AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.181

Batteriet? E39

Så småningom är det dags för en 1000-mila resa tur o retur, bilen är nyservad men blev lite orolig angående batteriet. Originalbatteriet har suttit i bilen sen ny! 2001:a och 11600 mil (lampan är grön)på mätaren har jag nu! Vad är livslängden på batteriet? svårt att säga kanske?...vill helst inte bli stående vid något skumt ställe i Italien/Ungern/Kroatien då jag kommer att resa själv.

Mvh Dragolito
3 år är inte jättelänge, runt en 5 år skall det ju hålla..men är du osäker så byt det, kostar ju inte jättemycket i förhållande till att bli stående :)

MVH
Johan K
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du bör nog inte ha några problem med batteriet än, ge det en 24 timmarsladdning så det får chans att bli fulladdat ordentligt så bör du klara dig tycker jag. Det finns batterier att köpa dit du ska också och är förmodligen billigare än i Sverige ??.
Startkablar och bogserlina har du ju alltid i bilen, som den förståndige bilist du är :)

///MVH Hasso
Länk
Okey men då tror jag att det håller ett tag framöver, men vilka symptom kan bilen ge från sig om batteriet flippar ut?

Mvh Dragolito
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Första indikation är att ABS lampan lyser längre än normalt efter start , tills generatorn börja ladda. Blir batteriets nivån ännu sämre, så får du flipperspel i instrumentet efter startmotorn användande. Och då segar startmotorn ganska rejält också .
Det tyder på dåligt laddat batteri.
En laddning med batteriladdare 24 timmar 3 ggr om året, mår batteriet bra av. Speciellt inför vinterkylan, så är det bra att börja med ett fulladdat batteri.

///MVH Hasso
Länk
ok tackar...
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Mitt batteri gav upp efter 6 år och 11 månader ungefär. ;-)
Många mystiska saker händer innan batteriet är slut...

/Hammar
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hammar, Du hade the god old fashion batteri, och dom renterar att hålla längre än den nyare typen som kom-98, där max livslängden ligger på ca 5 år ungefär. (mitt -96 batteri är still going strong i en serbienimporterad opel kadett diesel.84 :))

///MVH Hasso
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hasso, då går mitt originalbatteri på "övertid" just nu! :o))

Batteriet monterades i bilen 24/11-98 och fungerar fortfarande....peppar peppar!
Jag har dock pysslat om det lite och laddat det några gånger i förebyggande syfte, samt toppat upp syran med dest.vatten en gång. (behövdes dock inte speciellt mycket för att nå upp till max-strecken)

Det kan vara svårt att förutspå att batteriet skall gå sönder. Jag har varit med om att batteriet helt plötsligt "dött". Troligen blev det i det fallet intern kortslutning i en cell efter ca fem års användning. Fungerade hur bra som helst när jag körde en långkörning på 50 mil, någon timma efter jag stannat skulle jag starta bilen igen och då orkade startmotorn bara dra runt motorn ett eller två varv i två försök, därefter klickade den bara till när man vred om nyckeln...
Försökte ladda batteriet, men det tog inte laddning, bubblade inte ur en cell vid laddningen.
Efter byte till nytt batteri gick bilen helt normalt igen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo men JoHan det är som vanligt pysslar man om pinalerna så trivs dom längre:)

///MVH Hasso
Länk
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Mitt batteri höll ca:7 år!!Livslängden beror väl lite på hur man kör med bilen,korta sträckor eller långkörningar....Men det var inte billigt!!har för mig att BMW ville ha ca:1300:- för ett nytt.Tyckte dock det var värt att kosta på 540:in ett orginal batteri då detta inte brukar vara mycket dyrare än det du köper på macken.

Lycka till med resan då Dragolito!

/Ricke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.