöst intresserad så låt en erfaren BMW mekaniker titta på bilen.

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Vill man kan man ju göra en replika av serviceboken med hjälp av chassinumret och därmed få fram historiken, förutsatt att bilen är servad på BMW.

Men jag tycker det här låter för farligt, vem slarvar bort serviceboken till en sådan här bil?

MVH,
E38B12
Du kan väl be säljaren göra ett stort M-test? Om du passar på bilen slipper säljaren trassel med framtida spekulanter. Säljaren borde väl inte ha något att invända om denne är säker på att bilen är kosher.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
M femman> Det jag syftade på var att premisserna kring just denna bilen inte verkar vara särskilt goda.

Personligen skulle det kännas som en mindre bra bilaffär om viktig dokumentation saknas, speciellt eftersom det rör sig om en såpass speciell bil som en Alpina B12. Bilen blir dessutom (förmodligen) svårare att sälja utan servicebok.

Och som sagt, se till att förvara papper som servicebok hemma, inte i bilen.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
Jasså finns ej bok.
Över 20´ mil.
Nyimport.

Nej jag passar på den.

Nicke
Köp! Jag hade då gjort det"
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Låter man BMW gå genom bilen och kan de kolla milen och allt stämmer så kan man köp bilen i fråga, dock skulle inte jag göra det!

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.