|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Sitter och läser intressanta inlägg på forumet gällande privatimport kontra sv-sålda bilar. Har ju alltid tyckt att svensksålda kännts säkrare på något sätt och faktiskt varit beredd på att betala det merpris en sådan bil kostar. För ca 1 år sedan köpte jag en 525 (2001) med ca 4000 mil på mätaren. En mätarställning som jag tyckte stämde överens med övriga bilen. Naturligtvis kollade jag servicebok etc, ringde föregående ägare, samt kollade med vägverket, och ja, det verkade stämma. Vid 5000 (på mätaren) gjorde jag lilla servicen, och denna var gratis eftersom bilen inte gått mer än 8000 eller var mer än 3 år gammal, och detta var inget problem. När jag nu lämnade in bilen ca 6 månader senare för en annan åtgärd ser jag att det på kvittot står 13000 mil på mätarställningen. Det jag tycker är så jävla märligt är: Att jag kunnat få en service utan att BMW påtalat att miltalet på mätaren faktiskt inte stämmer alls, för jag antar väl att den korrekta mätarställningen är 13000 som stod på senaste kvittot, för inte kan de väl skrivit fel på verkstan? | |
|
Hr du pratat med verkstaden och frågat var de fick 13000mil ifrån? För jag antar att det inte är vad som står på mätaren nu? Jag tycker det låter som om verkstan har fipplat till siffrorna lite. Jag skulle inte utan vidare ta detta som bevis för att bilen är skruvad, däremot skulle jag prata med verkstaden och om de inte har nån bra förklaring till mätarställnignen skulle jag se till att de fixar så att rätt mätarställning hamnar dels i deras papper, dels på ditt kvitto. Kan ju lätt hända att en framtida köpare av din bil tar detta kvitto som bevis för att den är skruvad annars (även om den inte är det). /Micke |
|
|
Jag tycker att det är jävligt skumt att de utförde den fösta servicen utan att påpeka att miltalen inte stämde alls...Jag tycker ju att de ska vara ganska försiktiga att serva bilar utan att kolla upp den korrekta mätarställningen först. |
|
|
kan ju vara en miss från verkstaden som blandat till siffrorna. eller så är det så att din bil är skruvad och de inte kollade det på servicen utan gjorde det nu då du gjorde det andra jobbet. di kan ju åka dit och be dem kolla om vad rätt mätar ställning är och om de har fel så ska de ju fixa detta så du har rätt i deras papper, alltid bra att ha rätt saker i deras papper då om du någon gång ska sälja den så finns ju allt du gjort på bilen i deras dator. sambon funderade på att köpa en 525i för ett tag sen från blocket, åkte in till verkstaden och fick ut alla papper på bilen och enligt säljaren så var den i toppskick, vist den var otroligt fin i karossen men de var en massa fel på en gick inte att få in tvåans växel och toppen var sprucken mm fans en massa kul i pappren om bilen som säljaren inte ville veta av. verkstaden hade räknat ihop att det var rep för ca 20,000,30,000kr Joakim E |
|
|
Verkstaden utför bara jobb de fått betalt för. Jobbet är förbetalt av BMW Sverige AB. I det här fallet en Insp 1. Hade den varit gjord innan hade de inte godkänmt jobbet utan då hade du fått betala så om inte jorden är platt är det ett enkelt skrivfel. Asken |
|
|
Varför skulle de inte kunna skriva fel mätarställning på kvittot? Mätarställningen skrivs väl upp av mekanikern som gör jobbet och hade de en liknande bil som din inne på service samtidigt så är det väl inte helt omöjligt även om det är slarvigt. /Rickard |
|
| Jag tänkte väl att mätarställningen hämtades direkt automatiskt på elektronisk väg... | |
|
Nej mätarställningen hämtas INTE automatiskt. Bmw måste använda DIS för att göra en avläsning av LKM för att verifiera mätarställning. Detta är inget de gör kostnadsfritt. Med andra ord så tror jag som ovan att de klantat sig med kvittot och inget annat. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Vad säger verkstaden? /Micke |
|
|
Mätarställningen hämtas automatiskt! Har haft min 540 på service både hos Borgs Bil och BMW Solna och mätarställningen står skrivet (ej för hand) på kontantnotan. /Lazze Länk |
|
Plumber |
Mätarställning noteras i datorn manuellt om den inte läses av i nyckelläsaren. |
|
Lazze: Mätarställningen i kombiinstrumentet ja. De läser av den och skriver in det på fakturan. Bmw gör INTE avläsningar av LKM varje gång de är dags för service. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
MEN vad säger dom på verkstaden!!!!!!!!!!? Det är mest interesant just nu. Att styla en volvo är som att sminka en Gris;) |
|
|
Wendtan: Jag vet med säkerhet en till förutom petter_r som fått denna "roliga" nyhet som en kalldusch efter att ha fått kontantnotan på en service. Den mätarställningen kom inte från kombiinstrumentet, utan från LKM. Har dom olika tillvägagångsätt på BMW-verkstäderna i landet? /Lazze Länk |
|
|
Lazze: Humm, de är i sådanfall första gången jag hört talas om det tillvägagångsättet. Jag har diskuterat detta med förenade bil och de är ren anteckning av mätarställning för framtida referens(garanti på delar osv) Att göra en avläsning i LKM tar Bmw alltid extra betalt för. De läser bara av felkoder vid service. Jag ifrågasätter inte ditt ord, de är bara första gången jag hört talas om det bara. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Rätt intressant. Att verkstan tar betalt för att läsa av LKM och liknande vid särskild begäran är ju känt, Men i samband med service och kontroll, nollställning av felminnen osv så är ju utrustningen (DIS eller motsvarande) redan inkopplat, och om inte mätarställning mm redan står i nån ruta på skärmen så handlar det ju möjligen om ett par knapptryckningar. Eller? FP |
|
|
BMW kollar numer även att chassinumret stämmer överens med vad som är lagrat elektroniskt på nyare bilar. Tyvärr många importerade bilar som även har fått en annan identitet eftersom de är stulna så det är inte bara miltalet som kan vara ett problem. /RS2 |
|
|
När jag hade min 525'a inne hos Borgs Bil förra månaden för byte av kamaxelgivare så ringde verkaren till mig när jag var på väg därifrån och frågade vad min mätarställning var då de hade glömt att skriva upp den. Så jag tror nog att de tittar på vägmätaren och skriver av vad som står där. /Rickard |
|
| Varje gång jag servat bilen hos BMW/Luleå så har min manipulerade mätarställning skrivits ner på servicenotan,inte den verkliga 5000 mil extra,skulle inte den verkliga mätarställningen synas och det gick med automatik in i LKM eller tänker jag fel nu. | |
|
Hmm... Lite förvirrande faktiskt, jag har nu ringt 4st BMW-verkstäder i Sthlm och de säger att de vanligtvis skriver i mätarställningen manuellt efter vad som står i kombiinsrumentet, alltså rätt av Wendtan. Kan det verkligen vara så vansinnigt att en trött (läs idiot) mekaniker av misstag skrivit i fel (för hög) mätarställning? Det får ju isf fruktansvärda konsekvenser då denna felaktiga (för höga) mätarställning ligger kvar hos BMW, och följaktligen dyker denna registrerade för höga m-ställning upp vid nästa service/rep. När jag ringde så sa dom att de aldrig skriver i en lägre m-ställning än vad som en gång har noterats (registrerats) vid en service/rep. /Lazze Länk |
|
| Ja, nu har man äntligen fått tid att ta tag i problemet med den skumma mätarställningen, och som tur var så rörde det sig om en mekaniker som råkat slå in fel siffror vid det senaste besöket. Killen på BMW sa att det inte alls var så ovanligt att detta fel inträffade, och det är ju kanske lite anmärkningsvärt i sig. Kan ju lungt säga att detta var ett besked jag hade hoppats på, men jag tycker ändå att det är lite klantigt av BMW och mekanikern i synnerhet. Speciellt när fenomenet med skruvade mätare är så pass vanligt. Så "slutet gott, allting gott" som man säger :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.