|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| På min -99:a går det att få fram miltal och chassinummer från nyckeln samt lagra ev. klimainställningar, elstolsminne osv... | |
|
Fick svart på vitt idag! Besökte BMW idag och då passade jag på att fråga. Och han sa att från -97-98 så funkar det att läsa av nyckeln. Han testade min nyckel och fick upp miltal och chassienummer på skärmen. Så nog funkar det alltid,även fast dom är äldre en -00 "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
M.Nilsson: Vilken typ av nyckel har du? Denna: Länk Eller föregångaren, dvs den med lås-upp-knapp i mitten rund i "gummi" med BMW logga och lås-knapp nere till vänster, bagagelucka-knapp nere till höger. Jag har den som jag beskriver, till min e39 99:a, och har testat den hos tre olika BMW ÅF , ingen kan läsa ur miltalet eller dyl från den nyckeln, enl dem så funkar det bara med "nya" nyckeln. En e39 98 borde ha samma typ av nyckel som en 99:a Dock så har jag car-memory på min nyckel. Länk |
|
|
skall ju vara.... Lås-knapp i mitten och lås-upp-knapp nere till vänster givetvis :) Länk |
|
|
Jag har den gammla nyckeln,så att säga. Säger dom bara det eller har dom testat nyckeln i läsaren? "Riktiga män luktar diesel" |
|
| Min nyckel har dom testat på min -99:a och den fungerade inte. | |
|
Hmm,tydligen så verkar det som att det vissa funkar och vissa inte. Antingen skiljer det på nycklarna eller så skiljer det på nyckelläsarna. "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
Nu har jag precis varit på BMW igen och testat alla mina nycklar. Det man kan få fram är chassienr, på mätarställning så säger den: KM 0 och det är ju bra :p då måste min bil vara sprillans ny :) Vi testade flera (gamla modellen) nycklar som de hade där, och alla visade samma sak, chassienr och KM 0 Dock så hade kundmottagaren ett "vagt" minne av att hon fått fram mätarställning ur en sådan nyckel som jag har, men inget som hon kunde svära på, lätt att minnas fel :) Länk |
|
|
Jag ska fråga nästa gång jag är dit,om dom har olika nyckel läsare? Tycker inte det borde skilja mellan dom. Inot: Ja det är ju alltid bra att få veta att bilen gått mindre än vad du själv trodde=). Alla som bor i Umeå och har en bil från -97-99,far och testa om era nycklar funkar. Skulle vara väldigt intressant och se om det är fler som har nyckel som går att läsa ur. Eller om det är bara min "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
Enligt BMW så lagras körsträckan endast i den nya typen av nycklar (fr o m 09/1999). Men eftersom nyckelläsarsystemet även hämtar uppgifter ifrån andra datorsystem som verkstäderna använder så tror jag att det fungerar på följande sätt. De gamla nycklarna har även de en identitet som kan läsas av nyckelläsaren och vad som händer är att den körsträcka som matats in manuellt i de andra datorsystemen vid den senaste servicen eller reparationen hämtas upp. Dock så fungerar inte detta fullt ut på alla verkstäder ännu och om bilen t ex aldrig varit inne på service hos en auktoriserad BMW verkstad så finns det ju ingen information lagrad i BMWs datorsystem ännu. /RS2 |
|
|
RS": Du menar alltså att det inte är den mätarställning bilen står på just då,när man läser av nyckeln som man får upp. Utan man får upp den mätarställning som lagrats senast i någon av BMW datorer som tex vid den senaste service som kommer upp. Det stämmer i så fall inte på min bil,för när jag va in sist och kollade nyckel så fick dom den mätarställning (ca.23300mil) som bilen stod på då. Och senaste servicen som jag hade in bilen på stod den på 22413mil. "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
Jaha, så då höll inte den teorin heller då. :-) Alla jag frågat på BMW hävdar att det bara är den nya typen av nycklar som lagrar körsträckan. En läste till och med ur någon anvisning till nyckelläsaren. Någon annan som har någon bra förklaring? Har t ex 7-serien haft andra mer avancerade nycklar trots att alla ser likadana ut? /RS2 |
|
|
Nya = efter 09/1999? Finns inget beskrivet i teknisk dokumentation på dessa iaf om nåt minne över huvud taget, förutom transpondern som utväxlar info med bilens startspärr (EWS) varje gång man brukar nyckeln. FP |
|
|
Folke, Det är väl inte direkt någon funktion som BMW vill beskriva i detalj för alla. :-) Men såg du en annan intressant sak? Det står att de nya nycklarna (fr o m 09/1999) är en utveckling av de gamla E38 nycklarna vilket skulle kunna förklara att vissa äldre nycklar också har denna funktion. /RS2 |
|
| Har en bekant som har en e38 från -95 som lagrar stolens och klimans inställning i nyckeln. Det lär även ska funka de här med avläsning av mätarställning på nyckeln, men de är inget han testat utan endast frågat om. | |
|
Inga Car and Key Memory inställningar lagras i själva nyckeln utan det är bilen som lagrar dessa inställningar för respektive nyckel. /RS2 |
|
|
Som sagt...)) Nej kanske BMW inte vill skriva ut i klartext vad som kan lagras här eller där i olika moduler osv, men TIS och liknande är inte avsedda att finnas ute bland slutanvändare. Bentley beskriver ju rätt ingående en mängd detaljer, jag har inte hittat nåt om nyckeln där, fast jag har inte orkat igenom allt än.. FP |
|
| Detta förklarar varför kliman är olika inställd beroende på om jag eller min sambo kört bilen (E39 06 -99 gamla nyckeln) Hur ställer man om dom personliga inställningarna för varje nyckel? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.