AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
970

BMW 316i -90 vs. Volvo 240/740

Har ju en rätt så slö BMW, tyvärr!! Plånboken tillåter inte dyrare bensin räkningar! :(

Men måste jag inse fakta att till och med Volvo raggarna kör ifrån mej eller? Hur pass väl axar en 240 eller en 740??
tror inte en vanlig 740 från mitten av 80 drar dig iaf
Spelar väl ingen roll....
Du har ju iallafall en BMW
mvh
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Det beror ju på vilken motor som sitter i volvon, även föraren har ju inflytande på det hela...
Ma
302
Mats E
X1 Xdrive 23d -10
Kia EV6 + AWD -22
Mini Cooper SE -22 (leasad)
Finns säkert många varianter av 240/740 som tar en 316 rakt fram om förarna är likvärdiga, men om det svänger lite så har man en både roligare, snabbare OCH säkrare (den har ju väghållning) resa i BMW:n.

Mats E
BMWCS 3050
Det blir nog 540 Touring nästa gång
323E21terror
En original 240 utan turbo accelererar inte snabbare än dryga 11 sekunder kanske 12 sekunder från 0-100km/h samt en 740 ligger på samma nivå, om vi inte talar om 16ventilaren med GLT motorn som klämer ur sig 156Hk. Den sistnämnda grejar 0-100km/h på dryga 10s (enlg volvo). Är din 316 original så skall den göra 0-100 på
12.4s (enl BMW), så du bör åtminstonde kunna åka jämt med de flesta Volvo 240/740
förutom GLT-16valve som har ett klart övertag. Räkna med att BMW ofta lämnar siffror som inte är överdrivna så det bör kunna bli bra jämnt. (finns kanske andra Volvo 240/740 med sugmotorer som går bättre än de jag nämnde? )

farten är min drog
Farsans Volvo 740 gör väll 0-100 på en halvtimme ungefär...... Sen har jag kört en orginal Vovlo 240Dl som var riktigt kry, gjorde 180 på mätaren med 5 pers, inte dåligt för en sådan, och bra ös också. Men det går givetvis inte att jämföra sånt skräp.....

Mvh
Patrik 325i -92
en sak jag undrar är, vad har de egentligen gjort med 90:ian som gör att den drar mindre benna än min? och hur kan 318 dra mindre???
Jag skulle tro att 318 drar mindre därför att den har lite mer vridmoment, detta gör alltså att man inte behöver belasta motorn i 318 lika mycket, följdaktligen drar den mindre bensin.
Dock gäller detta i testbänk, enligt förspecificerat körprogram. Antagligen märks inte skillnaden ute på vägen.

/Rickard
Dino
Jocke_999 __ Jag provade det med min Polares 740 nånting men det var en 5växlad med femman som en KNAPP .. och det var jämt faktiskt ända upp till 180km och vi började från noll fast nån meter försprång fick jag vid starten men så förblev det också med de metrerna alltså .... men Det är väl inte mer än att gå ut o prova det :)

Lycka till

M-MotorSport
overdrive, kallas det
En sak är ganska komisk med 316i ialla fall! Har en polare som har en Peugot eller nåt sånt franskt skit, GTI modellen *häftigt* ...hehe... Problemet är bara att den axar ungefär lika "väll" som min. Säger ju lite om vilka mått BMW håller! :)

Till 323E21terror...
Här på BMWPower uppger dom att en 316i -90 gör 0-100 på 12,1 och inte 12,4. Vart fick du dina siffror ifrån? Kan säkert stämma som du säger är bara lite nyfiken :)
kan ju vara så att han slant när han skulle skriva 1:an och tryckte på 4an istället, eller så kanske bara han hade 4:an i bakhuvudet
BOGEYMAN
Heheh jag tävlade mot än Bmw 320-88 när jag hade en gammal 360glt på 112hk och det var jämt. Det var bara slipstreaming som funkade för att köra om. Om man jämför 318-90 mot 240glt-83 så får man känna sig blåst av volvon men du har väghållning med dig om du bara vågar att hålla i!!!
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Jag hade ju en 316 1.9
Vid ett märkligt tillfälle en sen kväll på E18 blev jag "jagad" av en 740 som vid upprepade tillfällen fösökte köra på mig. Kjellen kände sig hotad och tryckte gasen i botten. . . . Volvon försvann bakom mig och syntes aldrig till mer. 220 stod mätaren på (enligt varudeklarationen maxar 316 188)
323E21terror
Anledningen till att 318-90 drar mindre soppa än 316 beror på att 318 har bättre vrid samt mer hk och en högre växling vilket innebär att den belastas mindre än 316 vilken håller ett hägre varvtal landsvägskörning. Dock skall sägas att vid ren stats körning kan det bli mycket jämt eller möjligen ett försprång för 316. Grejen är den att 316 är mer en shoppingbil än 318 om man skall vara elak...den gör sig bättre på korta turer.
De siffror jag angav 12.4 sekunder för 316 sitter i bakhuvudet..som alla säkert känner till så finns det många oika siffror angivna för respektive bilmodell så man skall inte stirra sig blind på alla. I sanningens ord så skulle man testa 10st likvärdiga 316 bilar från 0-100 så skulle antagligen medelvärdet vara ca 12 blankt..och varje enskilt exemplar kan alltså prestera ganska varierande siffror varför fabriksuppgifter ofta kan vara missvisande...ut och prova istället....har för mig att många tester sker med halvtank med två personer i bilen.

farten är min drog
jo, jag tror nog inte att min bli är så slö. moderns Micra gör 0-100 på 12. min känns OTROLIGT mycket snabbare än det
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.