AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
850

Rycker vid start från stillastående...

Li
7
Lilltjejen
530iA Touring -93
Vad har hänt med min fina stora bil? Min 530iA Touring har blivit skvatt galen. När man står still vid rödlysen och gasar så händer det inget, inget, och sedan bara slänger den sig iväg med ett kabrak! Om man stannar i en uppförsbacke så börjar den rulla BAKÅT!
Den har just kommit hem från en stor service, så jag räknade kallt med att felet skulle vara avhjälpt, men icke!

Lilltjejen
Tjena
Kanske för lite olja i automaten
mvh
Li
7
Lilltjejen
530iA Touring -93
Men den kom ju precis hem från servicen då de har fyllt på... det var lite innan men nu är det påfyllt.. fler råd???

Lilltjejen
UL
27
ULE
540ia -93
låter som om en tätning inne i lådan håller på att gå sönder trycket läcker igenom kopplingen

ule
Li
7
Lilltjejen
530iA Touring -93
Aha! Det kan stämma, är det ett dyrt ingrepp? Eller skall man tom ta sig tid att göra sådant själv?

Lilltjejen
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Förutsatt att det är nån tätning i lådan som är kass..så är ju tätningen i sig säkert inte så speciellt dyr..men det är ju desto dyrare att lämna in för byte..för man måste väl ner med lådan för att byta den.

Mvh:Roger
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Var det en inspektion 2 som gjordes? Fråga verkstaden om det bytt olja+filter i Autolådan. Skulle rekommendera att åka tillbaka och reklamera jobbet, det var ju efter dom servade problemet uppstod.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Li
7
Lilltjejen
530iA Touring -93
Jag har ringt idag, men de sitter i möte! Felet fanns innan, men det skulle ju vara avklarat nu! Frågan är ju om han BYTTE olja eller bara fyllde på...5.5 liter borde betyda byte ?! Men det verkar inte som om det är något filter bytt!

Lilltjejen
bm
151
bmw525
525im 24v
du nu är det så att vad jag har fått höra så började bmw att from -92 hälla i en slags silikon olja istället för vanlig auto olja detta därför att då ska man slippa att byta auto olja, jag tror att de på bmw förmodligen har bara fyllt på vanlig auotmat olja och detta gör att om det är en låda med silokon olja så rasar den tillslut om ´man häller i vanlig olja. byte hmm de brukar inte vara så noga med det de brukar att fuska så mycket de kan detta är givetvis min personliga åsikt av egen erfarenhet. ok ibland undrar man om de har någon koll hade en bmw 750 -92 som jag lämnade in på en bmw verkstad de vlle bara fylla på med vanlig olja och hade ingen anning om att det var silikon olja men det visste jag och sa till dem om detta men de tykte inte det spelade nogon roll (idioter) har senare fått veta att det spelar en himla roll ialla fall om man inte vill renovera lådor mvh martin

bmw 24v
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Riktigt.. Den olja som finns i automaten from bilen är ny är en sk longlife olja som aldrig ska behöva bytas enligt fabriken. En BMWmek tipsade mig om att byta oljan med hyfsat jämna mellanrum. Det man gör är att endast ca 1/3 av olja kan bytas om man inte river ned lådan och tråget. Dvs efter säg byte var 6000:e mil vid 18000mil borde huvuddelen av oljan vara bytt. Filter på E34 T måste man riva tråget för att komma åt. En inte helt enkel grej men det går dock att ordna. 5.5liter? På verkstan igen och bråka.. Det kan ju vara att den inte orkar bygga upp trycket. Var problemet innan så blir det nog inte bättre av oljebyte det kan nog vara dags för mekanisk koll om inget är slitet...

Li
7
Lilltjejen
530iA Touring -93
Ja, det verkar som om det blir att åka till verkstaden igen. Vad det än är så verkar det som om lådan är inblandad! Är det någon som hört talas om ett membran som var felet sist när den inte växlade OK? Efter många tusenlappar för att renovera växellådan så fungerade den iallafall inte, så någon smart bytte ett membran för några hundralappar och vips så fungerade bilen. Den har inte samma symtom den här gången så det är nog inte det som är felet, tänkte bara lära mig något när jag ändå håller på!

Lilltjejen
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tyvärr är det väl så att den som gastar högst vinner så ta det riktigt osocialaste humöret och kräv rättelse. Inge kul men det brukar funka. Är det en bra verkstad i meningen att dom har bra koll på alla smågrejor som kan vara på BMW?

det är nog som dom säger att lådan inte vill bygga upp ett tryck lådan ska ha tryck även när bilen står stilla med växel i det verkar som om han tappar trycket någonstans jävla klåpare kan dom inte sitt jobb kan dom lika gärna byta
ephmc
Har liknande problem med min 525 tds-94. Blev mycket bättre efter nytt batteri men rycker fortfarande ibland. Troligen är det oljetrycket som blir för lågt vid låg fart och stillastående. Nån som vet vilken typbeteckning det är på automatlådan till denna bil, det är lådan med "snöflingeläge" och fem steg, alltså ej adaptiv. Tack på förhand!

Patric
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.