|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
När ja gkör min ACC i Autoläge, vilket jag i princip alltid gör, så har jag te.x 18 grader på displayen. Men vid fötterna blir det mycket varmare, jag kan te.x knappt hålla handen vid utblåset vid fötterna utan risk att bränna sig. Tycker att det blir lite väl varmt där, i förhållande till resten av kupén. Kan inte minnas att det var så på min 520 E39. Ratten med blåa och röda prickar som sitter vid de mittersta utblåsen har jag i mitten nu, dvs det vita strecket syns. Dessutom om jag i autoläge väljer att manuellt höja hastigheten på fläkten så försvinner texten auto på displayen, men knappen auto lyser ändå. Tror inte att det var så på 520´n heller. Trycker jag igen på auto så går fläkten ner i hastighet igen. Vad är igentligen en idealisk inställning för jämn temp? När ska man använda det manella vredet med blåa och röda prickar? /Johan | |
|
det manuella vredet är till för ansiktsluften, dvs luften som kommer från spjällen du kan rikta upp/ner och vänster höger. Detta är en funktion för dom som vill ha annan temp på den luften som blåser i huvudhöjd/ansiktet. När du väljer att själv justera hastigheten på fläkten så ska auto försvinna eftersom du då "förstör" för kliman att välja temp och luftströmning enligt dess egen kontroll. Har du 18` på displayen och det blir tokvarmt på fötterna gissar jag på att nåt är galet, så bör det inte vara. Möjligtvis i början när dessa 18' ska uppnås... Knappen auto lyser alltid vad jag vet (om du inte stänger ner hela kliman förstås). Mina erfarenheter hämtar jag från E46 men jag är rätt säker på att det är samma funktioner på dessa. |
|
|
Tycker detta verkar till att vara ett std fenomen på E39 (flera polare med samma 'problem'). Fick ett tips av BMW mek att stänga alla spjäll på framventilationen (en i varje dörr samt de två i mitten), sänk 1-3 grader mot vad du brukar ha! Har kört så här i ett år och slipper värmeflödet vid fötterna samt får ett jämt och behagligt svalkande flöde som kommer från framrutan. Alternativ är att stänga manuellt för flödet nertill. Som sagt det har funkat för mig.... Mike |
|
|
Min teori är att om det lyser i autoknappen så kanske luftfördelningen är automatisk? Och Auto i displayen kanske bara gäller fläkten? Göran |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är lite mera "finesser" på nyare versioner av klimapaneler, de har uppgarderats både hårdvaru och mjukvarumässigt sedan starten. Auto i displayen som inte fanns på min 528 , men numera på 540 är automatreglering av fläkten, Autoknappen är för luftfördelningen. Stäng mittenspjällen (öppnas till våren) och max röda prickar på vredet, 21-22 grader i displayen så funkar det bra tycker jag. ///MVH Hasso Länk |
|
Fast röd/blå ratt uppe på panelen går som sagt till utblåsen uppe, inte till fötterna. Inställt värde t.ex 18° i displayen gäller i kupén (känns av och regleras av lilla sensorfläkten med sin termistor inne i klimapanelan) när allt är uppvärmt och i balans. I början kan säkert den inkommande luften vara betydligt varmare, men efter en stund så skall det inte kännas alltför hett vid fötterna. Jag tolkar frågan som att det aldrig blir nån balans på temperaturen? FP |
|
|
Kan hålla med om att det kan bli väl varmt vid fötterna om man har 20 eller 21 grader inställt. Har reagerat på det på samma sätt som Johan M3. Har framför allt tänkt på det om det är lite kallare ute och man kör längre sträckor. Oskar |
|
|
Måste reagera på att rekomenderar att stänga ventilerna i dörrar och friskluftsintaget i mitten (som ej går via kliman). Sambon har pippi på att pilla på dessa vred, men det tjuter ju som man blir vansinnig när man stänger dessa? Jag får öppna dem hela tiden!? Tycker det är skönt nere vid fötter annars, defroster av vindrutan funkar bra, men visst blir det väl kallt om armen vid dörren när man kört några timmar nu på vintern? Har svårt att få rätt temperatur där, dörrarna är dåligt isolerade eller? /Christian Snart 535dAT -05 |
|
|
Går inte utblåset i mitten via kliman? På min kan jag iaf få uppvärmd eller kyld luft där. Med ratten rött/blått kan man dessutom ändra dessa utblås separat från den inställda tempen för fötter/vindruta och övriga kupén. Det fungera genom att man mixar in direktluft utifrån till den tempererade, vilket ger kyla på vintern och varmare luft på sommaren. FP |
|
|
jag kör med 20 grader och trycker på AUTO knappen 2 ggr så lyser det AUTO på displayen... funkar helt perfekt! 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
Jag tycker temperatur-regleringen funkar som den ska. Däremot blir det imma på rutorna på vintern. Jag kör helt manuellt istället så här års. Då funkar det bättre. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Mugge, vad händer på en -00:a när man trycker 2 ggr på autoknappen? Kör ni med AC-flingan intryckt under vintern? Jag gör det, riskerar man inte att packningarna till kompressorn torkar annars? Jag tycker nog att jag börjar få stil på värmen i bilen nu. Körde 18 grader på väg till jobbet, och då blev det inte tokvarmt längre, av nån anledning.... /Johan |
|
|
Jag vet inte exakt vad som händer men jag har gjort följande observationer... från helt manuellt läge: Tryck på AUTO engång ==> Fördelningen av luftflöde ställs in automatiskt och ev intryckta knappar slocknar för hur luftenska fördelas... inget händer i själva displayen. Tryck på AUTO igen ==> Bilen tar över hur mycket fläkten ska jobba... alltså hur mycket luft som ska pumpas in i kupén... den bestämmer nog också hur varm eller kall luft som ska pumpas in tror jag... men den ser till att temperaturen i kupen är det som man ställt in... Det lyser AUTO i displayen. Japp jag kör med snöflingan ned tryckt året om... 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
Det finns en del olika AC:n till E39 om jag har förstått det... det beror nog på vilken version du har.... min ser ut så här: Länk 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
ja så ser min också ut. Förrutom stolsvärmeknapparna och den knapp som sitter mellan stolsvärmen och ASC. /J |
|
|
Den knapp som sitter mellan stolsvärmen och ASC:n är till El-rollon till bakrutan. 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
Jag bråkar med e39:ans ventiler, vred och knappar varje dag till acc:n. Då jag av ren inkompetens inte kan hitta något helt optimalt läge. Har den tidigare omskrivna värmen på fötterna, gör inte så mkt nu på vintern, men när det är varmt ute är det hemskt. Kom ni fram till vad som var mest optimalt, för att få ett jämnt klimat i kupén? |
|
|
Har bra och jämn fördelning på temperaturen i kupén - kör 20 grader på AUTO. (på vintern) /Lazze Länk |
|
| Ner till -20grader fungerar väl fördelningen hyfsat,blir som på de flesta morderna bilar lätt isiga sidorutor.Vid kallare utetemp har haft ner till -33 då är det pappskiva i fronten för att få upp tempen någorlunda inne i kupén,finns det som på min gamla volvo både vinter och sommar termostater nuförtiden eller tillhör det det förflutna?Om man har snöflingan intryckt hela tiden finns det något som startar och går då även på vintern,tänkte om det finns något som kan ta skada om det är svinkallt ute,har ju läst att man skall ha den intryckt hela tiden för ökad livslängd på kompressorn. | |
|
kompressorn går inte igång om det är kallare än 5*C ute. 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
min ser likadan ut som mugges och jag har en 523-96 MOA-power |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.