AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
412

Bortplockning av oljetråg på 535iM -87?

Ska ta ner tråget på en 535iM i helgen och undrar över några saker.

1. Går det att ta ner tråget utan att lyfta upp motorn
lite?

2. Hur många packningar är det ovanför tråget? är det en eller sitter först tråg - packning - skvalp plåt - och en till packning?

3. Bör bultarna dras till ett visst moment vid montering? Bör gänglåsning användas?

4. Nåt annat jag bör tänka på?

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Har inte erfarenhet av just din bil men väl av en 3.0 och en 635 och det var likadant på båda!
1) Man måste lyfta motorn (med garagedomkraft räcker)! Jag tror det står i verkstadshandboken i bara högra motorfästet fast jag behövde lyfta litet i den vänstra också! Det är förhållandevis lätt fast det är trångt!
Har du krängningshämmare fram är det risk för att den måste bort också!
2) På mina bilar är det bara en packning
3) Har du inte känslan i fingrarna (= dragit massor av dessa små skruvar i dina dar) är det bäst att dra med momentnyckel för man drar dom lätt för hårt.
4) Gänglåsning har jag aldrig använt till oljetråget och det har alltid fungerat bra

Per L
jens j
du kan släppa ner framvagnsbalken den sitter med fyra bult + motorfästena det är nog lättare men tänk bara på att bygga en ställning eller något liknande för att hålla upp motorn så att den inte följer med ner.det är bara att ha en domkraft under framvagnsbalken osläppa ner den försiktigt,den sitter med en styrning på varje sida. bultarna som tråget sitter med kan va djävliga att få bort, sitter dom stumt så värm dom jag drog av två när jag ha ner tråget

jens
redbull
det är inte redigt så besvärligt som det låter...
lossa högra motorfästet och hiss motorn så att den står nästan rakt.. då går det att lirka ut tråget..
du behöver åxå en torxhyllsa att lossa bultarna ifrån växellådan med. om du inte har nån går det bra att slå på en 9mm tolvkantshyllsa... du får lossa fästet till generator och servo pumpen med...
arbetstid ta ner tråget 2-3 timmar för hobbymeken

you are in my mirror
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.