|
|
|
|---|---|
|
Försökte byte stötdämpare fram på min E30 med M-paket idag men det gick inte så bra tyvärr. Fjäderbenet är ca 1mm grövre än själva stötdämparen från Monroe. -> Enbart 0.5 mm i gods? Ska inte stötdämparen vara som en instats? Hur tusan får man ut den i så fall? Annars verkade det nästan som stötdämparen är själva fjäderbenet och man får svetsa fast fjäderbenskoppen osv. Tacksam för lite kloka råd. Hälsningar Per | |
|
Har du fått rätt stötdämpare? Till E30 finns två modeller på fjäderbenen, den ena för 45 mm dämpare och den andra för 51 mm. Stötdämparen monteras som en insats i fjäderbenet. Röret som stötdämparen är placerad i har en mutter med fin stigning på gängan som håller stödämparen på plats. Den är ofta rostig och mycket hårt sittande. Jag tog en rörtång modell stor och drog loss muttrarna. Kan du mäta själva fjäderbenets yttre diameter så underlättar det om man ska säga om det passar eller ej. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur grovt gods det är i fjäderbenen eller hur grova stötdämparna var. /Anton |
|
|
Märkligt jag har M-paket på bilen men fjäderbenen mäter enbart 45 mm dvs för bilar utan M-paket. Kanske någon rackare som har bytt dessa tidigare. Den här muttern du pratar om, är den typ ett rör som sticker upp ur fjäderbenskoppen? Hmm månne vad Mekonomen säger när jag köpte dämparna för ett par veckor sedan då de bara har 8 dagars öppet köp? /Per |
|
|
M-chassiet finns både med 45mm och 51mm fjäderben. Om du inte får byta dämparna så kan du ta ett par fjäderben från en 325 på skroten. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
| var sitter muttrarna? | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vilket trådlyft :-) Jo, mutten som omnämns tidigare tråden är en väldigt stor mutter. Här är ett tomt fjäderben (från en E34 men ser i princip likadant ut på en E30). Allra längst på röret kan ni se att det är gängat Länk Sen sätter man helt enkelt i stötdämparinsatsen ned i fjäderbenet och trär en gängad ring/mutter och låser fast stötdämparinsatsen så den inte kan kumma ut. Ni ser ringen/muttern längst till vänster i nedanstående bild fastskruvad på toppen av fjäderbensröret (och ni ser faktiskt även lite av de svartamålade gängorna som ringen/muttern skruvas fast i) Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.