AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.965

Trasig vattenpump eller toppen?Behöver hjälp.

Mberg
Det har tjutit massa om motorn,tänkte att det är nog bara fläktremmen. Men idag så gick motorn upp i temp,kokade nästan.Jag fortsatte att köra, (lite lugnare) det slutade låta och tempen gick ner igen.Men sen kom det tillbaka. Stannade och öppnade huven och lyssnade, det skramlade, tjöt massa och motorn tickade ovanligt mycket. obs. ingen diesel!
Kan det vara vattenpumpen,kammen,toppen? Kan jag köra med bilen? Mycket tacksam för svar! MVH/ Patric
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tycker på din beskrivning som det är dags att byta vattenpump troligtvis. nej jag skulle inte köra med bilen förrän felet är avhjälp.
Det kan kosta för mycket om den går varm, bara för att vattenpumpen gett sig som inte kostar så många kronor.
OCh skär den ihop totalt så kan det gå sönder mera runtomkring, så du får merkostnad.

///MVH Hasso
Länk
Mberg
okej, tack. Men finns det risk att toppen gått sönder redan nu?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har bilen inte kokat så borde det klara sig. Men säker kan man ju inte vara 100%.
Vet inte om du har en M20 eller M50 men bryt lite på kylfläkten och se om det glappar i vattenpumpen.

///MVH Hasso
Länk
Mberg
hmm det är nog en M20. Hur vet man det? Har en -89, ingen raket precis. Det ska alltså inte glappa något eller? Jag springer ner direkt och kollar.

Jag slipper iallafall att åka buss, syrran lånar ut sin audi 80..hmm ovant att köra framhjuldrivet och utan servo.
lite lite glapp skall där vara, men är det ett markant glapp så skall det bytas! om du ändå skall riva grejorna för att byta pumpen så kanske du kan ta kamremmen på samma gång om du inte vet när den är bytt senast...

MVH
Johan K
Mberg
jag har inte en aning om när den byttes senast. Var ute och lyssnade lite förut, om jag har tur så är det fläktremmen för den var jävligt slapp. Ska kika på det imorgon,det är så mörkt här i sverige. Hmm, om kamremmen är dålig, kan det göra att motorn tickar mycket?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kör inte med bilen tills du åtgärdat felet! Du har en M20 och toppen på dessa är mycket ömtålig. Minsta lika kokning o du har en sprucken eller skev topp.

Känn på fläkten om det glappar som ovanstående skrivit, på så sätt kan du lokalisera om vattenpumpen är paj.

Kamremmen ska bytas vid 6000 mil eller vart 4:e år. (Det som kommer först.) Och, svar nej motorn tickar inte mera trots att kamremen är dålig. Att din motor tickar beror troligtvis på insprutningsventilerna, de ska ticka lite. Men, det kan också behöva göras en ventiljustering. Den ska göras vid varje Inspection Service. (Ca 1500 mil.)
Mberg
Vilken tur att det finns schyssta killar som delar med sig med sina kunskaper. =)

Okej,hur vet man om kamremen är dålig?Kan man byta själv?Dyrt? Är det svårt att göra en ventiljustering?Dyrt om man lämnar in den?
mi
447
min528
525tds Touring -93
misstänker du att kamremmen är dålig...så byt den om du inte vet säkert när den byttes senast!

ventiljustering är inte alls svårt att göra själv om du har bladmått å lite vanliga verktyg, gör justeringen vid kall motor så blir måtten mer exakta!

Mberg
okej,men jag vet ju inte hur ventilerna ska stå.Kan man hitta en tabell eller något på det? Det är kamremm på min då?Det är inte kedja?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ventilspelet skall ställas till 0,25. Och det är kamrem på din bil. OBS! Byt också spännrullen till kamremmen. Den är minst lika viktig som själva remmen. Det går egentligen inte att "se" om kamremmen är dålig, utan man går helt enkelt på ålder & miltal. Visst, om remmen är riktig dålig kan det vara sprickor i den o så. Men det är svårt att se om en remm gått 2000 mil eller 5000 mil. Så gör som ovanstående säger: Byt kamremmen om du är osäker på när den byttes.
Mberg
okej, spelar det någon roll vilken ordning man ställer ventilerna?
Det får bli en sväng in till mekonomen för biltemas kamremmar är väl inget vidare?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag vågar inte svara på huruvida kvaliteten på biltemas kamremmar är. Är du osäker på hur man ställer ventilerna, så lämna in för det. Det kostar inte mycket. Det är viktigt att det görs på rätt sett. Men man börjar alltid från cylinder 1 och går framåt. Ställer alltså först cylinder 1 i nolläget och ställer, ställer sedan cylinder 2 i nolläget och ställer osv...
Mberg
okej, tack. ska se om farsan kan hjälpa mig imorgon..
Mberg
återkommer med resultat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.