|
Sida 2 av 12
|
|
|---|---|
|
Jag har inte påstått att jag skulle vara säker på att aldrig bli inblandad i någon olycka. Jag har ALDRIG missunnat NÅGON att köra BMW. Tvärtom, jag brukar alltid försöka övertyga andra eller iaf rabbla fördelarna med BMW när jag får frågan varför jag alltid väljer BMW. Beroende på vilken sorts bilintresse personen ifråga har, förstås. Mig kan du inte räkna in bland egenföretagare och ingenjörer eftersom jag blev arbetslös för 2 månader sen.. Oavsett så är jag en av alla de som är med och betalar din skenförsäkring. / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ Länk |
|
|
den där herrnilsson spelar bara idiot och vill få massa folk uppjagade. |
|
|
325Power: Att du tycker det är bedrövligt att premierna är så höga för unga förstår jag, men det är tyvärr en bister verklighet att de yngre orsakar skador på sin egen och andras egendom isåpass mycket högre grad att premiesättningen blir sådan. Deras premier går rakt efter statistik på vad unga BMW-förare kostat dem. Att du sen kanske inte är ngn som vansinneskör eller är halvdan på att köra det är inget som de kan veta eller ta hänsyn till. Faktum är att du är en snyltgäst och med ditt resonemang om att det inte är hela världen om du inte får din bil ersatt förstår jag inte riktigt? Då kan du ju skita i försäkringen och bara ha trafik på den och då på dig själv. det kan ju inte vara hysteriskt dyrt? Det är faktiskt ett ganska bra sätt att få skadefria år på sin egen försäkring då man har äldre "skitbilar" för då är det inte så dyrt som det kan bli sen när man vill börja försäkra sina dyrare bilar själv... /Christofer |
|
520rikard |
jag skulle aldrig låta min son/dotter försäkra på mig blir bara problem i framtiden vid en olycka |
| Jag skulle göra det. Jag skulle dock se till att allt var skrivet på mig och att alla ärenden skulle skötas av mig. | |
|
Jag hade min M3:a ställd på farsan, sparade ca: 32000.- per år på det. Och ja, den var inblandad i 2 st mindre plåtskador, dock var det jag som blev påbackad en gång, och på körd en gång. Samt ett par backspeglar som stals. Inga frågor från försäkringsbolaget, så det var inga problem. /Johan som inte är ingenjör, men har 523:an försäkrad på sig ändå. |
|
|
sparade du 32000kr/år?? låter konstigt.vad kostade den att försäkra 100,000eller Joakim E |
|
|
MrM: hm, just på TH sänkte nyss jag premien med 50% jmf med nuvarande LF. Det var bra timpenning på det samtalet :) Intressant om bonussystemet fortfarande lever, jag har tidigare haft min bilförsäkring hos If under typ 10 år. Kanske dags att dra upp kontakterna med dem... mvh Anders |
|
|
joakim E, nej naturligtvis inte. Den kostade 40.000.-, det var det billigaste då (år 2000 - 2002), 8 papp på farsan. /Johan |
|
|
Firren; TH är absolut billigast för mig, LF är näst billigast och de är ändå 50% dyrare än TH. Du får lägga ut lite bilder på "skåpet" när det kommer! Ska väl bli kul med nåt nytt nu när längtan efter busbilen är som störst? Jens |
|
|
Vad har ni för sett att se på senariot: En tredje bil till "familjen" som 18årige sonen utnyttjar som sin, trots att han inte betalt den. Ska den stå försäkrad på honom eller exempelvis han far? Kan nämna att det är 25% av kostnaden att inte ha den försäkrad på 18åringen. |
|
|
Eric86; Det hela är mycket enkelt, bilen ska stå på den personen som har det ekonomiska intresset i bilen d v s den personen som äger den. Om en 18-åring bor hemma och lånar pappas bil ska den således stå på pappan. Om 18-åringen köpt en egen bil men fortfarande bor hemma så ska den stå på honom. Jens |
|
| Försäkra på den som är billigast så klart. | |
|
Eric86: här är fb lite tvetydiga. bilen skall stå på den som har det ekonomiska intresset i bilen, men det står också i villkoren att det är huvudbrukaren som skall ha försäkringen. FB kan krångla om far eller mor står på den trots att de betalt den, men de lär ju knappast tjafsa om 18åringen som är huvudbrukare står på den men inte har ekonomiskt intresse i den.. Kanske läge att ringa och lyssna med bolagen och höra hur de vill ha det. Är ju tråkigt att stå utan erättning /Christofer |
|
|
MrM: skoja inte, efter att återigen ha lidit på E18 ToR Enköping i skrothögen så längtar jag verkligen! 2 veckor till... ahhhh :))) Måste nog ut i garaget o provstarta påsen lite ;) Ang försäkringar: om sonen bor hemma och bilen kan anses någorlunda delad i hushållet är det lite småknepigt, jag skulle nog göra som Anders S skriver. Annars blir det nog till att bita i det dyra försäkringsäpplet eller att köpa en skrotbil (min mazda 323 kanske blir till salu snart ;) mvh Anders |
|
| Håller med föregående talare om synpunkterna på sk skenförsäkring.Jag har en mkt personlig och klar uppfattning i denna fråga.Att inte försäkra bilen på sig själv,med allt vad det innebär av riskvärdering och premie,är förstås försäkringsbedrägeri och inget annat.Det finns inga bärande resonemang runt detta faktum.Det är bra att försäkringsbolagen börjar granska de enskilda olycksfallen.Alla måste bära sina kostnader.Gamla och "överkomliga " BMW är ju emellanåt löjligt dyra i försäkring.Hörde mig nyss för med försäkringsbolaget om min e30,de slog ut med armarna,pratade om alla skador och att man tvingats klassa upp bilen dessutom.Tråkig utveckling. | |
|
Att skenförsäkra är det bästa som finns!! Tvekar inte en sekund, det finna massor med pengar att spara, rekomenderas VARMT!! |
|
| hubbe325: Försäkringsbolaget hade inget emot att jag kör bilen lika mycket som någon annan i familjen trotts att jag inte har något ekonomiskt med bilen att göra. Det är kanske inget direkt vanligt senario att en snorig 18åring som jag åker runt i en ganska ny bmw.. men det var mer interissant att se vad folk tyckte om frågan.. | |
| Eric86 varfär skriver du att bilen är din om den egentligen är din fars? Med tanke på hur du formulerar det i din presentation så är det tämligen självklart att försäkringen ska stå på dig. | |
|
I praktiken spelar det inte mig någon roll om någon skenförsäkrar sin bil. Detta då försäkringsbolagen nu har blivit så tuffa mot dem som gör det (bolagen lägger ner ganska mycket tid för att kolla de faktiska förhållandena om det är större belopp som skall betalas ut), är det bara den som skenförsäkrar bilen som biter sig själv i svansen när han/hon upptäcker att försäkringen inte ger några pengar till dem när de vill utnyttja skyddet! Så skenförsäkra på, de som vill! ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.