AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.523

Fel på ljudet i bilen

Sida 1 av 2
Hej. har problem med min ljudanläggning i bilen som består utav:
Pioneer 7400 enhet
Soundsteam 500sx
Infinity Beta 5 (komplett med 2st 5.25", 2st diskanter, delningsfilter samt infinity slutsteg)
Kicker 2st 10"

Problemet:
När jag spelar med högtalarna så smäller det i högtalarna o sen dör de o så håller de på i stort sett hela tiden (det händer bara med fram systemet. basen spelar på hela tiden). I samband med att detta händer så lyser en röd lampa på steget för fram systemet rött. Har provat att jorda o dragit tjockare + kabel men inget hjälper. När ja kopplade ur diskanterna och delningsfilter och bara körde med 5.25orna + basen så slutade det smälla men fram högtalarna dör när man höjer. Så ja antar att det smällade ljudet kommer ifrån delningsfiltererna... Varför högtalaran dör vet ja inte än... Kan det vara att det får för lite ström?? men om det är så så tycker man ju att basen ska dö först eftersom den kräver ju mer ström... eller??

Alla förslag är välkomna...

Tack på förhand
Som tidigare: Ersätt högtalarna inkl. kablage tillfälligt med ett par kända högtalare på 4 eller 8 ohm med korta kablar kopplade direkt till steget, spela måttligt och kolla resultatet. Nånting är knas med belastningen framåt inkl. kablage, högtalare osv. Röd indikering bör ju vara skyddskretsarna som aktiverats, kan bara bero på fel belastning (för låg impedans eller på väg mot kortis) alternativt fel på slutsteget. återkom med resultatet av testen.

FP
Robsarve
Låter väldigt mycket som om du har kortslutning någonstans i högtalarkablarna på väg till delningsfiltret.

Det smällande ljudet är gissningsvis skyddsrelät i förstärkaren, och det hörs mer i diskanterna.

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
har du något förslag på hur man ska kunna fixa det??? eller rättare sakt hitta felet och åtgärda det?
Robsarve
Koppla ur högtalarkablarna för en sida i taget vid steget, den sida som inte funkar får du följa kablarna hela vägen på. Ligger de knöligt till så börja med att kolla där du vet att du skarvat.

tycker Erik
Marknadschef
www.n-core.se
nu förstår jag inte riktigt hur du menar... =(
1. Koppla bort t.ex vänster sida ända framme vid slutsteget.
2.Spela. Är det fortfarande fel? Isf ligger felet i höger sidas kablage, ev. skarvar, filter och/eller högtalare. Om det spelar OK nu så har du felet på just vänster sida.
Dubbelkolla genom växla, om det blir fel oavsett om du tar bort en av kanalerna så har du fel inne i slutsteget.
För att dubbelchecka alltsammans, koppla in ett par lösa högtalare t.ex från hemmastereon eller datorn tillfälligt på steget, som jag skivit ett par gånger tidigare, det kan inte ta många minuter. Sen slipper du fundera på var felet ligger nånstans.

FP
kalas! ska pröva de så fort jag får tid.. skit segt att bara höra bilen brumma... No music =(
brattwurst
Hej rolle83

Hur stort är slutsteget du använder dig av ? Är det ett två eller fyrakanalers steg, finns det inbyggda delningsfilter på steget ? Hur har du kopplat in högtalarna till steget. Seriekopplat eller parallellkopplat ? Hur långt kan du lasta ned steget i Ohm 4 Ohm eller 2 Ohm ? (Brukar oftast stå på steget) Hur ser baslådan ut är det en gemensam låda för båda basarna ? hur är basarna kopplade sinsemellan i lådan ? Är det två spoliga eller fyra spoliga basar. hur känsliga är de 2-8 Ohm.

Spela inte mer med stereon innan du kopplat om rubbet..förmodligen har du lastat steget så hårt att det brinner när som helst.

Försök att förklara i detalj hur du kopplat allt samt hur du ställt delningsfiltren om de nu är ställbara. Ett ställbart delningsfilter är den 1:a förutsättningen för att överhuvudtaget få fram något som kan kallas för harmoniskt ljud.
hej. jag ska berätta det jag vet... Är inte så bra på ljud.. Jag använder 2 steg...ett infinity som tillhör serien som mitt framsystem. bast steget är ett soundstream 500sx som jag anv enbart för basen... Basarna är 2st 10" kicker som ligger i samma låda. själva kopplingen är att en kabel ifrån stereon e kopplad till bassteget, och en kabel ifrån bassteget går till fram steget om du förstår vad jag menar. delningsfiltrerna är ställbara har jag för mig... det finns 2 rattar på varje som man kan justera med. jag anv inte högtalarna förräns det är fixat. mer än såhär vet jag inte...
brattwurst
Rolle83

Börja med att kolla hur du kopplat polariteten (+ -) från stegen fram till högt. Följ varje högtkabel från steget fram till resp högtalare. Misstänker att du har en automatsäkring till framsystemet som slår till vid ev, polaritetsfel.

Kolla de främre högtalarekablarna extra noga så att plus och minus verkligen går till samma + - polaritet på slutsteget.

Du har säkert ett delnings filter till diskanterna "klipp bort det skräpet" det förstöt enbart ljudet till framhögtalarna du behöver inga diskanter tillsammans med 5,25" högt, de fungerar själva som ett par väl tilltagna diskanter, ställ slustegets deln filtret till framsystemet på high: 80mhz. samt basen på Low 100 mHz.
Nu skaru se att det snart börjar låta något.
brattwurst
Glömde en sak: Sänk omg gainkontrollen till hälften kl 12:00 använd aldrig mera än hälften av gainen. Annars blir hela skiten totalt överstyrt.
brattwurst
Rolle83.

Du har väl tagit matarströmmen 12v till slutstegen direkt från batteriets pluspol ? använd helst 33mm strömkabel hela vägen till slustegen avsäkra med en 150Amp säkring max 15 cm från batteriet.

Jorda ALLTID med samma grovlek som pluskabeln, jorda med så kort kabel som möjligt, så nära slutstegen som det bara går, se till att skrapa bort färgen mkt noga där du jordar, jorda INTE i lösa plåtar utan ALLTID i bilens fasta gods, jorda gärna med flera kablar till stegen, ifall jorden av någon anledning tex glappar så söker sig då jorden ut genom lågnivån varvid den brinner, sedan får man irriterande surrljud & div smäll ljud.

Ifall du tagit strömmen till stegen med sk sytrådskabel från tex innerbelysningen eller likn så koppla iså fall enl min beskrivning.

Håll ordning på plus och minus..samt koppla ALLTID ur batteriet innan du påbörjar ev kabeldragning,

En 12v ansluten strömatarekabel på 33mm bränner mkt lätt hål i bilplåten om du råkar komma emot med den.
brattwurst
Tillägg: Du monterar naturligtvis stegen på en typ: träplatta som du sedan skruvar fast i plåten, sedan skruvar du dit steget på träplattan utan att skruvarna tar i plåten. Då slipper du alla ev störljud. Vill man ha det snyggt kan man även klä träplattan i något passande baslådetyg.

Vad det gäller lågnivåkablarna så dras de med fördel utmed den sidan på bilen som har minst 12v kablage, annars lär det bli hummelsurr.
brattwurst: Funderar lite på hur du menar med automatsäkring som slår ifrån vid polaritetsfel på högtalarna? Det enda som händer vid felpolariserade högtalare är väl att ljudet spelar i motfas mot ev. andra högtalare i bilen, det lastar ju inte ner steget nåt extra eller? Jag vet inte exakt vilken typ av filter och diskanthögtalare som rolle83 har monterat men jag förmodar att 5,25"-högtalarna sitter lite väl lågt placerade för att kunna spela bra som diskanter. Tror det skulle vara synd att bara klippa bort, och blir inte riktigt klok på hur du menar med 80mHz och 100mHz, millihertz, Megahertz?
Förmodligen skulle det spela bättre om vi kan komma fram till vad som är fel i installationen, allt tyder på att stegets skyddskretsar slår ifrån pga (periodisk) kortslutning i kablage eller filter. På de flesta steg räcker det med fel i ena kanalen för att båda skall slå ifrån, därav felsökningstipsen tidigare.

FP
detta är rena vetenskapen. jag uppskattar verkligen att ni hjälper mig! tack! Jag vet inte vad ja ska ta mig till... Borde Jord och + kabel e i tjockaste laget... kan något gått i sönder nu eller e det något som stör bara??? blir galen på detta när man inte e någon höjdare på billjud. vad menade du när du skrev att lågnivån brinner??? e den trasig nu då? för jag skulle göra vad som helst för att få det att funka. kan ni skriva steg för steg vad jag ska göra i lätt svenska...

tack ännu en gång MVH Roland
Lugn och fin bara. Om jordledaren/skärmen i lågnivåkabeln brinner av pga utebliven kraftjord så märker du det garanterat.
Samma sak om jordstrip inne i steget eller stereon brunnit.
Ditt problem verkar ligga på belastningssidan på högtalarna framme i dörrarna. Har du gjort några av de föreslagna testerna?

FP
Robsarve
Vår korvvän mr Brattwurst har nog gått lite vilse...

1. Att lasta ned ett slutsteg gör inte att du får smällar i högtalarna.

2. Du behöver inte vara orolig för nedlastning av ditt Soundstreamssteg. Det klarar 1 Ohm.

3. Sist jag såg en automatsäkring på ett högtalarkit var på Cervin Wega på 80-talet. -Ett par Beta har det defenitivt inte.

4. Polaritetsfel? Det är växelström. Det enda som händer om högtalarna ligger akustiskt ur fas är att basen tappar tryck.
Elektriskt händer inget.

5. Ett par 5,25" spelar på sin höjd till 7-8 kHz med vettig spridning, och min hörsel i diskantområdet ligger lite högre än så...

6. Ett par betadiskanter kostade ca 2000:- nya, så det vore synd att klippa bort dem för att nån på nätet anser att de är skit...

7. 80 mHz ? millihertz? 80 tusendels svängningar per sekund? Går knappt att mäta...

Dit problem ligger till 95% säkerhet i högtalarkablarna mellan Infinitysteget och Infinityhögtalarna. Du lär ha en kortslutning där någon av kablarna går emot bilens plåt eller varandra,

tycker Erik
Marknadschef
www.n-core.se
brattwurst
rolle83.

Jag tycker fortfarande att du skall skippa diskanterna inkl de lösa medföljande deln-filtren, (de förstör bara ljudet i 5,25") dela istället framsystemet samt basarna från de inbyggda delningsfiltrena i stegen. ställ delningen för framsystemet: HP 70-200Hz. (HP = High Pass. LP = Low Pass.)

Ställ sedan delningen för basarna: LP 80-100Hz. Du hör vart det låter bäst, skruva och prova dig fram.

Har du inte möjlighet att dela enl mitt förslag så kompletera då gärna med ett aktivt delningsfilter typ: Coustic XM-3 ett gammalt men mkt bra nybörjarefilter, till detta filter kan du sedan koppla in flera slutsteg samt dela framsystem & även basarna, du kan även fasvända elementen, det låter oftast betydligt bättre om du tex har basarna i annan fas än framsystemet.

Kan även vara en god ide' att kolla om någon av högt-kablarnas kardeller till framsystemet ligger mot metall. (Kortis)

En fråga: Vart ifrån har du tagit strömmen till stegen ? hur stor säkring har du, vilken typ av säkring AGU (Glassäkring)? Hur grov strömkabel har du fram till stegen. Sitter stegen mont i skuffen (Bagaget)? Sitter stegen monterade på en träplatta ?

Och till sist "SÄNK" gainkontrollen den skall INTE stå på max, de flesta tycks tro att gainkontrollen är en typ: volymkontroll till stegen, det är det inte, med gainen ställer man känsligheten på steget i förhållande till huvudenheten, ett bra utgångsläge kan vara att ha gainen inställd på hälften kl:12:00.

Mvh Brattis..Som älskar brattwurst :-))
jag har testat för ett par veckor sen att koppla bort delningsfilter samt diskanter och köra 5.25 direkt till steget.. det hjälpte inte....
hej igen. tänkte fixa billjudet imorgon.. hoppas ni är kvar här..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.