|
|
|
|---|---|
|
Jag har fått problem med min vinterbil. Det är ingen BMW men man kanske kan få hjälp ändå eftersom samma insprutningssystem finns på BMW. Bilen (Passat 1988 med K-Jetronicsprut) läcker bensin. Naturligtvis läcker bägge bensinrören just där det är som svårast att komma åt, d.v.s. i kröken under batterihållaren. Jag behöver bilen och har just nu inte tid att byta rör hela vägen. Min idé är att byta ut 40 – 50 cm på vardera röret mot bensinslang. Kommer detta att funka? Trycket i sig borde inte vara något problem tycker jag. K-jetronic jobbar väl på 4,7 – 5,4 bar och bensinslag som klarar 10 bar finns ju. Däremot så har jag hört att tryckpulsen till spridarna inte kan fortplantas via gummislangar. Någon som kan ge mig tips på vilken typ av bensinslang som kan tänkas fungera? Jag ska göra jobbet i en GDS-hall och vill liksom veta att jag kommer därifrån… Håkan | |
|
Det skall inte vara något egentligt problem! Det enda jag kan tänka mig är att slangen kan halka av rören då du ju inte har någon svulst där du trär på slangen. Om bara slang och rör är ordentligt rena från "halkigt" medel (olja, underredsmassa etc) så skall det nog inte vara några problem. Och vill du så kan du ju sätta dit två slangklämmor på varje ställe som extra säkerhet. Det är nog riktigt att en slang dämpar ev. tryckpulser men jag förstår inte vad du skall ha tryckpulsen till? På L-jetronic och Motronic (som jag har på mina BMW-bilar) skall det helst vara ett jämnt tryck utan pulser i bensinrören/slangarna. Per L |
|
|
Jag tycker själv att det inte borde vara några problem. Dock tänkte jag kolla först och skruva sedan… Det var faktiskt den här länken som gjorde att jag blev fundersam Länk . Gör man som det står där och kör med kraftiga stumma slangar tycker jag det ska funka. Precis som du säger så tänker jag köra med dubbla slangklämmor. Håkan |
|
|
Har gjort så på flera bilar utan problem. Tryck på slangen ganska långt över röret och dra åt med 2 slangklämmor på varje sida. Sitter som berget kan jag lova. Inte ens SBP hade något att anmärka på. Dessutom så tror jag inte att trycket är högre än 3bar. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Orkar inte läsa länken men ang. slang o tryckpulser K-jetronik: Att mata fram bränslet till mängdgivaren/bräsnlehuvuvdet är inga problem med gummislang! Det är bara från bränslehuvud till spridare det måste vara hårda plastslangar eller stålspunna slangar! Men från matarrören under bilen fram till mängdhuvuvdet kör man vanlig gummislang! ///Magnus |
|
|
Öppnigstrycket för spridarna ligger kring 2.8-3.5 bar, men matningstrycket från pumpen är högre, kring 5 bar! Restbränlset går på ju retur till tank...... ///Magnus |
|
|
det är inget problem att byta ut en del av röret mot slang som du beskriver... Titta exempelvis på gamla E30-bilar med L-jetronic system, där ser det ut ungefär så här : pump, slang, "den lilla tryckutjämningsburken" , slang, rör, slang, filter, slang, "railen", slang, övertrycksventil, osv till returen, dvs det sitter en hel del slang originalmonterat mellan pumpen och insprutningsmunstyckena. |
|
|
Jag tackar för alla svar och går till verket med bensinslang och dubbla slangklämmor! Håkan |
|
|
du kan ju limma slangen på röret om du vill har gjort detta på en entreprenad maskin och det funkade fint. limade den med svart packninge "gegga" finns på burk med pensel satte det på röret så man inte får det i systemet blir helt tätt, sitter bara som satan då den ska loss Joakim E |
|
|
Jag har bytt rör mot slang på min E34. Såga av med bågsåg, skrapa ordentligt med kniv, använd 2 slangklammer på varje sida, strajpa fast slangen till rörets gamla fästpunkter så den inte hänger ner. Gjorde detta feb-04, håller ännu. |
|
|
Lyfter en gammal tråd, och det gäller bensinrör på min gamla förgasarbil (volvo) , dvs inget tryck i rören att ta hänsyn till. Bilprovningen säger ingenting om man byter ut bensinröret mellan motor och tank mot bensinslang ? Någon speciell slang man skall ha ? /Peder |
|
| Om röret går inuti kupén får det inte bytas mot slang, enligt bilprovningens regler. Men dom kikar förstås aldrig efter :) | |
|
Bensinröret går under bilen, så då är det väl inga problem, men jag såg nu att de hade billiga bensinrör av koppar på biltema, så det blir nog det. /Peder |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.