|
|
|
|---|---|
|
I förrgår började en gul lampa lysa på min 330 E46. Enligt boken betyder lampan "felaktigt avgasvärde". Vilket värde avses? Vad kan det vara för fel? Någon som har något bra tips? /Henrik | |
|
Tja...Denna lampa(visst ser den ut som en motor?) varnar som sagt för störning i avgasemmisionerna,tyvärr så vet jag inte exakt vilket värde som "sticker iväg". Troligen både CO och HC med lite otur pga fel bränsleblandning av en eller annan anledning.. Kan vara en hel del,men fel i lmm vet jag har orsakat tänd "motorlampa",men finns säkert många troliga felmöjligheter såsom lambdasond,någon trasig bälg el dyl i insuget, mm.mm. Går ju att återställa lampan på BMW,men mest troligt så kommer varningslampan tillbaka efter ett tag igen om inget görs.. Kolla i "sök inlägg" finns säkert en hel del intressanta svar där. Mvh Janne. |
|
|
Bilen går inte dåligt nu eller? Kan ju vara naturligtvis också vara någon givare till insprutningen som "fått spelet"... Mvh Janne. |
|
|
Det kan som sagt vara flera olika orsaker. Elektroniken har registrerat något fel i motorstyrningen. För att få reda på vad som registrerats som fel, får du koppla upp bilens elektronik mot t ex BMW:s DIS-dator. Det kostar inte så många kronor, men man vet ju inte i förväg vad som måste repareras/bytas... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan har naturligtvis rätt där.. Det som i vissa modeller(bl.a.) kan vara svårt att se i en "DIS" uppkoppling kan t.ex vara luftmängdsmätarstörningar. Iaf på lite äldre vagnar ,vilket kanske inte E46:an räknas in som :) Mvh Janne. |
|
|
Tack för svaren så långt! Nej bilen går inte kasst. Det märks ingen skillnad. Lampan tände sig när jag startade en morgon så det är lite skumt, den var inte tänd när jag stängde av den på kvällen. Jag får helt enkelt åka till BMW under veckan och kolla upp den! /Henrik |
|
|
Hej, Hur gick det sen? Jag har en lysande motorlampa. Datorn talade om att en lamdasond visade felaktigt värde eller kortslutning till jord. Bytte denna och lampan kom på igen. Den ska in i morgon till verkstan. Killen som ska göra det gissade på luftmängdsmätaren. Är han på rätt spår mån tro? Bilen blev inte godkänd på besiktningen eftersom lampan lös. Alla avgasvärden var bra förutom lamda som var 1.03 vilken är max inom toleransen. |
|
| Nu bytte verkstaden. En kamaxelgivare avgas som visade felkod. Efter tio mil så kom lampan på igen. Suck... | |
|
Min lampa tände sig idag. Bilen går som den ska, men man blir ju lite orolig. Öppnade huven direkt när jag kom hem och kollade om jag kunde se nåt. Såg då att den lilla "stumpen" (ca 3 cm. diam.) mellan insug och luftmassa mätaren hade en spricka ca. på ett halvt varv. Lagade den provisoriskt med eltape, (tror det blev tätt) och startade bilen igen. Lampan lyser än. Tar av ena batteripolen en timma (tänkte att det kanske nollar nåt) men lampan lyser ändå. Det borde ha blivit fel luftvärde pga av den trasiga slangen, men är det det som är felet? Måste man in på verkstad och släcka lampan om, låt säga att det var slangen som gjorde att avgasvärdet blev fel? |
|
| Där har du felet! troligtvis liter felkoderna blandning för mager bank1 och 2. Lampan slocknar efter 3problemfria körcykler. Dock måste ju ändå felkoderna raderas för bilprovningen skull. Lika bra att du får dom avlästa och raderade | |
|
Körcykler? Bank 1 och 2? Vad innebär det? Hade tänkt mig en längre resa (ca 75 mil) under helgen och tror inte jag hinner att kolla den innan. Vågar jag ta BMW´n tro? Kan vilken verkstad som helst kolla och fixa det? |
|
| De kan du säkert men man vet ju aldrig. Alltså 3 starter och där efterföljande körning utan att felet uppkommer igen så släcker den lampan. Bank 1 är cyl 1-3 Bank 2 är 4-6. Dom flesta verkstäder som har en dator borde kunna de | |
|
Var inne på en lokal OKQ8 verkstad förut och fick felkoderna avlästa. 200kr. E4 Bränslejustering, bank 2, gränsvärde överskriden E3 Bränslejustering, bank 1, gränsvärde överskriden Så visade det. Troligen var det den spruckna slangen som var boven i dramat. Inga felkoder längre och alla glada igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.