|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Detta har kanske varit uppe tidigare, har dock inte lyckats med att hitta något liknande. Var hos en bekant, han hade nyckelavläsare av någon sort där man stoppar in tändningsnyckeln och på displayen visas miltal och chassinummer. Jag visste inte att något liknande fanns, har ni sett det tidigare? Miltalen stämde med min mätare iaf :))) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
BMW har en sådan appartur också. Det finns en del uppgifter som sagt i nycklarna, de går ju dessutom att programera personligt, så var användare har sina värme och klimatinställningar mm lagrade i nycklen. ///MVH Hasso Länk |
|
Det är först på senare modeller man lagrar mätarställningen, efter -02 eller däromkring beroende på modellserier osv. Säkert nån som kan fylla på med mera exakta uppgifter. |
|
|
folke: Borde det inte vara från och med 2000 i och med den nya typen av nycklar (E39 och E46) som kom då? /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Vad jag vet så kom denna funktion i och med den nya typen av nycklar. I alla fall så finns den på alla E46 M3. /RS2 |
|
|
hasso: Lagras denna information (om temperatur etc.) varje gång man använder bilen menar du? Kommer klimatorn att ställas in med de inställningar jag hade senast jag använde bilen när jag använder mina nycklar nästa gång? Har du mer info om vilken data som lagra i nyckeln? /Andreas _____ Länk |
|
|
wolv: Om du har el stolar med minne så kan du även "programera" så att dina intställningar på stol o ratt även ställs in. ///Schumi |
|
|
Jag har den prismatiskt formade 3-knappsnyckeln, den har inget minne för mätarställning. Minne för inställningar i bilen, stolar, speglar, klima osv är inget som lagras ute i nyckeln. Varje nyckel har ett ID, ett slags serienummer som är unikt, vi kan kalla dom för nyckel A, nyckel B osv. När bilen känner igen nyckel A så ställer den in de förinställda värdena för denna nyckel, samma sak med nyckel B osv, men själva inställningarna ligger i respektive utrustnings minne, hos t.ex stolarna brukar man ha tre olika minnen osv. FP |
|
| På min E39 1997 modell har jag avlest mätarställningen i BMW's nyckelavläsare. Det er miltal lagrad i "ljusmodulen" som avläsas. På min bil (skruvad) var miltalet 129560(km) i ljusmodulen ock miltalet i kombiinstrumentet var mindre(lägre?). På min bil var miltalet i ljusmodulen 129560 från ca 83000(km) på kombiinstrumentet ock til den passerade ljusmodulens miltal. Efter detta har nyckelavläsning ock kombiinstrumen stemt överens. Vid en "dis" avläsning kommer fölgende melding:" km utöver maksimum", som er 666666(km). Den er altså inte "backad", men vid programering går miltalet kun uppöver til 666666, ock från 0 ock til "ønskat" miltal. Personen som importerade denna ock många andra har blitt dömd til 3,5 år för liknande ock andra brott(jippi!). | |
|
Menar du att BMW fysiskt tankar ur data ur en nyckel på en E39 -97? Hur ser nyckeln ut, är den med tre knappar, med BMW-logga i den mittersta knappen? Enl. uppgifter som jag fått så har dessa faciliteter och möjligheter införts på senare modeller/nycklar. Jag frågade bl.a hos en BMW-åf när jag såg avläsaren på disken första gången, han kunde inte läsa nåt från min (sa han utan att testa...). Det är en treknappsnyckel enl. ovan, men oavsett vilket och när det infördes så är det ju ett bekvämt sätt. FP |
|
| Stemmer nyckeln ser slik ut som du beskriver. Har lest av nyckeln flera ggr. hos olika BMWförhandlare(Norge). Läser ljusmodulens mätarställning + div. andra uppl. | |
|
På min -98 så läser dom också av nyckeln och det funkar bara fint. "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
Ja det stämmer nog bra, vid min sista besök kunde de läsa av info från nyckeln. |
|
|
Många bud här.. Idag när jag pratade med BMW så sa dom att avläsning av nyckeln kan göras from årsmod -00. ""Kan jag lita på dig - ja ja ja du kan lita på mig"" (Tomas Ledin) /Lazze Länk |
|
|
Enligt BMW så finns mätarställningen lagrad i den nya typen av nycklar för alla bilar (Z3 och Z4 är tydligen ett undantag) tillverkade fr o m 09/1999 (dvs årsmodell 2000 som Lazze säger ovan). Nya nyckeln: Länk /RS2 |
|
|
Då stämmer det bättre med min erfarenhet. men samtidigt inte alls med de som "lyckats" med -97 och -98. FP |
|
|
Jag kanske missuppfattade det hela,men när jag hade haft i bilen på service så sa han nu ska vi kolla om det är en smart nyckel. Och så tog han nyckel och körde den i nyckel läsaren. Japp,sa han det har du. Och så tog han sevice boken och fyllde i miltal och stämpel. Så jag tog för givet att han fick fram miltal med mera genom att köra nyckeln i läsaren. "Riktiga män luktar diesel" |
|
Plumber |
Det är BARA den nya nyckeln som går att läsa av med "keyreader". Glöm allt annat. Detsamma tror jag jag gäller för Car-memory, men där är jag en aning osäker. |
|
Jaha, nya bud. De nyare 3-knappsnycklarna med induktiv laddning osv är garanterat lika, annars vore ju inte Car-Key memory nån större vits. Det följer dessutom med olikfärgade självhäftande brickor att sätta på de olika nycklarna just för detta. Två följer med bilen, flera kan tas ut vid behov. De övriga, plastnyckeln och servicenyckeln duger givetvis inte. FP |
|
|
Jag kan mycket väl ha fel,men något fick han ut av att köra nyckel i läsaren. Men vad det är frågan,kanske bara chassie nummer ? Får helt enkel kolla det nästa gång jag är där "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
Blev lite fel i inlägget, jag läste det som ena nyckeln, inte nya. En bokstav var ju rätt iaf...))) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.