AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.922

Klimatens "varmt/kallt"-Hjul,Nån mer som ogillar det?

Sida 1 av 2
Njuren
Efter som ja e i tankarna på en ny E46 eller Beg E39 så kan ja inte komma ifrån hur störigt ja tycker Hjulet i mitten av Instrumentpanelen e.Det man styr kall o varm luft med eller vad det nu ska föreställa.När ja hade E39an så justerade ja det fram o tillbaka på sommaren o vintern då ja tyckte det drog på mig eller blev för varmt, och blev rejält irriterad på det.Har man ställt in 22 grader så ska väl klimaten hålla det utan o skruva på ett hjul hela tiden. Nån mer som ogillar det förbannade hjulet? Eller någon som kan ge en bra förklaring till varför det e ett måste och ha det?

Mvh Njuren!

BMW - i nöd och lust?
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag måste hålla med dig. Fattar inte riktigt varför det finns där. Något liknande har jag inte sett i någon annan bil med klimatanläggning. Det är ju som du säger, om man vill ha 22 grader så vill man ha 22 grader!
Brukar komma på mig själv med att ratta på den ganska ofta, eftersom det är svårt att få den att blåsa lagomt varm luft.

/Andreas
_____
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Tanken är att man ska kunna ställa in temperaturen till inandningsluften separat.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Nu vet jag åtminstone tanken bakom denna i mitt tycke ganska onödiga fukntion.

Kan någon redogöra för hur det fungerar rent tekniskt? Är "hjulet" kopplat till någon givare, eller är det rent mekaniskt? Har alltid undrat :)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
andha45
Tanken är helt klart god. Problemet är att klimatanläggningen inte kan hålla reda på temperaturen då det väl inte (verkar det som iaf) finns någon avkännare i anslutning till varm-/kallreglaget, som styr luften i övrigt.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Jag är av andra tankar, själv tycker jag funktionen är helt underbar. Härligt att kunna ha tex 24 grader vid fossingarna och ibland kyla av lite på huvudet utan att byta temperatur bara för det. Ofta vill jag ha varmare på fötterna iaf än vad ansiktet vill ha.

Kalle> PÅ våra bilar är det en potentiometer. Sedan innanför utblåsen, om du tar loss panelen på passagerarsidan så ser du en av dem, så sitter det spjällmotorer med stag i. Motorn rör staget upp eller ner beroende på hur du vrider hjulet och anpassar således vald blandning av värme/friskluft.

Det är den motorn du hör när du stänger av bilen tex, lite lätt surrande, som då låter pga av att alla spjällen stängs.

*BAWORAK*
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Håller med Svante, den är ju skitbra. Hur skönt är det inte att köra jättevarmt (när man är frussen) och ändå kunna hålla sig från medvetslöshet genom att köra svalt i ansiktet. :)
Om man inte gillar den så är det ju bara stänga av spjällen till ansiktet alternativt styra allt till ruta och fötter.
Kommer från en Saab 9000 med ACC där allt skötte sig självt, så jag tyckte att hjulet var urfånigt i början. Har dock börjat uppskatta att kunna bestämma temperaturen i ansiktet själv. Förresten; är det någon som vet om hjulet är chef över tempen från dom mittre munstyckena eller från samtliga?

M v h
Mumkas: Hjulet är bara chef över mittelmunstyckena som jag förstått det.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Även de i dörrarna, dvs fyra utbås totalt. Möjligen även mittenutblåset på ovansidan.

*BAWORAK*
Inte i E46 kan jag lova.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
På E39 är det som SvanteE säger, dvs alla fyra utblåsen styrs av hjulet.

Jag gillar det inte...
/Micke
Tack Svante, härligt att äntligen få klarhet i detta mysterium. Nu kanske även jag kan börja uppskatta funktionen på riktigt :)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Förstår inte problemet?
Vill ni slippa ratta på vintern så ställ in det på det varmaste som går. Då kommer munnstyckena att leverera de 22 eller vilka grader ni nu vill ha. Det blåser ju inte varmare ur dem än vald temperatur. Se det som extrafunktion istället.

*BAWORAK*
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Neni zac!

*BAWORAK*
andha45
På E36 fick jag en känsla av att hjulet regerade över klimatanläggningens temperatur. Dvs hjulet på kallt = mkt kallare än klimainställningen, hjulet på varmet = mkt varmt. Bättre på e34 o e39. Men så har ju också BMW haft en del problem med klimatanläggningar som inte håller tempen (egna erf. e36 o e39x2...).
Njuren
jamen om man nu vill ha 22 grader i bilen sk ja behöva ställa den på rött för det?Vi säger ja har den på blått o de står 22 grader på klimman,inte fan känns det som 22gradig luft ja får i fejset.Hjulet e bra kanske nån gång men vänta tills ni snurrar på det stup i kvarten på sommaren. "oj skugga! nu måste ja snurra tillbaka till det röda" "Oj nu kom solen fram igen,snurra tillbaka till blått snabbt"! osv osv osv..............nya femman verkar ha skippat hjulet?

BMW - i nöd och lust?
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Själv rör jag bara på den på vintern. På sommaren har jag i princip konstant kyla. Du måste ha svåra problem Njuren...

*BAWORAK*
Njuren : Snurra inte alls på hjulet, låt det vara på mittenläget så skall du få önskad temp på luften. Reglaget som jag förstår är till för att reglera "ansiktsluften" till en annan temperatur än inställd på kliman. Vill man låta kliman göra jobbet så behöver man inte röra alls på reglaget.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Njuren,
Vad är det som är svårt? Vill du ha luft i ansiktet? Hur varm vill du att den luften ska vara? Svaret är att du justerar denna luft-temp på hjulet. Om det är skugga eller sol spelar väl mindre roll om du har valt kupetemperatur? Är det fortfarande svårt, skippa luft från mittblåsen helt och hållet.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag stänger mittutblåsen på vintern, hjulet på rött ända tills vårsolen tittar fram :))
Bättre att all luft blåser på fötter och rutor.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.