AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.258

535 eller 540 (e34) vilken är tryggast?

Hej
Jag är ute på bmw jakt jag funderar både på en 540ia och en 535i vilken motor är bäst av 6an och 8an, självklart beror det ju på skick och hur dom är körda men vem håller längst i genomsnitt? och hur är lådorna i dom både manuella och automaten?

Anders
UL
27
ULE
540ia -93
Hade en 535i en 89 i fyra år gick helt felfritt
Köpte en 540ia 93a lådan pajade efter tre dagar kommer kosta ca 10000kr att laga
men går ej att jämföra bilarna 540 är sagolik

ule
Tjena mors
JAg hade en 735 (samt en 3 serie) innan jag nu köpt en 540. Både 735:an och 540:n är automater. 735 behövde varvas rätt bra innan man kände någe vidare drag. GAnska törstig och ej så vridvillig. Dock var den kanon att resa i och åka fort. MEN 540:n slår 6 an på alla sätt, ett otroligt vrid, ca 1 decilite mer soppa per mil men oj vilken körglädge. Om man utgår från två bilar i samma skick så håller nog både motor och låda lika länge. Personligen tror jag 8:an tål lite mer stryk(större, mer cylindrar att fördela en glad gasfot på mm) Har hört att de tidigare automaterna som har ett "M" i körprogrammet har en plastkula i sig som tenderar att som standard bli utsliten runt 20-25000 mil. Dock efter den ersattes "M" med en frost/snö-flinga(standard från ca 93 tror jag) Denna låda håller bättre. Sedan kom även en adaptiv låda 94 som kan krångla men den har jag själv iga erfarenheter av så den hoppar jag över. Kortfattat, provkör en båda motorerna så LOVAR jag att du inte kommer fundera mer!
Lycka till

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
Jag hade en kompis som hade en 740ia för ett tag sen när jag körde den vart jag kär i 8:an sen dess har jag varit sugen på en 540ia men vill vara säker på att det är en bra bil innan jag slår till.535 är mest med för att jag inte vet mycket om den,540ia är den jag vill ha helst.

Anders
mmm v8:an är häärlig 535 däremot måste jag provköra så jag får mig en uppfattning om den.

Anders
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!jag tror att det tryggaste valet är 535:an,manuella lådan är mycket slitstark o motorn är också bra med reservation för kammaxelslitage.Även bakaxelklumpen verkar hålla länge.Automatarna kan jag ej säga någonting om men man har ju hört om vissa problem med automatlådan till v8 modellerna.Vad gäller v8 motorn så var det visst på tidiga problem med att oljepumpen kan lossna(vet ej hur vanligt detta är)+ att om den rullat långt kan rassla från kammkedjan,det kostar en slant att fixa.Men naturligtvis är en fin 540 något av en superbil o är klart häftigare än 535 med 6:an(finns också med v8).mvh janne.
Rättelse:

Äldre BMW med elektronisk-hydrauliskt styrda automatlådor har "M" som i "Manuell" som programval, fram t.o.m. -90 ungefär. Dessa har ingen plastkula som slits.

Vinterläget (snöflinga) fanns 91-96 på 520/525 E34 samt -93 på 530/540. I detta läge startar bilen på tvåan och växlar extra tidigt och mjukt i hela registret. Mycket användbart vid halka. Ingen plastkula.

Adaptiv låda (530/540 94-95) har två lägen på programväljaren, E och S. Dessa har den berömda plastkulan, som inte kostar många spänn men sitter illa till och är tämligen dyr att byta.

Mvh
/Janne
Ai
31
Aikio
530ia-93
Redbull R1
Tjena Anders! Du har inte funderat på 530? Ett klart vettigt alternativ.Brukar vara lite snällare körd än 540:n.Lådan håller bättre,samtidigt så drar den lite mindre bensin.Det är ju trots allt en v8 den med... Hoppas du inte får besluts ångest,det bästa e att prov-köra då märker du direkt vad som passar dej.

8 e`bättre än 6
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
En liten rättelse bara:

Egentligen spelar det ingen roll, men den adaptiva lådan har A och S som lägen...
Aikio:
Jag har hört att 530 drar lika mycket soppa som 540, men det kanske är fel?

mvh
Berg

"Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer."
IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943.

ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Jag kan bara varmt rekommendera 540, har själv en -95 men manuell låda som går underbart(kan varmt rekomenderas). Är inte 535 en äldre "konstuktion" än 540?
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
530 drar absolut mindre bensin än 540.

Hade en 730,(samma motor) den hade en märkbar skillnad mot 540 trots viktskillnaden.
Ok då har jag hört fel. Det kanske var de övriga kostnaderna som jag hörde var "lika" stora. Eller har jag fel där också?

mvh
Berg

Ta och köp farsans 540ia -95 köpte den 96 hade då gått 1600mil men nu 11000 mil 2 ägare totalt, maldiverblå metallic. Med det mesta i utrustnings väg.

/Nicke
Jag gillar nämligen inte att jag blir ifrån åkt av han:-)

/Nicke
En 540IA drar en sup mer än 530IA, dvs ca 4-5cl, för alla typer av normal körning (blandad, landsväg 70/90 osv). Så står det i BMW:s insktruktionsbok. Dvs ingen större skillnad..
Fast gasar du på med 540.. så går det verkligen undan, och visst så drar den en hel del då också..
Dessa bilar gör sig mycket bra att glida med, dvs man behöver inte ösa på jämt, gäller både 530 och 540, det blir sedan desto roligare när man väl gör det, huuu!!

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
Cl
5
Claesh
540iA -94
Hej, jag hade en 535i -88 i tre år och trivdes mycket bra med den. Inga problem med motor och drivlina. Det enda jag råkade ut för var att den började koka vilket visade sig vara kylfläkten som pajat. En sak som var lite irriterande ibland var styrservon som har ett läge som upplevs som ett glapp men ska vara en sorts bekvämlighetsfunktion!? Nu har jag köpt en 540iA -94 med den adaptiva lådan och det är en helt annan bil. Mycket snabb och bekväm i storstadstrafik. Den är lite hottad med Ibach-fjädring och vita blinkers, etc. Jag blev rekommenderad att chiptrimma den för bättre vrid och bränsleekonomi, vilket jag gjorde hos Claus på Turbo-Center, som anses vara en av landets bästa. Bilen blev ännu trevligare och snabbare efter det samt snålare. Slutligen min rekommendation: köp en 540!

Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Claesh: Vad kostade din chiptrimning hos Turbo Center?
Har du någon uppfattning om vad det kan ha gett för effektökning?

//Rickard
RG:
Innan du bestämmer dig för att chippa bilen, så bör du kanske konsultera Asken som har en ganska bestämd uppfattning mot chippning, se tråd nedan, Länk

Detta är inte för att avskräcka, utan för att se båda sidor av problemet.

Vad du än gör, hoppas att du blir nöjd.

mvh
Berg

Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Berg: Du har helt rätt, det är stor skillnad mellan olika trimchip och leverantörer.

Det bästa är troligtvis att göra en mappning på rullande landsväg hos en vettig firma. (dock dyrt...)

Det är dock intressant att erhålla information ifrån de som har chippat 540 E34 med 4.0 motorn. (Framför allt om det har gjorts effektmätning före och efter)

Mvh

//Rickard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.