AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
36.709

E30 325 går nå otroligt bra!

Sida 2 av 9
32
46
325Power
BMW 320/325 - 85
BMW 323- 85
Har du tittat under huven? Eller sett om reservhjulet är borta och framstolarna är bytta mot lättviktsgrejer? 8,3sek enligt ja vet inte vem men på modellguiden är de ju de!
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Ja, men ja undrar hur gamla dom prestanda mätningarna är egentligen! Har för mig att ja hitta nån sida på nätet där en snubbe mätt upp 0-100 med sina helt orginala 325a. Tror det va typ 7,7 eller nått... Vet att det vart under 8 i allafall.

Skitsamma. Jag har i alla fall fått uppfattningen att: Vill man ha en rolig busbil: köp en E30

Vill man åka bekvämare och nyare, köp en E36a. Personligen tyckte ja verkligen min e36a var tråkig :(
Om du tvekar på BMWs egna siffror så nämns ju även Teknikens Världs tider under modellguiden. Med 325i -89 uppmätt 8,3s 0-100 km/h. Med 325i -94 (vanos) 7,8s 0-100 km/h.

Finns inget som pekar på att en E30 325i skulle vara lika snabb/snabbare än en E36 dito, titta på effekt/vikt-förhållandet så står det till E36ans fördel.

En jämförelse är ju givetvis bara relevant om bilarna är "stock".

Att man tycker E30:n är roligare har inte med diskussionen att göra. Men visst, E30s har sin charm :)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Jo men det har väl med diskussionen att göra! Om nu siffrorna stämmer gällande prestandan så är det ju troligtvis så att e30n upples snabbare just för att den är roligare, inte för att den har bättre acc.
Som jag skrev på föregående sida, ja.
Men att den är roligare är ovidkommande för dess egentliga prestanda. Punkt.

/// Olof

Länk
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Ååå längtar till sommaren.. Har kollat massa bilfimer nu och man blir så sugen på att ut å bränna däck.... Håller på med ett projekt 325iX så jag undrar om det är någon som vet någon som säljer extraktorgrenrör till en vettig peng och som gärna passar rakt på utan mod? Tycker E30 har mer charm eftersom sverige har blivit bombaderade av en massa importerade E36 lik som man ser här och var, E30 börjar bli lite sällsynt =) . Min E30 gör iaf 0-100 under 8 sek där med basta!!!
svintoleffe
Olof Ovenholm
Jag har kört under lagliga förhållanden här i gävle.

första racet körde jag mot en e36 325, den spöade jag.

Sen körde jag mot en 328, han stack i starten sen låg han stadigt en bil läng framför mig, upp till en 3 tror jag det va, sen så gled han sakta med säkert ifrån mig.

Hade jag haft den motorn jag har nu, då hade det nog blivit mycket svårare för han.

Det här är fakta

Länk Min Bmw
MVH Leffe
Jag spöade en Koenigsegg CCR med min 525iA 0-200. Bara det att han endast körde på ettans växel hela tiden samt hade en död fasan istället för luftfilter....

Min 525iA gör 0-100 på 2,5 sekunder. Eller så fick jag ett spasmaryck när jag skulle mäta med tidtagaruret.....

Jag tycker att det är ganska komiskt vilken övertro många tycks ha på sina bilar och hemmagjorda prestandamätningar. Jämförelser som "Jag spöade XXX med min XXX" är fullkomligt irrelevanta, eftersom en miljon yttre faktorer spelar in för slutresultatet.

"Min E30 KÄNNS snabbare än en E36" är också fullständigt ointressant. Vad som ÄR intressant är verkliga prestandamätningar utförda av oberoende instanser med RIKTIG utrustning (Tidtagarur från Jula eller G-tech-mätare kan inte anses som precisionsverktyg direkt), exempelvis nämnda tester i Teknikens Värld, Sport Auto, Auto Motor Und Sport, eller dylikt.

Med andra ord, att skriva "Min E30 känns snabbare än min E36" är helt OK, men att med hemmamätningar, "jag drog honom", "jag läste på en hemsida" och så vidare, som underlag hävda att det är ett faktum att en bil är snabbare än en annan är helt befängt.

Slut på informationsmedelande från Besserwisser Corporation :)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
danragn: Ställ upp i nåt Blackrace nästa år och återkom till tråden med ett tidkort, jag tror många fler tror dig då! :)
Utan att veta något om din bils modifieringar så tror jag säkert den går ruskigt bra för att vara 325:a.

Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Själklart är det felaktigt att tro att man med tidtagare kan mäta upp bilens verkliga prestanda! Även om det kan va roligt... Vad gäller G-tech vet ja att den senare modellen överens stämmer väl med mätningar på strippen. Men jag har aldrig sett eller hört att man testat tex G-tech mot "riktiga" mätutrustningar som används av biltillverkare... Hursomhelst så är det såklart inte känslan som spelar in på den verkliga prestandan. MEN, jag skulle ändå inte bli förvånad om det förhåller sig så att; En fullständigt frisk 325 e30 med sina 170hk skulle vara snabbare än en e36 med sina 192hk. Beroende av vikten. Men eftersom det skiljer så pass lite som ett par tiondelar upp till 100km/h så är det ju många faktorer som spelar in. Däck, förare, startvarv osv. Men om dessa faktorer skulle va lika så vet ja inte. Det är väl bara låta dom mätningar som står på tex modellguiden vara som dom är och lita på det!
svintoleffe
Kalle Hansen

Hoppas du inte menar mig, med att jag skulle ha gjort några hem gjorda prestanda mätningar.

Vad det gäller det jag skrev förut, så kan jag plus en 500 pers säkert säga samma sak.

Länk Min Bmw
MVH Leffe
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Svintoleffe: Då är antingen din bil trimmad eller e36 trasig eller har en kass förare. För en orginal e30 325 ska inte va snabbare än en e36 325. Men som Christian L nämde ovan. Det är många faktorer som spelar in.

///Jesper

BMWCS #5494
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Kan tillägga att modellguidens 0-100tider inte riktigt stämmer i alla fall.

///Jesper

BMWCS #5494
Mi
78
Mix
325ix -88
540iT -94
Just det. Och min bil går 5 km/h mer än vad ni kan säga.

Grabbar, dämpa er. Jag har en trött 325 ix och en pigg 540 iT.
Men det är MYCKET roligare att köra 325:an. Där känner man verkligen av draget när man passerar 4000 r/m. I 540:in är det ett mer massivt drag som inte alls känns lika spännande. 325:an är naturligtvis lätt vässad med kam +´chips, men som sagt trött ändå. Skall göra i ordning en riktigt härlig sugmotor så snart jag får tid. Roligare bil finns inte. Allt handlar om känsla, är man nöjd och glad med vad man har så räcker väl det, eller?

Klockrent inlägg från Kalle, som vanligt.

Herr Svinto:

Privata uppmätningars relevans är lika med noll. Om du "spöade" en E36 325i med en dito E30 så är det något som inte stämmer. Sanslöst att inte ens inse det...

/// Olof

Länk
svintoleffe
Olof Ovenholm

Då hänvisar jag dig till bmw träffen i Gävle, för dte var där jag körde.

Min bil var ej trimmad då, jag hade en tvärslut kam, samt vippor, så det kanckade rejält.

Behöver jag säga att dom har tidtagning På gävle träffen ochså. eller?

Inse vad, att jag har rätt, att jag spöade en e36 325

Länk Min Bmw
MVH Leffe
Svinto, jag skrev att Du skall inse att det är något som inte stämmer, inte huruvida du "spöade" E36an eller ej.

Tror du på allvar att Er lilla bondracing är mer rättvisande än BMWs eller Teknikens Värld precisionsmätningar?

Isåfall tar diskussionen ett abrupt slut här.

/// Olof

Länk
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Då kan vi ta ett exempel: Alpina b7 som dom flesta vet vad det är, avklarde 0-100km/h på 6,2 sekunder! Enligt Alpina själva. Och man tycker ju att dom borde kunna köra bilen och har troligtvis testat 0-100 en o annan gång innan dom ansåg mätningen vara avslutat. Men när Teknikens värld prövade b7an, men oj o-100km/h tog inte 6,2sekunder utan 4,8!!! Viss skillnad.

Vad beror det på? Gjorde Alpina ett bondrace? Eller! Kan det va så att Alpinas mätning utfördes med ett felaktigt instrument? Eller var det kanske Teknikens världs mätning som uppgav glädje siffror?

Att läsa här på tex modellguiden om bilarnas prestanda kanske är rätt, men det kanske är gamla mätningar på tex E30 som är missvisande! Så det är ju svårt att säga!
svintoleffe
Olof Ovenholm.

Då tycker jag att du borde ta kolla på detta bond race innan du yttrar dig igen.

För det är större än vad du tror.

Länk Min Bmw
MVH Leffe
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
När dom gör ett fabrikstest, tror ni dom sätter på klisterdäck och värmer innan dom kör då? Detta kan juh dra ner tiden en hel del om man slipper hjulspinn????
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.