|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Lägg inte så mycket vikt vid vad Brattwurst tycker, jag tror som någon ovan att det är i dina högtalarkablar som felet ligger, nånstans har du förmodligen kortis. Polvända högtalarna måste man kunna göra för att få rätt fas, och som sagt så är det växelström. Diskanterna hade iallafall jag haft en önskan att behålla, ganska trist att lyssna på annat än basskivor annars...Det är ju lätt att kasta om lågnivåkablarna till stegen och se om de beter sig likadant med framsystemet inkopplat. Min bil: Länk |
|
|
Rolle: Vi hoppas att Du får ordning på systemet, det mest troliga är som gurusarna Folke & Robsarve säger, kortslutning i högtalarkablarna. Ev skulle det kunna vara kortis i en högtalare eller delningsfilter men det är väl mer ovanligt. Berätta hur det gick sedan. Att vända polarisationen på högtalare skulle få det att låta skumt, men inte få steget att slå av pga skyddskretsarna. Klipp för allt i världen inte bort diskanterna som Bratwurst säger!!! Även mycket bra mellanregisterhögtalare spelar inte högre frekvenser än 5-8khz och Du hör mycket högre. Dessutom lär det inte låte bra ens i de frekvenserna. Om Du kollar bättre system så delar de ofta mellan mellanregister och diskant kring 2-4khz. Jag vet inte hur Dina filter är uppbyggda men de flesta har en matning in och två ut. Mellanregisterhögt har ett LP filter (släpper igenom frekvenser under brytfrekvenser) och diskanterna har en HP filter (släpper således igenom frekvenser över). /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
hej, nej delningsfiltren ska givetvis vara kvar! det e dom som jag gillar mest. får se om jag tar tag i det idag eller imorgon... ska prova att koppa in orginal högtalarna med nya kablar direkt o lägg dom i bagaget så jag får veta om det är något fel på högtalar kablarna. |
|
|
Kör Du med orginalkablage? Inte helt osannolikt att det skulle vara kortslutning i det om det är från -89. Dessutom är det i klenaste laget, speciellt med ett slutsteg. Så när Du har fått ordning på problemet så bör Du ändå byta ut kablaget för bättre strömmatning till högt (bättre ljud mao) /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
| haha självklart har jag dragit nya kablar! det är inga biltema grejer precis | |
| Det du kunde göra innan du drar massa nya kablar är att prova framsystemet på bassteget (stäng av delningsfiltret till basen) prova en sida i taget och koppla in på precis samma sätt som baslådan om det inte låter konstigt på någon sida så är det troligtvis fel på steget till framsystemet, om det låter konstigt på en sida är det troligtvis delningsfiltret på den sidan eller kabeln bara att ta och koppla från sida till sida till du hittar felet | |
| Kolla att batteriet i bilen är helt, Har haft samma problem..Batteriet i bilen tar rätt mycket stryk av kraftiga slutsteg för eller senare ger det upp.Prova koppla till ett extra batteri med hjälp av startkablar å se om det hjälper. Det brukar sitta skydds kretsar i slutstegen som slår ifrån när spänningen sjunker till en viss gräns.. | |
| hur kan ja mäta eller kolla ifall batteriet e kasst?? | |
|
Enklast är att byta tillfälligt mot friskt och testa. Laddningen i bilen kollas enklast med voltmeter, runt 14V på batteriet skall du ha när motorn är igång. FP |
|
| om jag köper nytt batteri... kan ja inte testa på något sätt innan så a inte slänger 500kr i sjön? | |
|
Åk till en bilelektrisk firma och be om en test. de flesta bilverkstäder har också bättre eller sämre snabbtestare. FP |
|
|
Bassteget drar mer störm, det borde klippa först om det är batteritorsk, tycker jag. Men inget är omöjligt, att kolla batteriet är ju bra ändå. Har du kastat om/mätt kablarna än? Min bil: Länk |
|
| nej.. ska göra det nu till helgen.. fick inte tag på kompisen som hade mätaren =) | |
| Idag har jag äntligen lyckats fixa problemet.... problemet var trasigt slutsteg som förmodligen gick isönder p.g.a. dåligt isatt säkring vid batteriet.... jaja alla lär vi oss... | |
kennie_535 |
ja tror så här när du höjer volymen då slocknar steron typ stänger av och startar igen men när du har låg volym funkar de. de beror på att du har för dåligt med strömtill stereon så den orkar inte och slocknar och skickar en sista kick till högtalarna så de smäller så dra separata strömkablar till stereon som inte är skarvad lr nått minst 2,5mm2 tjock kostar typ 15 kr metern |
| det fungerar utmärkt nu efter nyköpt steg... så det va det gamla slutsteget som va trasigt | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.