AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
973

Avställning, larm, startspärr

Tjena, funderar at ställa av pärlan under vintern och filurar på de ena o de andra. Batteriet borde ju tas ur och underhållsladda MEN tar man ur batteriet blir ju bilen helt död. detta är ingen fara? eller bör man ha batteriet inkopplat och koppla på en laddare som underhållsladdar under tiden, dvs som känner av när batteriet behöver laddas automatiskt?

Vad händer om man ansluter batteriet igen på bilen är bilen ff låst då eller öppnar den automatiskt? larmet? startspärr? (så att ingen bara kan hänga på ett batteri...)

Även en ny bil som min (700mil) bör man vara rädd för att AC:n tar illa vid sig om man inte startar bilen på ca 6 mån?

Ni som ställer av, pallar ni upp bilen, tar bort fälg/däck ur stöldskyddsynpunt?

Några andra årgärder för att oberhöriga inte skall pilla?
Tackar

Ps. har sökt och läst på forumet.. :) Ds.

jag har haft min e36 avställd under förra vintern och ställde av den i oktober i år....tog ur batteriet då jag inte har möjlighet att ladda det på plats! låter bilen vara olåst, olarmad och har satt en nyckel i tändningslåset...dels då ägaren till längan behöver flytta runt bilen ibland då han har andra grejor som skall in och ut, och sen ifall det börjar brinna eller ifall man behöver få ut bilen fort så är det bra om den inte är låst! nu ar jag sån tur att den står i ett lugnt område, men även om ngn bara kopplar på ett batteri så kan dom inte starta den då startspärren går in och man behöver fjärren till larmet för att stänga av den!

iochmed att du har AC så bör du starta bilen och KÖRA den riktigt genomvarm och samtidigt ha igång AC, så att packningarna i den smörjs och inte torkar ut! som jag har förstått det skall bilen köras varm, inte bara stå på tomgång! ang. palla upp bilen ser jag ingen anledning till det, slänger alltid på en uppsättning vinterdäck på org. alufälg och pumpar däcken till maxtryck så riskerar man inte ståsulor, mina 17" sommardäck ligger i garaget (så kan du putsa upp dom samtidigt!)

du kan ju köpa ett sådant biltäcke att lägga över bilen så slipper du dels dammet och sen obehöriga kanske, beroende på hur din uppställningsplats ser ut! sen har jag alltid haft minst en ruta nerhissad ett par centimeter för att få ventilation inne i kupen!

nu har jag återigen lite tur för längan där bilen står har varit en gammal tobaksfabrik eller ngt så där finns massa kryddor så mössen går inte på bilarna som står där :) har du möjlighet till detta är det bra, sen kan du införskaffa en eller ett par torbollar att ställa inne i bilen så att om du mot förmodan skulle få fukt så fixar dom det problemet!

så gör jag! men då har jag plats i en länga lite avsides, en bit ifrån stan så att säga....

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.