AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.341

Färddator visar fel, kan den justeras? E39

mogge64
Hej
Min 525 D Touring Automat-00,
förbrukar 0,84 liter/mil färdatorn visar 0.71.
Tog den till BMW verkstad för åtgärd, efter åtgärd visar datorn
ännu mer fel dvs 0.64 istället för 0.84.

Vet någon hur jag kan få rätt förbrukning visad i färddatorn ?

mvh Roland
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!
Jo det ska gå justera - tror jag åtminstone! Var igång med det för nå't år sen men inte "orkat fullfölja" (beror kanske på att det i mitt fall slår på ganska lite).

I kombiinstrumentet finns en massa info - behövs en kod för att "låsa upp" - och där finns även möjlighet att korrigera felvisningen. Sök på forumet så hittar du info om hur du "låser upp". Ska kolla på jobbet om jag har infon kvar om hur man beräknade korrigeringen.

Mvh/saij
ge
57
gehå
525 TDS Touring 98
Ja på min 98 så är gången så här:
Håll "tripnollaren" intryckt vrid samtidigt tändningrn till läge 1
Då ska det stå (tror jag 0.0__) under km räknaren, stega sen fram till 19.0 med "tripnollaren" då står det off i displayen, tryck då en gång till så låser du upp menyn.
Stega igen till 20.0 på menyn, det är bränsleomräkningsfaktorn.
1000 är original.
Tryck igen så blir det 20.1 då ändras entalen, 20.2 = tiotal och 20.3 är hundratal.

Det kan vara lite knökigt att stega, trycker du lite längre går du ur menyvalet exempelvis 20.x och kan fortsätta att välja huvudmeny (ex 20.x) när du väl är inne i en meny så stegar du på samma sätt i undermenyn (Ex x.1).

Exempel om bilen drar 1,1 l mil verkligt och datorn visar 1,0 l mil, och bränsleomräknaren stog på 1000 ändra den då till 1100.

Jag vet inte om jag skriver begripligt men hoppas ända att du fattar

Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.