|
Sida 8 av 12
|
|
|---|---|
|
"Om det vore lät flr en 21åring att hitta ett bra jobb med en någorlunda ok inkomst så självklart." Vad siktar du på? VD jobb!!! När jag var i din ålder så började jag jobba tre skift för 5000:- i månaden, före skatt!!! Det var ungdoms praktik! Visst tyckte jag att det var skit att jobba för så lite pengar, men det var värt att slippa gå till socialen och få bidrag! Det jobbet ledde till riktigt jobb efteråt och genom åren har jag fått mycket bättre lön! Jag kan tala om för dig att det finns folk på mitt jobb som inte tjänar så mycket mer än 15-16 tusen i månaden före skatt efter 10-15 år inom företaget! Det jag vill ha sagt är att med din inställning lär du aldrig få ett "bra jobb"! Man måste börja någonstans! Jag hoppas alla 21 åringar inte har samma taskiga inställning till jobb och samhälls ansvar, för om det är så det är illa ute med landets framtid! Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
Japsåkare: försök att argumentera istället för att skriva massa dumheter. Förklara för mig varför samhället ser ut som de gör. Vart finns all jobb du pratar om? Och inte tror du att man kan gå på akassa hur länge som helst? Och javisst finns det tusen och åter tusentals till som har det som jag. Du säger att du är 34år på din presentation, men du beter dig som 14. Vad gör det för skillnad att du sitter och förargar dig med att folk kan gå på akassa, köra 328 och avbetala en bostadsrätt. Jag skulle ju kunna välja en annan livstil att skita fullständigt i akassa som jag jobbat in i 4år, sälja bilen och sälja lgh och kanske flytta in hos dig? Men hur roligt hade man haft det då? Jag får ju akassan för att jag är utbildad inom ett visst område jag jobbat inom de senaste 4åren och nu är det lågkonjuktur inom den branchen. Dvs svårt att finna jobb. Sen kan man ju fråga sig varför arbetsförmedlingen inte skickar en på jobb som ger mindre än personen i frågas akassa. Dvs har du en akassa på 12000 så får du inga jobbförslag från Arbetsförmedlingen som har en lön understigande den summan.. Visst, jag förskönar ju de mesta med en nypa salt, mest för att få se reaktioner från er. Jag vill ju bara berätta om läget var för mig just nu, inte få hot om att bli misshandlad av medelåldersmän.(japsåkarn) Om du frågar mig, är de du som är parasiten. sitter o hotar folk på internet. de e ju patetiskt.. |
|
|
Abbe: Har jobbat sen jag var 17. Så jag har ju inte suttit hemma o degat sen skolan. Och självklart tar jag inte ett jobb som ger lägre än de jag fick innan jag ens gick klart min gymnasiala utbildning.. Hade 133:-/h när jag gick i skolan. Efter skolan så jobba jag heltid med en någorlunda likadan timpenning på samma företag. Jobbat där i 4år.. Räkna själv ut lönen jag fått under 4år och fråga dig själv om du skulle gå ner på en minimum lön på 5000:- efter de.. |
|
|
Mert: skulle kanske meila din e-post adress och dina inlägg till arbetsförmedlingen. Dom är säkert intresserade av vad du gör under stämplingsperioden mh |
|
|
haha, mattias du e lite smårolig du. va gör jag då? sitter hemma o söker jobb? jag gör ju inget man inte får göra som ex. jobbar svart på sidan om när ja stämplar..utan verkligen går på alla möten och söker aktivt jobb, precis som ja skrev i inläggen ovanför. Enda ja skrev var att man varit utomlands nångång och stämplat sig som hemma? Sen så har ju inte arbetsförmedlingen ngt med akassan att göra.. De är två helt skillda saker. Som jag skrev innan, visst, man förskönar de ju lite med en nypa salt så att man får lite respons. Haha, egentligen, vad har denna tråden med detta att göra? Så långt ifrån försäkring som möjligt. |
|
|
Tror nog att dom kan upplysa akassan om ditt extraknäck i utlandet. Ha Ha akassa är också en försäkring du verkar lite nervös tycker jag. mh |
|
|
jag menade självfallet bilförs. mitt extraknäck i utlandet? jo visst, men de e ju än så länge bara tomma ord skrivna i ett chattforum. Nervös? nej, jag verkar mer svår att förstå sig på. De är svårt att förklara sig till "äldre människor" som inte är ett dugg involverade i dagens arbetsmarknad och liknande. Som en av herrarna skrev här tidigare: "De finns massa jobb, de är inte omöjligt hitta jobb". Jag skulle vilja se vart dom jobben finns. Sen att ja nämde akassan, de va ju mer ett sätt att förklara att med en sån generös akassa som vi har i sverige så är de inte svårt att förstå att man använder sig av den så gott de går. Vad skulle du själv göra i min sits? de finns inga jobb? du står utan pengar. Du har lån att betala. Du har en bil. Och du blir erbjuden akassa i väntan på nästa jobb skall dyka upp.. |
|
arab4ever |
Kristoffer_L **Jag skall genast montera bort nummerskyltarna och tanka fullt med 98 oktan, för att sedan smita. Pengarna hamnar ändå hos någon girig arab eller bensinbolags VD som bara försöker lura oss.** Ta inte sånt exempel nästa gång , alla vet att bensin pengarna går inte till nån (girig arab). |
|
Mattias h: Är du på riktigt? Är ditt liv innehållsrikt? Tänkte bara eftersom bara att tänka tanken att anmäla en människa du inte vet ett smack om är ju faktiskt snudd på sinnessjuk. |
|
|
Mert, jag SKULLE ta första bästa jobb om jag var i din sitts! Sen att jag har tjänat det dubbla innan är totalt ointressant! "Vad skulle du själv göra i min sits? de finns inga jobb? du står utan pengar. Du har lån att betala. Du har en bil. Och du blir erbjuden A-kassa i väntan på nästa jobb skall dyka upp.." Ja, jag skulle sälja bilen, lägga pengarna på att betala av lägenhets lånet! Sen när jag får tillräckligt bra jobb igen så skaffar jag bil igen! Du får ursäkta mert men du verkar vara väldigt bortskämd! Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
->Mert Som sagt, du är nog inte så smart iaf. Uttrycket att jag Bildligt skulle sparka på dig är inte ett hot om fysisk misshandel. Hur dum tror du jag är? Det betyder givetvis att om du åker dit på svartjobb och akassefusk skulle jag skratta högt åt dig! Ang att det inte finns jobb. Snicksnack! Det finns många jobb. Har själv gått arbetslös efter utbildning en tid så jag vet vad det innebär. Du har rätt i att det är svårt att få ett jobb inom vissa områden. Även mitt är ett sådant, inte bara ditt. Men jag sökte jobb utanför "mitt område", med lägre lön än tidigare och fick ett som sen har gett andra jobb osv och nu är jag tillbaka på rätt bana igen. På ett kanonjobb som jag aldrig fått om jag inte hade tagit det första sunkjobbet. Hur många får rätt jobb direkt? Var inte så naiv, sök även sunkjobb (med lägre lön) och byt sedan upp dig. Det är mkt lättare att få jobb när du väl har ett. Även om det är utanför ditt område. En arbetslös har ett handikapp i den stora högen av ansökningar och ligger redan från början på minus. Man blir utrensad. Trist men sant. Hoppas du snart vaknar upp ur din värld och känner lukten av kaffe. ->Slacker Jo, du har rätt. Det var lite onödigt. Det är lätt att bli onödigt irri bakom ett tangentbord ibland. Ska försöka undvika det i forts. /N |
|
|
Kristoffer_L kl 17:44 och Abbe kl 08:02 har uttryckt sig just på pricken. /N |
|
|
mattias h: Sök på "Merth" samt "Uppsala" på eniro.se så kan du bifoga hemadressen åxå =) |
|
|
Kristoffer_L: ICA Sverige ABs VD har faktiskt en 645ci, och kör en skottsäker Audi A8 i jobbet. ;o) |
|
|
japsåkare: mitt svartjobb? har jag nångång antydigt att jag jobbar svart nu? Jag har ju ett vanligt jobb, men jobbar inte heltid. Gå tillbaka några sidor så ser du att jag skrev att jag jobbar till o från. Så tro inte jag sitter hemma dygnet runt, året runt! Abbe: jo jag e bortskämd, jag vet. |
|
|
arab4ever: Jag hoppades att alla skulle förstå ironin i sista stycket av mitt inlägg. Det var mer tänkt som en summering av resonerandet som vissa personer i denna tråd gör. Om du som arab personligen tog illa vid dig för att OPEC med ffa Saudiarabien i spetsen styr ca 40% av världens oljeproduktion, och därmed torde vara de som tjänar mest på dagens höga råoljepris, så får jag be om ursäkt. |
|
|
Slacker: Nej mitt liv är inte det minsta innehållsrikt eftersom jag måste jobba 60-70 tim i veckan. När jag vet att det går till sånna som er blir jag ännu mer bitter för all skatt jag betalar . Hur kan du säga att jag inte vet ett smack han har själv erkännt. mh |
|
| Mattias H: Sådana som oss? stämplar jag? Det bevisade ganska snabbt att du absolut inte vet ett skvatt om mig iaf. Jag kan då mett gott samvete säga att du inte betalar ETT öre skatt som går ner i mina fickor i alla fall. Jag har ett heltids jobb och betalar min skatt som alla andra!! Däremot så slipper jag jobba 60-70 timmar i veckan, utan jobbar "bara" 40 timmar per vecka och hade jag behövt jobba 60-70 timmar per vecka så hade jag allvarligt funderat på att byta yrke, men det är min personliga åsikt iofs. | |
|
tycker det luktar personangrepp här. vi kan ju kolla hur många som har en bil dom använder, som är försäkrad på någon annan. Skulle tippa på att det blir ganska många det. Även ni äldre män och kvinnor. Med dagens försäkringspremier så ska inte en 18-25 årig svensson ha bil, det har alla som är äldre jobbar inom försäkringsbranchen(lön över 300,000) om året bestämt. Det är väldigt diskriminerande anser jag och många med mig som tillhör den kategorin. Nä försäkra bilen på morföräldrar/föräldrar allt ni kan hitta på för att höja premierna för den äldre generationen så dom får känna av samma ekonomiska smärta. |
|
|
Är det en rättighet att ha en bil när man är mellan 18-25 år? Ska alla ha råd att ha bil tycker du? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.