AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
27.023

Försäkra på farsan eller inte?

Sida 4 av 12
Så du tror inte att yngre förare utgör en större risk trots att all statistik pekar på det? Om det är sant så är det ingen fördom. Tror du att hårfärg eller skostorlek har något med skadestatistik att göra?
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
en del kanske utgör en större risk, men det är orättvist mot de som inte är inblandade i olyckor eller liknande.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om man inte är inblandad i olyckor, behöver man ju inte någon försäkring...så vad är problemet? ;o)

Statistik är det säkraste, om än inte det perfekta sättet att förutsäga olycksrisken för olika grupper (observera att det gäller grupper av människor och inte enskilda individer i dessa).

Vad föreslår du i stället?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Vad beror det på att det är tillåtet/accepterat att diskriminera pga ålder men ej pga kön, hudfärg, ursprung och allt möjligt annat.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

tagge, bra fråga...
Och jag håller med. Det ÄR orättvist att man som "gruppmedlem" av 18-25 åringar förväntas vara en lika stor risk som andra i samma grupp. Ungefär lika rättvist som Gudrun Schymans korkade påhitt om mansskatten. Risken att jag misshandlar min fru är större för att jag är man. Vilken risk !!!?
Problemet är ju att det är svårt att komma fram till en bättre lösning. För vad är alternativet? Hur funkar det i praktiken med ett annat system etc...
Kom på en riktigt bra lösning och du kan bli rik ! :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet med statistik är som sagt att man med mycket stor precision kan förutsäga sannolikheten för t ex olyckor i en viss urvalsgrupp. Men man kan samtidigt aldrig förutsäga risken för att en enskild individ i denna grupp skall råka ut för en olycka...låter paradoxalt men så är de i praktiken!
Ovanstående fungerar givetvis bara om man använder rätt urval (av tillräckligt stor omfattning - som egentligen inte behöver vara så stort, bara urvalet är rätt gjort) och använder materialet på rätt sätt.

Att säga att man diskriminerar en viss åldersgrupp, bara för att de skall bära sina egna skadekostnader anser jag nog vara en överdrift!

Man kan vända på resonemanget: Skall andra och mindre olycksdrabbade grupper betala för den unga gruppens extremt höga skadekostnader?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan B: det finns många i det här sammhället som inte kan bära sina egna kostnader!
Men snälla nån! han stäldle en fråga o nästan ingen svarar på den...vistt d kan ses som omoraliskt o "då får jag betala din försäkring o bla bla bla...men dom som inte vill ha ev problem vid en olycka får tyverr betala mer....men sköter man d rätt så blir d inget problem...jag anser personligen att d e ni som skriver bilen på er själva (om ni är innnom "riskgruppen") är dom som är osmarta eller inte vet hur man ska göra.....Visst d är så att ni får betala våra försäkringar till en liten liten liten del....MEN jag vill inte att när cheferna går i pension ska få en fallskärm på 900 MLJONER...o ni som inte vill betala för andra...bli polis o varje fånge som ni tar fast får ni släppa med en gång...för d kostar väldigt mycket att ha massa folk i fängelse....
Nu till svaret...ifall du skriver på din farsa så kan du välja att betala en extra avgift för att bilen kommer att köras av folk under 25...ca 500 kr....men vid en ev olycka så ska du inte ringa till försäkringsbolaget..utan personen som försäkringen står på...o säga att han råkat ut för en olycka eller att hans son (500kr extra<25år) råkat ut för en olycka när han lånat bilen....
jag uppmuntrar inte till detta...men varför inte? (d e en retorisk fråga till er som är ÄRLIGA mue muhäe)

Annons i tidning i Kairo:
"Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn"
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Lika kul varje gång f-bolaget nekar att betala ut ersättning till dessa skenförsäkrande bedragare. Hoppas även rättsväsendet gör sitt snart och dömer dessa personer för det bedrägeri det faktiskt är!
Je
88
Jens_83
kör Ådi!
tycker det är maskigt att inte kunna betala betala för sina egna grejer!
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Den här debatten börjar bli löjlig. Visst är det dyrt att försäkra en BMW. För unga är det svindyrt, för äldre är det också dyrare än genomsnittet. Det suger... Men vet ni vad? Det kostar att ligga på topp!

Har man inte råd att äga en BMW får man köpa en bil som billigare att äga, punkt slut. Att ha bil är inte bara att få råd att köpa den. Alla andra kostnader såsom bensin, reservdelar/reparationer/service och försäkring måste tas med i beräkningarna. Så även fräscha sommar- och vinterdäck.

Har man inte råd så har man inte. Det är bara så, acceptera det eller köp busskort.

Har man råd att köpa en M3:a betyder det inte att man har råd att äga den.

Jag förstår att det är lockande att skenförsäkra en bil då det finns pengar att spara. Men det är fel. Det slår tillbaka på alla försäkringstagare med höjda premier, hårdare tag från FB:s sida i skadeärenden etc. Skaffa en skorv som ni har råd med, kör skadefritt i X antal år. Lär er lite trafikvett. Köp sedan den bil ni verkligen vill ha då ni har råd med den... och betala ägandekostnaden ur egen plånbok.

Om pappa har en stor plånbok och köper bilen åt er kan pappa säkert betala försäkringen åt er. Då har pappa säkert råd att betala premien med försäkringen i ert namn också. Att skenförsäkra är ingen tjänst. Om pappa däremot betalar försäkringen i ert namn gör han er en tjänst då ni bygger upp skadefria år och bonus. Sedan är det bara att hoppas att ni klarar er på egen hand då era föräldrar klipper av navelsträngen.

///M som i M52TUB25!
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Heder åt J Power:s inlägg!

Det vettigaste i denna tråden på länge.

Mats
Philly
tuffa tag här, hehehe =)

min lillebror har en liten peugot, påkörd 2 ggr på en vecka av en äldre dam i 50 års åldern, och en äldre herre i 50års åldern...

Äldre kan inte köra! borde göra som i USA på ALLA som har körkort, förnya vart 5:e år...

BMW
Philly
detta hade kanske inget med tråden att göra, så ha lite överseende med det jag skrev

BMW
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Jag tycker i alla fall att vid en viss ålder borde man få köra upp igen för att visa att man fortfarande är kapabel att framföra ett fordon på ett säkert sätt. Kanske vid 65 års ålder? Därefter skulle man få förnya körkortet med ett viss intervall. Åldern tar onekligen ut sin rätt. Vi kommer alla att drabbas av dålig syn, sämre reaktionsförmåga och troligen även försämrad förmåga att hantera vissa situationer på bästa möjliga sätt. Personligen skulle jag inte alls ha något emot detta förfarande, det handlar om såväl min egen som andras säkerhet.

Klantarslen och oförsiktiga människor finns det överallt. Men de som är farliga pga ålderrelaterade krämpor och nedsatt förmåga trots att de "tar det försiktigt" kan faktiskt sållas bort effektivt med ett sådant system. Själv skulle man nog inte inse att man var en dålig bilförare förrän man fick det svart på vitt, dvs då man blir underkänd vid förnyelsen av körkortet. När man sett ljuset vill man nog inte sitta bakom ratten hur kul man än tycker det är att köra bil. Man vill nog hellre leva och slippa skador samt slipp få någon annans liv eller förstörda liv på sitt samvete bara för att man ser sämre än en mullvad.

///M som i M52TUB25!
Mo
21
MouZer
320i -93
Unga kör som galningar, vuxna kör rattfulla och de gammla kan inte köra!!! Hehe..

Skrota bilarna och cykla istället, då behöver du ingen försäkring!!

Mo
21
MouZer
320i -93
A just det...

Strunta i att cykla!!! För då kan du bli påkörd av en ung galning, rattfull vuxen eller en gammal tant som inte kan köra..

Stanna hemma!!!

F-B bolagens propaganda om skenförsäkring har lyckats! Folk är rädda..

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jag måste nog hålla med Beppo även denna gång. Visst är det skitsurt att betala en försäkring som kostar ungefär lika mycket som halva bilen, men eftersom premierna baseras på risk för gruppen totalt så är det bara att acceptera. Vi har dock alla fått göra det eller alternativt inte haft en häftig bil i unga år.

Valet är givetvis ditt om du skenförsäkrar bilen men om det skall anses ok så kan vi ta andras pengar till att köpa bilen för också..

Sedan finns det ju mycket att göra genom att ringa runt bland bolagen. If.. som står bakom Orginalförsäkringen hade tex 70% lägre pris än Orginal på Z3M'en.. När jag körde hoj varierade premien mellan 14K och 63K per år hos olika bolag..

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Mouzer: Statistiskt sett så är den som kör rattfull En kille under 25... Så det är fler unga än medelålders som kör packade.

/Christofer
Det är bara att inse att inte alla har samma moral och tyvärr blir vi som är ärliga drabbade av detta. Som inom alla andra områden finns det en del som inte kan hålla sig till spelreglerna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.