AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.387

Värde 325iM E30?

Tr
17
Tripps
528i-99
Funderar på att ev sälja min BMW 325iM-89 och funderar över vad den skulle betinga för pris.Är svensksåld,2 ägare,endast sommarkörd som entusiastbil,ca 7700 mil,full historik och servicebok.Delfingråmetallic,manuell,diff broms,solgardin,pilotlampor,stora M-paketet,elhissar,ski sack,fabriksmonterad stereo mm.Bilen är pedantskött,endast finkörd och i utställningsskick.Helt original utan styling eller modifieringar.
Det är nog inga problem att få ut 50 000 kr eller mer.
Men det gäller att hitta rätt köpare, och nu är det inte rätt årstid att sälja.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Gemini__
Välkommen till forumet!

Ja, under 50000kr ska du absolut inte släppa den för.(Precis som Olof nämner). Finns inte många E30 kvar som är i toppskick.

Men nu tror jag inte du kommer sälja den, förmodligen kommer du ta ditt förnuft tillfånga och behålla den. =)

Mvh:
Thomas

Om du nu skall sälja den så se för guds skull till att sälja den till någon som tar minst lika väl hand om den som du själv!
Sälj den INTE till någon fjunig klåpare som skall modifiera den då försvinner det unika med den och ännu en E30 325 som gått förlorad till korvkiosk-stylingens träsk!

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Tripps:
Prova med lite mer än 50.000kr kanske upp mot en 60tkr.
En 325iM med endast 7700 mil, pedantskött samt absolut orginal med "rätt" färg kan gå att sälja för ca 60tkr om du hittar rätt köpare! Jag skulle dock behålla den, tveklöst!

Mvh
///Jonas
M535'an
Länk
Tr
17
Tripps
528i-99
Tack för synpunkter på prisbilden.Är i nuläget i behov av en bruksbil som kan hantera vinterklimatet och det bär emot något att ta ut BMWn i vinterslasket.Bilen har hittills knappt gått i regn..Kanske bättre att inhandla ett brukshjon som redan är angripet av fläcktyfus.Det finns ju inte så många 325iM kvar som inte är svårt nergångna av stylingparasiten och inspirerad rödljuskörning.Med "sponsordekaler" och grovt tillyxad sänkning.Svårt med värdering av unika objekt,går ju inte att rimligen hitta någon likvärdig om ånger av hög svårighetsgrad skulle sätta in.Känns ju viktigt att vid ev försäljning hitta en ny fodervärd som bevarar bilen i detta fina skick.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Nej nej nej, ta inte ut en e30 i vinterslask... det blir gevalia nyrostat med en gång...

Nästan som man blir sugen att köpa, tyvärr har jag redan en som är under renovering...
Som sagt skall du sälja den, sälj den till någon som har vett att ta hand om den, inte en 20 åring med spoilernytt som inspirationskälla.

Kom igen grabbar så startar vi en insamling så Tripps kan köpa sig nån japan eller hissingetraktor att åka med i vinter!

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Jag letade faktiskt efter en 325 E30 originalare runt 1997-98 som sommarbil, gärna med lilla eller stora M-paketet. Har för mig att det redan då var svårt att finna en icke modifierad original bil. Minns att priserna låg på runt 60-100kkr. Då, skall tilläggas. Vad de bör kosta idag är svårt att sia om, jag hade behållt den o köpt mig en gammal Nissan Sunny eller annat skit som saltkäkare i vinter.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Tr
17
Tripps
528i-99
Tar till mig vettiga synpunkter,den får nog övervintra i varmgaraget,en vinter ute i saltet och slasket skapar ju snabbt en brukspatina som väl inte är helt önskvärd.Som anekdot kan nämnas att jag hade inne bilen på däcksverkstad för ett tag sen,verkmästaren hade inte sett något liknande..kunde inte fatta att all gulmetall var närmast oeloxerad,..även under bilen,tyckte den skulle säljas tillbaks till BMW som museiobjekt.Hursomhelst,har kört lite i oväder under hösten så overklighetsintrycket är väl utsuddat nu.Har haft en par BMW tidigare,bla en M535i-87,gillar denna generation av BMWs bilar,tvåventilsmotorernas bottenvrid,det symaskinsliknande ljudet av vipparmskonstruktionen,den tighta nätta konstruktionen av 325iM.Körglädje har inget direkt med ïnköpspriset eller årsmodell att göra,körde nyss en BMW 330i av näst senaste modellen(icke Banglifierade),satte mig sedan direkt i min gamla e30 och tyckte den var klart roligare att köra.Den känns mer primitiv i positiv bemärkelse,mer avskalad och ren i körupplevelsen.Har nyligen gjort mig av med en fin Porsche 911-87 och är nog insnöad på lite råare gång i bilarna.Sen är det väl inte obekant att få bilar,oavsett årsmodell,har svårt att hänga med en 325iM på en kurvig väg,denna bil har en fantastiskt fin balans och närvaro på vägen,effekten är fullt tillräcklig(även utan chips och andra modifieringar)och man kan utnyttja den i ett tempo som verkligen imponerar hos en 15 år gammal bil.Det dröjer nog innan BMW bygger en så lätt och fin vägmaskin igen,och just sexan harmonierar väl med bilen,här behövs ingen fyrventilsteknik eller VANOS,det känns att motorn har lite vikt att dra på.Vill påstå(kanske sticker ut hakan en aning)att M3an är spetsiga och nervösare,saknar den fina ljudkulissen av sexan och det omdelbara bottendraget oavsett växel och varv.Sen ytterligare en reflektion när man läser mail på autopower,det diskuteras mycket om pris,tusenlappar hit och dit,prislistor och marknadsvärden just för dagen,tycker personligen att just den där nybilskänslan som går igen i alla små detaljer,det där svårdefinierade tighta intrycket man får när man ramlat på ett unikt objekt,är värt mkt mer än något listpris.Och att dessutom få både plånboksnyckeln och originalskyddspåsen till det punkterade däcket med på köpet..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.