AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
972

Kopplingsproblem e30!

Halloj! Nu har min koppling blivit "lite" kaiko! Det finns inget motstånd i kopplingspedalen, och det är en Stor fläck olja under bilen. Vad har hänt? Är det slavcylindern som har gett sig?

Mycket tacksam för alla tips!

//Fredda
Ch
120
Chricke_83
320d Efficient Dynamics -10
ja... den eller huvudkopplingscylindern eller slangarna...
Okej! Tack! Bara att spåna vidare då... Kanske bäst att krypa under o plocka bort slavcylinder på en gång? Om inte nån slang är paj förstås... Eller är det troligare att huvudkopplingscylinderna har lagt av?

//Fredda
Ch
120
Chricke_83
tror mest på att det kan vara slavcylindern om det är mycket olja, tror att om det skulle vara huvudcylindern så kommer det lite varje gång man trampar... nån annan som vet... är lite osäker....
hej hallå! har du bromsVÄTSKA :) under bilen så är det garanterat slavcylindern som gett upp för dig! finns rep. satser att köpa men jag köpte helt ny istället, ca 500 kr!

cylindern sitter skruvad på växellådan med 2 st muttrar, den övre är lite krångligt att komma åt med många förlängare på lilla spärrhandtaget så går det! skruva av slangen som går ner till den, sitter även en skarv längre upp i en hållare om den på cylindern är svår att få av! kopplingen tar oljan längre upp i behållaren än vad bromsarna gör, så du behöver inte vara orolig för att behöva lufta bromsarna efteråt! den nya monteras givetvis i omvänd ordning! sen kommer det som kan vara lite knepigt, luftningen! görs på samma sätt som när man luftar bromsarna, men luften kan vara svår att få ut! ett tips är att skaffa en sådan manick som man trycksätter vätksebehållaren med (150 kr på mekonomen) och på så sätt trycka ut luften, en annan fördel är att man kan klara av det själv också då :)

första gången jag gjorde detta var det inga problem, men nu för ett tag sen så ville det inte då jag hade bytt vätskan...bara luft nästan...lufta och lufta men det ville inte, inget motstånd alls i pedalens förräns dom sista ca, dragläge på 0,5 cm :) blev så satans trött på det hela och körde hem, efter en 10-15 växlingar så blev det motstånd av sig själv, antagligen ngn luftbubbla som släppte..

en grej som man bör tillämpa är att byta bromsvätskan en gång om året! då den åldras drar den åt sig fukt vilket gör att om det blir kallt så kan vätskan frysa i slav/huvudcylinder och när du skall använda kopplingen så spränger du packningarna! då håller du samtidigt dom extremt klena luftnipplarna på oken fräscha genom att använda gummiskydden på dom och smörja in dom med kopparpasta så att man får av dom och slipper borra upp och gänga om :)

MVH
Johan K
wee, 1500:e inlägget blev ju långt och fint, nu till tillägget som jag tänkte göra här :)

du kan ju köpa en reparationssats till cylindern ochså vilket går på ca halva priset av en ny, men risken är att cylinderloppet är repigt och då får du det inte helt tätt, möjligen kanske du kan putsa lite med smärgelduk eller något? har inte testat då mitt lopp var rätt repigt och jag hade redan beställt en ny cylinder!

MVH
Johan K
Ch
120
Chricke_83
min åsikt är att köpa en NY slavcylinder, det är inge kul att renovera den gamla...det är lite bökigt faktiskt, en ny är inte så hiskeligt dyr, kolla www.motornord.se, det slutade iaf för mig med att jag fick köpa en ny, då det inte blev riktigt tätt...

//
"Bmwfreaken" - Jättetack för all information! Tack alla andra oxå! Ska riva lite imorrn o se om man kommer vidare med problemet! Däremot så känns det som packboxen har gått i växellådan oxå... Den längst bak, åt bakaxelhållet om man säger. För det är ganska mycket olja där... Det ser ut som det har sprutat olja runt axeln där liksom, upp "väggen" över växellådan o så. Men kan det vara kopplingsoljan ändå? Först trodde jag nämligen att det var enbart växellådan som läckte olja. Men nu när jag kände på kopplingen idag så konstaterades det på en gång att det hänt något med kopplingen... ;P

Mvh

//Fredda
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.