|
Sida 3 av 12
|
|
|---|---|
| T.P: Bilen är min fars rent ekonomiskt ja, men den är min ur nyttjande synpunkt. Min far kör en audi a6avant, så hur man än vänder och vrider på det blir bilen "köpt till" mig.. | |
|
Eric86; Det är inte ovanligt att försäljaren på f-bolaget säger att det är ok med skenförsäkring. Jag fick t o m rekommendation att skenförsäkra min f d BMW 328, försäljaren frågade rakt ut om jag inte hade någon äldre släkting som jag kunde ställa bilen på. Det är däremot en helt annan sak när olyckan väl är framme. Då kopplas f-bolagets utredare in och de har ett helt annat intresse än försäljaren... Jens |
|
|
Anders; Nu har du å andra sidan gott om tid för roliga uppgraderingar. Har du fått in nån bur än? Vad är det för E46:a du köpt förresten? Jens |
|
|
Precis! den du pratar med när du tecknar försäkringen har provision på sålda försäkringar. Utredarens jobb är att minimera kostnaderna, det händer att försäljarens uppgifter bara är båg för att du skall köpa försäkringen av just honom. Kolla tråden "jag känner mig lurad" liknande fall där FB inte betalar. OM ni väljer att ha F på far eller mor så se till att ni fått skriftligt på att du kan vara huvudbrukare. Är ju tråkigt att bli utan om de sätter sig på tvären vid en olycka. Just i ditt fall så har ju FB inga svårigheter att neka eftersom din far och mor har egna bilar och du är ju huvudbrukaren. Att far har det ekonomiska intresset går ju alltid att diskutera om det verkligen är så eller ej. Det här är en intressant fråga, då det faktiskt inte är ovanligt att föräldrar köper en tredjebil till barnen som inte är "deras" men som bara används av dem. Jag kommer själv göra samma sak för mina barn om jag har ekonomin, man vill ju att de skall åka så säkert som möjligt. Skriv gärna här om hur det går och vad bolaget säger om ni begär skriftliga garantier på att det funkar att göra så. /Christofer |
|
|
Hej, har inte läst hela tråden men jag tror inte det finns några problem med att ställa bilen på farsan/morsan så länge du bor hemma. Du kan då alltid hävda att det är familjens bil. Många familjer har fler än en bil. Vill du absolut ha en M3a (där det kan finnas anledning att frågasätta) så ställ den på farsan och köp en skrotfärdig gammal volvo och trafikförsäkra den på dig. Sen kör du bara "pappas" M3 =) Inte rätt, men varför betala 60000:-/helår för helf. på M3 när du kan få den för 15000:- på farsan? /martin |
|
|
MrM: 320iAT. Leverans v51. KNAPPT jobbig väntan :) Skriver en tråd o postar lite bilder när bilen kommer. Ingen bur än i Påsen, planer pågår - i helgen börjar jag iaf med skruvandet. Får se hur långt jag hinner ... kika förbi om du är ute på Lidingö :) martin_gbg: för min egen del handlar det om en generell inställning till vad man tycker är rätt och fel. När jag var yngre hade jag helt enkelt inte råd med en finare bil så valet var ganska enkelt - skrotbil :) Det som i längden gör livet lite trist för oss som fortfarande tror på moral är att även våra premier skjuter i höjden, därav att vi "gamlingar" muttrar. mvh Anders |
|
|
Undrar om det skulle gå att koppla bilförsäkringen till föraren istället för bilen? Eftersom största delen av premien baseras på ålder och inte bil så vore en personkopplad försäkring svårare att fuska med. Så för att få köra bil måste "du" vara minst trafikförsäkrad, om du sedan kör din egen bil eller kompisens eller grannens bil spelar ingen roll..självrisken skulle istället kunna baseras på bilmodell. Kanske 500:- för en gammal volvo och 5000:- för en M3 för ex. vagnskada. Bara en tanke.. /Martin |
|
|
Det skrivs så mycket om dom jävla ungdomarna som försäkrar på sina föräldrar o.s.v. Vad är det för jävla föräldrar som hjälper till med detta då? Det är väl minst lika illa i sånna fall!! Värt att tänka på! Dock så har jag förstålelse för dom som väljer denna risk. Vill även tilläga att min 323:a står på mej och ingen annan! =P |
|
|
Som förälder ser man ju hellre att ens barn åker i en nyare och trafiksäkrare bil (dyrare försäkring) än ngn rosthög som inte ens skulle klara att krocka med fartvinden... Så resonerar nog föräldrarna. |
|
|
Hubbe: det gör man säkert (säger jag som inte har några barn) - men det finns en uppsjö med andra bilar som har hyggliga krockprestanda för en helt annan försäkringspeng. Och kanske bidrar 200-300 hk i en M3 liiiite till att det händer underliga saker, vad vet jag? ;) mvh Anders |
|
|
Moment 22 är att de som är gamla nu en gång i tiden var unga. Egentligen borde alla som någon orsakar en olycka få en höjd premie tills dess att skadorna är betalda till försäkringsbolaget (dvs oss andra försäkrtingstagare). På så sätt så bär var och en sin egna kostnad, på sikt iaf. Jag menar jag skiter i hur gammal någon är eller inte är, de som gör fel skall straffas inte de som åker hela livet utan att ha en enda kontakt med FB. |
|
|
så ni tycker att om jag lånar bilen till min syrra och hon krockar med den....så kommer jag inte få någon ersättning? Hur kommer det att se ut för FB? Kommer dem att ersätta skadan och så? Erfarenheter? MVH |
|
|
Firren: Helt rätt! Jag skulle ALDRIG stå för en försäkring på en motorstark bil åt barnen. Bara en nyare och säkrare bil än rostburkarna de har råd med. Att sätta en 18 åring i en m3:a eller liknande är ju som att be dem fara till himlen... man har ju varit 18 själv och vet att man kör över sin förmåga och lite därtill... |
|
| Acey: Mycket bra koncept där!! | |
|
Varför isåfall ha försäkring? då kan man istället ta banklån den dag man smäller.... /Christofer |
|
| Om man ser det från den andra sidan: Om det är flera personer som skall bruka bilen så bör den som innebär högst risk stå för föräkringen. Dvs om mamma, pappa och sonen brukar bilen så skall sonen stå för försäkringen eftersom statistiken visar att han utgör den största risken....... | |
750iAL |
köper inte det där med att andra får betala din skenförsäkring för det baseras ju på antal olyckor o försäkringsärenden för den modellen.. sedan om du kraschar eller nåt låt försäkringstagaren o ägaren till bilen sköta all kontakt... skenförsäkrar du så använd hjärnan när du kör.. jag har skenförsäkring på min 750 pga indraget kort som dom gillar att basera försäkringen på oxo.. |
|
Tänk på att någon på försäkringsbolagen kan läsa detta! Länk |
|
| 750iAL: Vad är det du inte köper? Vi andra får betala för att du inte betalar för den risk du är, vad förstår du inte? | |
| Vadå risk? Pga åldern eller? Snacka om fördomar. Det borde bedömmas efter hjärnceller istället! Varför inte gå efter hårfärg eller skostorlek? Samma logik. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.