|
Sida 3 av 9
|
|
|---|---|
| Ja man kan ju undra :) Ta tex Mitsubishi Lancer EVO6... Den gör enligt tillverkaren 0-100 på 4,9 sek. Men när antingen Teknikens värld eller om det va Auto Motorsport testa vart det inte bättre än 5,6 sek. Konstigt! | |
|
Nu ska vara ärlig. Jag rejsade ganska seriöst en kväll på en flygraka med 3 kompisar. Fick stryk med en billängd mot Volvo 945T (chippad lite). Honda del sol (orginal), och en trimmad amazon. Fick stryk med en billängd mot alla mer eller mindre. Å andra sidan är jag lite försiktig med lådan. Och en ganska ovan rejjsare. Men 325:an är ingen raket som sagt. Den har andra kvaliteter över 150 km/h som ingen av ovannämnda opponenter har. mvh |
|
|
Kanske då någon kan förklara hur min 323(e30) kan få 0-100 på 7,8, ett medeltal uträknat av 6 repor med hjälp av gtech pro. Den ska enligt modellguiden göra 0-100på 9s. Den är inte trimmad Har desutom kört mot flera 325or och lämnar även mot de flesta inte någon varit riktigt dålig på att växla. Då borde ju rimligtvis 325an vara snabbare än 7,8s? Har även kört mot flera andra bilar som ska ha runt 9s till 100 å de har lämnat, inte mycket men. |
|
|
Man skall inte stirra sig blind på 0-100 siffror. Det är såpass mycket annat som spelar in där. Tex fästet, utväxlingen startvarv, däck osv. En bakhjulsdriven bil med klibbiga däck/rätt underlag med en låda som gör att du precis slipper växla upp till 3an kan få väldigt bra 0-100 tider Men säger eg inte så mycket om pulvret under huven som många vill tro. //Thörn |
|
|
Svintoleffe. Vilket år körde du på BMW-träffen? |
|
svintoleffe |
Flåklypa Jag körde detta år. Länk Min Bmw MVH Leffe |
| Enligt BMWCS hemsida fanns det bara en 325 e36 där i år och den var snabbare än dig. 15.7 mot 16.1 tror jag det var. | |
| Hehe... Oj då! Där ser man :) | |
| Hmm Flåklypa det var väll fler 325or där vad jag vet? vet en kommpis som körde där iaf med M3 extraktor, chip och avgasystem :) Körde mitten 15 tider iaf. | |
| Jag hittar då bara en 325 e36 där: Länk | |
| Hmm, skumt för det var fler där | |
| som körde :) | |
|
js_snicke: Gtec är ju knappast någon tillförlitlig mätmetod. Möjligtvis för att jämföra tider på samma bil efter modifieringar, men inte för att få en exakt tid på 0-100. Och sen är det bara att lägga ner diskussionen om att en orginal e30 325 drar en e36 325 0-100, för det gör den inte. Och gör den det så är det något som är fel. Antingen på bil eller förare. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Varför skulle det va så omöjligt? Alltså att en E30 skulle va kvickare upp till 100? Ja fattar inte, så kan någon utan att dra en moral-kaka tala om det"!? Vilka mätningar utgår man ifrån då? Det kan ju vara så här. Dom siffrorna som står här i modellguiden kan ju vara mätningar från det året respektive bilmodell kom ut! Detta innebär således att dom nyare mätningarna på tex e36an kan stämma bättre än mätningarna på e30n!? Det är bara en liten teori... Detta för att jag tror att en e30 är vassare till just 100. |
|
|
För att förvilla lite extra så lägger jag in ett test från tyska AutoMotoSport... ;) Länk |
|
|
Hade jag ägt en E30 325i hade jag varit nöjd och glad med min bil (för det är en jättetrevlig bil!) men jag skulle inte desperat försöka hävda att den spöar senare generationers modernare och motorstarkare bilar. Om någon läste ett av mina inlägg så är det inte bara BMWs egna siffror som finns i Modellguiden, utan längre ner finns ÄVEN Teknikens Världs uppmätningar som även de visar klart till E36ans fördel. Jag tvivlar inte på att någon, någon gång, har "spöat" en E36 325i med sin dito 325i. Inte alls! MEN, det bevisar ingenting. Det är ingen riktig prestandajämförelse. Som Kalle skrev så är det många yttre faktorer som påverkar. Sen har vi FORTFARANDE att effekt/vikt-förhållandet talar klart till E36ans fördel. Jag har fortfarande inte sett någon som kommit rent vetenskapliga förklaringar till att E30:n skulle ge E36an "spö", i denna tråd. Jag har inget emot E30 325i, tvärtom är det en underbar bil. Jag vet, jag har själv haft en E30 320i som bara den bjöd på mycket körglädje trots att den var tämligen slö. Jag tar tillbaka att jag skrev "bondrace" eller liknande, missade att det gällde en BMW CS-träff. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Aha, 7,7 sekunder. Det lät ju trevligt. Jo E30n är en enormt trevlig bil. Men som sagt, att någon spöat en e36a med sin e30 är ju egentligen helt ointressant om man ska ta fram 0-100 siffror. Just eftersom det handlar om föraren framförallt, däck, grepp, och dessutom om motorn i respektive bilar är helt kry och lämnar den effekt den ska. Men kan någon nämna både e30ns och e36ans vikt så ska vi se om det talar klart till E36ans fördel eller inte! |
|
| Min väger 1260 förresten! | |
|
Så här tror jag att det är: Den bilen med bäst vikt/effektförhållande alternativt den som når 100 på tvåan (om det är någon) vinner. Jag förutsätter att bägge har samma viktfördelning, även om e36:an kanske har viss fördel där. Flåklypa |
|
|
1280 kg för E30 325i enligt min BMW-broschyr från 1988. 1380 kg för E36 325i enligt min BMW-broschyr från 1993. (Tjänstevikt) 170hk/1280kg för E30 ger 0,13281 hk/kg. 192hk/1380kg för E36 ger 0,13913 hk/kg. Fördel E36. 222nm/1280kg för E30 ger 0,17344 nm/kg 245nm/1380kg för E36 ger 0,17754 nm/kg Fördel E36. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.