|
|
|
|---|---|
|
Har blivit av med hastighetsmätaren, kontinuerlig torkardrift och ABS-lampan ständigt lysande och har i detta forum fått hjälp med tips och tricks (kanonforum för övrigt) om vad det kan vara för fel. Jag antog att givaren i bakaxeln var trasig och köpte en ny på BMW, billigare än jag trodde de var!!! Problemet var att kablarna var klippta och "sockerbitade" och jag min tokfan tänkte inte på vilken kabel som var vilken när jag tog bort den gamla givaren. På den nya finns det en röd och en gul kabel. På bilen är kabelfärgen röd och röd-brun och då är frågan: vilken skall vara var? Den röda på den röda eller? | |
|
Svårt fall. Röd till röd är mest logiskt, man kan ha ändrat i produktionen på nya givaren. FP |
|
| Jag får prova mig fram. Tanken var att slippa eftersom det är så satans trångt vid givaren. Idag funkade ABS-en i allafall, alltid något! | |
| Jag tror inte att det spelar någon roll. Givaren är väl i princip bara en enpolig brytare? | |
|
Givaren kan vara antingen en vanlig induktiv (spole), då bör den funka oavsett polaritet, eller en Hallgivare (elektronik, kräver rätt polaritet). Jag misstänker att det är hastighetsgivaren på bakaxeln som avses ovan, inte ABS-givarna ute vid varje hjul eller? Den är förmodligen induktiv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.