|
|
|
|---|---|
|
Hallå, Råkade ut för en riktig hemskhet idag. På väg hem började motorlampan (röd tekanna) plötsligt lysa så jag svänger av från motorvägen, märker att bromsarna bara fungerar till 50% och drar i handbromsen samtidigt & försiktigt. Efter rödljuset parkerar jag i buss filen där jag stänger av motorn snabbt som *fasiken*. Tror händelseförloppet är inom ca 10sek sedan lampan tänts. Där kom inget missljud från motorn, den fungerade alldeles utmärkt eftersom jag var tvungen att stanna i rödljuskorsningen och köra 40m. När jag öppnar huven förstår jag varför inte bromsarna fungerat, motorn har bokstavligen sprutar ut motorolja höger fram i motorrummet (sett om man står framför bilen) och oljat in högra framhjulet rejält OCH hela motorrummet till höger (fläkten har hjälpt till att sprida lite olja till vänstra delen också). Det ryker ganska mycket men jag slipper använda brandsläckaren. Läckaget verkar vara motorolja och det har sprutat uppåt (verkar det som). Det verkar inte vara någon maskinell skada då motorn gick jämnt och tyst. 20 sekunder innan händelsen accelererat jag från ca 70-120 i 3:ans växel, då en långtradare blockerade påfarten. Innan dess låg jag mellan 40-60km/h i ca 20 min. De ska kolla på bilen imorgon om de hinner. Den är nyligen servad och alla värden var normala då. Någon som varit med om liknande?? Kan det vara så att en oljeslang bara hoppat av sådär? övertryck i oljesystemet? Mvh Johan | |
|
Fy sjutton! :O Vilken motor sitter i bilen? Årsmodell? Mätarställning? Har aldrig hört om något liknande tidigare. Det kan inte ha varit så enkelt att oljelocket inte var fastskruvat ordentligt efter servicen? Att du accelerade kraftigt strax innan kanske då fick locket att hoppa av varvid oljan kunde spruta ut? Kanske är lite långsökt iofs... /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Oljelocket var på. Oljan verkade inte komma från själva motorn men det var svårt att se. Verkar som det sprutat uppåt ifrån undersidan av luftburken (där det är mycket fritt utrymme i motorrummet). |
|
|
Har hört om en liknande händelse. I det fallet en bekannt som låg på autobahn i 220 med sin Porsche 928.. Han drömde mardrömmar hela natten tills verkstan öppnade. Helrekond av motorrummet, ny olja och den felande delen... Totalt 13(!!)DM, Puh. Han betalade bara för delen... That's service. Vad var då felet? Jo oljestickan hade hoppat ut eller om det var en packning. Du skriver höger sidan om Du tittar framifrån, dvs bilens vänster sida. Jag har för mig att oljestickan satt där på 2,8an.. Vi håller tummarna! /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
| Tack för tipset, kan ju alltid hoppas det är stickan/nån packning som gett sig. Det stämmer mycket väl att stickan inte var i den position jag brukar ha den i. Placeringen stämmer också, så du kan va rätt på det Capsy guy! :) Mardrömmar lär det blir iaf :/ | |
|
Strax under oljefilterbehållaren sitter det givare för oljetryck och oljetemp. Kan vara någon av dem som gett sig med... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hoppas Du lyckas sova lite iallafall och lycka till imorgon. Rapportera gärna vad som var felet. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
om man nu spekulerar: kan det vara vattenpumpen? dem går titt som tätt på alla BMW modeller och kylvätskan är skitig och kan mistas för olja och det brukar spruta ordentligt. fast då borde du höra den skramla...jag är oxå osäker om just den röda motor lampan tänds då. Hoppas allt löser sig till det bästa P.s kanske tråkigt tillfälle men : välkommer till Z forumet ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Jag har självt haft en liknande upplevelse i samband med service. Oljefiltret / alternativt någon annan del som hade lossats i samband med servicen hade ej återplacerats på korrekt sätt av verkstaden (minns tyvärr inte exakt vad det var eftersom det var flera år sedan). I mitt fall hände inte så mycket eftersom jag körde direkt hem till garaget efter service och när jag sedan kom till bilen två dagar senare hade jag en stor oljepöl under bilen. I med ny olja och försiktigt till verkstaden som självklart gjorde om servicen och "rev" den tidigare fakturan. Dock så hade jag minimalt med oljeskit inne i motorutrymmet..... |
|
|
Just det att det var olja som hade sprutats ut tyder på att det är någon packning eller stickan som har brustit. Det hände också vid omkörning vilket stärker min teori, det blir ju lite extra tryck då (kan räcka till att putta ut stickan/paja en packning om det inte är som det skall) . Skulle det vara något stort läckade skulle antagligen det dels ligga 5 liter olja på backen dels få motorn att packa ihop, det går FORT utan olja. Min syrra tappade oljan ur bilen genom ett stort läckade (lampan var paj dessutom...) och innan hon han höra något fel skar motorn!! /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Det var ett "enkelt" fel. När de byta termostat så har de råkat peta till den mutter som sitter precis bakom fläkten/framför motorn. Den håller ihop motoroljekabel med motorn. Sitter muttern lite slapp kan det höga oljetrycket speja ner motorn/hela bilen rejält! Det tog 2v innan den börja läcka (antagligen för jag kört lugnt). Men det blev billigt att reparera :-) Phuuu!! |
|
|
Jolo, gratis förutsätter jag! :o) Verkstaden som gjorde termostatbytet har gjort en tabbe och då skall de givetvis stå för denna reparation, tvätt av motorutrymmet och ny olja i motorn. Alltid skönt när det är "enkla" fel, men samtidigt lite irriterande att det beror på en slarvig mekaniker... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| jolo, dem måste ju fylla på olja för dig nu. kräv TWS eller liknande som kompensation för felet och givetviss motortvätt som Johan säger. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.