|
|
|
|---|---|
|
Jag är nära avslut på en 540iA E39. Enligt utrustningslistan är bilen inte utrustad med servotronic och jag undrar lite kring erfarenheter servo vs. servotronic. Det sitter ju en ganska så tung v8 i nosen och vet inte hur det är med "endast" servo i stadstrafik. Alltså, rekommenderas servotronic eller räcker det med servo? Tacksam för synpunkter! (Nej, jag har ännu inte provkört bilen. Har dock kört 540 med servotronic tidigare.) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Skillnaden på min 528 med servo och 540 med servotronic är ett stort ++ för 540, även om 528 inte var på nått sätt obekväm, så känns servotronicen som rena lyxen;) Servostyrningen på min MB190E är bättre än på 528an medan 540 är bättre än MB. Om man ser till lättstyrdheten. Men det går säkert att framföra en 540 med servo också utan att det på nått sätt är obekvämt. ///MVH Hasso Länk |
Buspelle |
Kan göra ungefär samma jmf som hasso mellan min 528 utan servotronic och M5an med, och visst är det stor skillnad i låga farter. Som vanligt är det dock mest en vanesak, det gick ju bra att köra garanterat servolös Volvo Amazon också. Jag skulle inte låta servotronic avgöra valet av bil. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan ju vara suspekt att jämnföra 528an och en 540 kom jag på, de har inte samma servosystem oavsett om dom har servotronic eller ej. EN 540 utan servotrontic kan bara "bättre"än en 528a i jämnförelse. ///MVH Hasso Länk |
| Tack för bra synpunkter. Jag hade inte heller tänkt att låta det avgöra ett köp om det är rätt bil. Men lite fundersam blev jag när jag detaljstuderade utrustningslistan. För egen del tror jag inte att det är några problem, men eftersom min fru skall köra bilen en hel del så var jag (vi) lite undrande ;) | |
|
Kan också hålla med Buspelle och hasso. Kör nu med 318 och den kändes lite trög i styrningen till en början men nu är jag van och tycker det går riktigt bra. Men så varmkörde jag 540'n häromdagen och då märkte jag vilken skillnad det var! Mycket smidigare och lättare styrning, men som du själv säger så ska man nog inte låta en sådan sak avgöra. Vet inte om det är servotronic jag har på 540'n men stor skillnad var det i alla fall. :-) 540 är för övrigt en mycket bra bil, värt var enda krona tycker jag. /Hammar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.