|
|
|
|---|---|
| Länk | |
|
Jag är lite nyfiken på hur stölden har gått till mot bilen, hade tjuvarna nycklar till bilen eller finns det något uppbrutet på X5:an? Givetvis så skriver dem inget sådant. Ialf så är X5:an en väldigt populär bil bland "ligorna". Mvh Dragolito |
|
| Jag är precis nykommen hem från norrköping efter att ha varit på en juggekonsert. Såg ett par snutbilar på vägarna på väg mot karlstad. Först nu inser jag varför. | |
|
dragolito: Praktiskt taget enda sättet att stjäla en modern bil är att man på ett eller annat sätt kommit över en nyckel. Det är praktiskt taget omöjligt att bryta sig in eftersom det finns så många elektroniska stöldskydd, som är i princip omöjliga att forcera. Men att komma över en nyckel är ingen större konst tydligen, är man riktigt slug kan man få generalagenten att skicka en extranyckel. Den sortens brottslighet verkar vara lika avancerad och "snillerik" som plastkortsbedrägerierna! MVH |
|
|
Finns en bild från jakten på Länk leta upp Nov 27, 2004, 20:48. Att stöldsäkerheten skulle vara så bra att den enda vägen att komma över en modernbil är att stjäla nycklarna är en from förhoppning, startspärr har funnits i 10år under den tiden har brottsligheten lärt sig systemen, det är inga större problem för en duktig tjuv att stjäla en modern bil att tro något annat är att lura sig själv. Det är glädjande att X5-ligans stölderna förhoppningsvis är över äntligen! Mvh Stephan |
|
|
Det kan omöjligen inte gå att stjäla bilar försedda med elektronisk startspärr. I Polen stjäls det väldigt mycket bilar och statistiken toppas av b.la VW Passat, Audi, Renault av nyaste modeller m.fl. Samtliga modeller är fabriksutrustade med immobilaizer, trots det faktum stjäls de på nolltid. Efter att ha läst diverse polska tidningar kunde jag konstatera att tjuvarna tydligen oftast har avkodningsutrustning som desarmerar bilens startspärr, alternativt kopplar in en egen och på så sätt kringgår bilens fabrisksskydd. Hur mycket försäkringsbolagen än hävdar att bilar med startspärr inte går att stjäla så är sanningen tyvär rätt så dyster för professionella tjuvar. Mot sk joyriders kan det fungera med larm och immobilaizer men inte mot tjuvar som riktar in sig på en viss bilmodell. /D |
|
|
Ja kan säga så här mycket: ALLA bilar går att stjäla...O att bilar som egentligen skulle va omöjliga o stjäla tack vare immobilizer mm e bara "bull"...En "polack" jag pratade med i somras berättade att det finns firmor i polen som livnär sig på att stjäla lyxbilar...De har tydligen t o m betalt den polska polisen för att de ska få fixa bilarna "ostört i verkstan". Han berättade även att Mercedes nya bilar med "Keyless" var lätta o stjäla det tog bara 30sek extra,tydligen hade de nån extra dosa som de koppla in o sedan starta de bilen me ett annat "kort",enligt killen hade de köpt mjukvaran eller va de va för nåt av någon mindre nogräknad person på MB för en rätt hög summa...Det läskigaste var att killen i fråga visa mig hur han kunde stjäla min bil som enligt försäkringsbolaget ej går att stjäla på 30sek...Skrämmande Fick oxå ett tips på hur man kan skydda sig mot stölder o det bästa enligt honom var en dold strömbrytare som bryter spänningen till bränslepumpen tex..Han mena att om de inte får igång bilen efter tjuvkopplingen så sitter de ej kvar o "felsöker" utan hoppar över den bilen.... |
|
|
Provade ett eget "patent" i somras: kopplade ur batteriet. Funkade skitbra! Herrar tjuvar hittade nämligen inte batteriet :-) Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en. |
|
|
Flyttade till Linköping i höstas och har märkt att polisen är riktigt på hugget här i Linköping/Norrköping. En klasskompis fick till och med böter för att cykellyset inte lös. Det är även värsta biljakterna på e4:an. Sånt händer inte i JKPG. Vad står IQ=pi för förresten??? |
|
| Mmm, akta dig för att skjutsa på cykel utan lyse i Linkan!! Då jäklar är de på hugget! Särskilt om man råkar ha festerioverall på sig... ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.