|
|
|
|---|---|
emtre |
Hej. undrar vad det är för skillnader på en 318iS - 88 och en 318i - 89. Kaross, motor chassi m.m. Vad är det för skillnad på en vanlig 318i - 90 och en 318iS - 90 förutom motorn. tacksam för svar! |
|
Tror inte der är någon skillnad på 318is -88 och 318i -89. Kanske någon skillnad i inredning eller extra utrustning, men inte i motor eller chassi. Någon annan förklarar kanske det. Skillnaden mellan 318is '90 och en vanlig 318i vet jag däremot säkert. 318isen har M-Technic chassit vilket innebär: Ventilerade 260mm skivor fram samt skivor bak, samma som 325i. Den har också 20mm krängningshämmare fram samt 14,5mm bak. Fjädringen är lite hårdare och 15 resp. 17 mm lägre. De främre stötdämpar benen är 51mm också samma som 325i. De hade även samma ratt som M3 och annat mönster i klädseln. De hade en annan nedre del av frontspoilern, den så kallade is-läppen. Spoiler på bakluckan var också standard. Den väger 65kg mer än en vanlig 318i. På grund av tyngre motor, bromsar o.s.v. Tror inte någon 318is såldes utan 14 tums kryssekerfälgar. I sverige var inte servo eller abs standard men det fanns som tillval, likaså var det med lamelldiff. Vanliga 318i:n har 45mm stötdämparben fram. Solida fram skivor och trumbromsar bak. 14mm främre krängningshämmare och ingen alls bak. |
|
|
Lite till... På 318is satt det andra halvljus, Hella DE, de som ser ut som en smily. Växellådorna är lika med samma utväxling Getrag 240/5 slutväxeln är den samma också med 4,10:1 utväxling. Ger teoretisk topp fart på 220km/h med original varvstopp. Om det är nåt som är oklart eller som jag glömt är det bara att fråga. |
|
|
Hmm du verkar sitta inne med en hel del kunskaper om 318is.... har du några bra trimmtips te mig... har en is 90:a behöver mer hästar för billig peng /Marcus |
|
| Hej det är samma här med min 318iS 88.... | |
|
Den är inte helt billig att trimma, tyvärr. En bra start är väl alltid ett sportfilter för att förbättra andningen. Ger inte så mycket mer effekt men det låter roligare:) Sedan är chip trimmning nästa steg. M42:an annvänder Motronic 1.7 och det verkar vara ganska dåligt optimerat. Så chippning är betydligt mer lönsamt på denna än på t.ex. M20. Jag har sett grafer från rullande landsväg som visade på 144hp original med filter. Den gav alltså lite mer än 136hk original. Samma bil med chip från Superchips gav 163hk. Alltså en markant ökning. En lika stor ökning kan man ju inte garantera varje gång kanske. Den gjorde också 0-100km/h på halvlåga 8:or. Jag vet inte vilka som är bäst i sverige på chip till 318is. Ett annat vanligt steg är att byta avgassystem. Men på en 318is tror jag det är rätt meningslöst vad gäller effekt, iaf. så länge den inte är mer än chippad vill säga. Original systemet är 2,25" och väl avvägt. Extraktor rör ger ingen effekt heller. Vidare trimning efter detta är riktigt dyrt. |
|
Peter |
Hmm... sitter det inte extraktor genrör rör som standard på 318is 90-91?? jag hade det iaf på min förra 91:a (e30) ________________ www.strippen.ws |
|
ILiveToRide: Jag har 20 mm kränghämmare original fram på min 318iS -88 (318iS -88 ska stavas med stort S och "riktiga" is med litet s enligt experterna) MVH bmwdriver 318iS 1988 BMWCS[Syd]#4324 www.bmwdriver.cjb.net |
|
|
haidar: Det är inte samma motor så det jag sa om dåligt optimerat chip stämmer inte riktigt. Men jag antar att det är samma saker man kan göra åt din bil också. Peter: Vet inte nått om grenröret, mitt ser rätt normalt ut iaf. . ..vad är defenitionen av extraktor rör? Jag vet att extraktor rör av annat märke än BMW inte ger någon effekt iaf. bmwdriver: Sitter det någon krängnings hämmare bak? Eller är det några andra skillnader mot en vanlig 318i? 20mm fram är väl inte standard på 318i så där är en skillnad. Jag har ingen koll alls på 318iS -88 men skulle vilja veta. Visste inte om det där med iS och is, ska komma ihåg det:) |
|
|
Ok... har filter på G, spelar det nån roll om det är ett stort eller två mindre filter??? Ok, vet du var man får tag i dom chipen?? Vaffö funkar inte extraktor rör på is -90 då?? Jag tycker att d borde ge nåt iaf.... Har börjat fundera på att borra upp min motor te 2,0 L själva jobbet me d e lungt, lämnar d te motorverkstaden på jobbet, men jag vet inte vad jag ska ha för kolvar te d i såna fall, borde d inte bli lite bättre med 2,5" visst d skiljer juh inte så möe mellan 2,25" och 2,5" men d borde väl ge lite.... spec. om man tar bort katten när man sätter dit d nya 2,5" systemet???? Trimmkam ger juh pulver... har letat som en idiot efter d.... tycker att man iaf borde hitta en som e te salu... men jag har inte hittat nån... var f-n hittar man d, e för fattig för att köpa nytt, iaf som d ser ut nu. Mvh Marcus |
|
|
ILiveToRide: Jag har ingen kränghämmare bak. (ska dit en snart) Kollade i ETK:n och tydligen så har t.ex. 318i -89 18,5mm främre kränghämmare, bara bilar med M-technik har 20mm. Så 318iS -88 har kanske lite M-prylar åxå?? MVH bmwdriver 318iS 1988 BMWCS[Syd]#4324 www.bmwdriver.cjb.net |
|
|
Karv: Jag vet inte om det är någon som säljer Superchips här i sverige, här ar deras hemsida Länk De skickar säker hit ett om du vill ha det. Jag tror i och för sig inte att de är bättre än något chip du kan köpa här i sverige. Extraktor rör funkar inte därför att original grenröret är riktigt bra som det är. Som jag sa så är det inte billigt att trimma M42. Kammarna kostar väl en 3000 spänn styck. Vet inte riktigt hur man ska komma runt det. bmwdriver: Tackar, har som sagt lite dålig koll på 318iS. Ser ut som om jag blandat ihop dimensionerna på krängnings hämmaren på 318i, inte bra:( Ska du använda bakre krängningshämmaren från 318is/M3 eller ska du skaffa nåt grövre ändå? |
|
|
En nyttig side for alle med 318IS. Länk Her får dere svar på det meste dere lurer på. Mvh. Frode Hegerland |
|
|
Tjoho! Motornord säljer Superchips www.motornord.se Här finns det broms test med och utan superchip! Länk Trimma på..... |
|
|
Jaha då måste man handla en påse chips o filter, trodde aldrig att det kunde ge så mycket. Är det nån som har en slutburk till en is -90:a orginal eller trim? Vet nån vad fjädrarna kostar? Gubben som jag köpte min bil av har nog bytt till nåt annat skit bak. |
|
|
Får mitt kn direkt air filter i dag ska bli kul och se om det ger något..... |
|
|
www.nfs.nu har fina och billiga kamar till era bilar. Hälsa från Johan på JMB Racing när ni beställer! Garanterad service! Det finns nga stycken som gjort det ni säger med sina is-maskiner. Vet att en känd trimmare av BMW från Ullared fick ut 165 hk ur en compact-motor (M43 som har lite bättre insug. Std 142 hk.) efter att ha ställt iordning den enligt Grp.N. ( = Maxtoleranser överallt i motorn.) Min egen Race-is har under nuvarande ägare körts på rullande landsväg. Den är utrustad med ett fritt filter matat med kallluft och ett JWR-chip (Detta chip är ngt ändrat av JW för att ge ngn kuse mer för banåka.) 148 hk visade bänken, men det låter allt för bra. Den känndes helt klart inte så vass... Vet att ni kommer klaga på detta nu, men det är så jag uppfattar det efter min sesior på bana med is. Men visst finns det en fin potential i maskinen. Tipset är att använda beg. ST-prylar. Men det kostar sjuka pengar. Och ärligt talat så vet jag inte hur bra de skulle funka/passa. Lycka till med era maskiner, de är fina saker iaf. MVH AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.