|
Sida 4 av 9
|
|
|---|---|
|
Är det E36 sedan då? Har för mig att min E36 Coupé vägde mer än 1380!! 245nm är väl med Vanos motorn va? |
|
|
Det är för E36 sedan. Vanos, ja. Men även utan vanos har E36 aning mer Nm/kg. Coupén väger enligt broschyr (också från 1993) 1390kg. Vilket fortfarande ger ett övertag i hk och Nm per kg. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
svintoleffe |
Det var en hel del e36 325 som var där o körde. Bara en fråga skiljer det något i vikt mellan en coupe o en compact. Fö jag körde mot en compact. Länk Min Bmw MVH Leffe |
|
Leffe, Det finns ingen E36 325i Compact, vilket gör din jämförelse ännu mer irrelevant. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Olof: Är helt överens med att 325 årsmodell 93--> drar en original 325 E30 men inte lika säker om den har den gamla maskinen utan vanos. Körde från det ena och det andra med min gamla 325 E36 -93 coupé bla. Saab 93 Aero. |
|
|
danragn, Prestandamässigt så skiljer det inte många tusendelar mellan vanos och "icke-vanos". Motorerna har ju samma effekt, skillnaden är att Vanosmotorn har en planare vridmomentkurva och 5 nmn extra vridmoment (gör knappast varken från eller till). Den eventuella skillnaden äts upp av att Coupén är något tyngre än en Limo, eller att man har någon tung utrustning exempelvis AC, elstolar, 17"-fälgar och så vidare. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Modellguiden påstår dessutom 7,8s 0-100 mot Vanos-versionens 8,0s. Om det stämmer eller ej låter jag vara osagt, men det är iallafall en liten indikering. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Hoppsan. 7,9s skulle det vara. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
danragn: Om du körde ifrån en 9-3 aero så kund den snubben inte köra!!! 205hk. I ett Bilsport test avverkades 0-100 på 7,1 sek. Mot saabs egna 7,3. |
|
|
Jag tycker då inte 93 Aero är speciellt mycket att hänga i julgranen. En sådan hängde bara precis av min 325iX på streetrace i somras. Snackade med killen efteråt, han vart lite besviken på sin bil... Borde faktiskt vara lite mer pulver i en Aero-modell tycker jag. (Och han oxå!) Jag vet, lite skevt att jämföra en 4wd mot en Fwd, men ändå. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
När ska förresten folk inse att 0-100 tider är väldig missvisande för prestandan hos en bil? Borde egentligen bara använda 1/8 eller 1/4 mile tider. (eller annan lämplig sträcka) "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
| Ja, det är ju starten som är svårt med en framhjulsdriven. Men en e30 hänger inte med. Inte en e36a heller. Men ja körde däremot mot en kompis 328. Då var det från 50 ut på motorvägen upp till 180-190km/h. Vi va 3 i Saaben och han va själv. Då gick det spik jämnt. | |
|
Jag vägde min E30 (4d och lucka) i höstas, stannade på 1150kg utan förare och med ca 10l bensin i tanken. Bilen är helt original. 170hk/1150kg = 0,1478. Nån som vägt sin E36? Hur många Nm/kg bilarna har spelar knappt nån roll när det gäller maxacc. --- Kör också båge! www.sporthoj.com och vattenskoter! www.jetski-sweden.se |
|
| Christian L: När det gäller Teknikens Värld's test av B7:an så hade deras bil högre laddtryck än den som Alpinas tider gällde... | |
| Jaaa! Hejja Nisse järnet =) | |
|
Skulle va kul att testa gasa lite mot en E36 325, har aldrig gjort det :) För skoj skull asså! Nån som har en sån här i Sthlm och vill testa gasa lite och filma allt? --- Kör också båge! www.sporthoj.com och vattenskoter! www.jetski-sweden.se |
|
| Ja det vore kul. Bara det inte kommer nån luring med väss under locket ;) | |
|
Kalle: Är 17" alufälgar tyngre än ev plåtfälgar?? Skulle nästan säga att en sedan är tyngre med mer utrustning än coupen då sedan har 4 dörrar med elhissar mm... Tror ändå vanosmaskinen drar den utan.. |
|
|
danragn, 17" Alufälg är tyngre än 15" plåtfälg. 15" Alufälg är betydligt lättare än 17" alufälg. Coupé väger mer än sedan på grund av de förstärkningar i konstruktionen man behövt göra för att öka vridstyvheten. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Nisse: Brukar du köra utan bensin och förare då? :D Du måste väl ändå inse att man kan göra detsamma med en E36, och så blir den snabbast igen?! Nu handlar tydligen diskussionen helt plötsligt om hur mycket man kan "rippa" sin bil för att få ner vikten? Om vi skulle ta en E36 325i och plocka ur förare och 55l bensin så skulle vi få ett värde över 0,15 hk/kg. Otroligt att vissa fortfarande försöker argumentera med att rena dragrace med gamla bilar med helt varierande skick, fälgar, däck, förare osv skulle räknas som något slags "bevis". /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.