AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
27.043

Försäkra på farsan eller inte?

Sida 11 av 12
kilroy
"Det pratas ju så mycket om diskriminering numera. Är det inte diskriminering att unga knappt kan försäkra en bil? "

Rent juridiskt har det ingenting med diskriminering att göra, lika lite som det faktum att ytterst få 20-åringar har råd att köpa 5-miljonersvillor i Djursholm...

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Länk
Lagen om förbud mot diskriminering trädde i kraft den 1 juli 2003. Med den stärks rättigheterna för den som blir diskriminerad på grund av etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder eller sexuell läggning.

Lagen (2003:307) om förbud mot diskriminering

Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Tw
160
Twalle
BmwM3 -94
Udo Dirkelsniff: Ojsan märker att du tog åt dig av mitt inlägg...ditt svar speglar inte direkt din ålder.

och ja..det går fort för mig ;)
Johan004
Man kan inte prata om diskriminering bara för att försäkringsbolagen tar ut högre premier för yngre människor. Det finns en anledning till att det kostar mer... Skadeutfallet är katastrofalt på personer som är under 25 år.
Jämför man en 40-åring med en 20-åring är risken för att det ska hända något många gånger upp.
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Inte om man jämför 1 20 åring med en annan 40 åring.

Kollade på en hoj jag ska köpa nyss. en Fzr 600 från -91.
Den skulle dom asen ha 100 131kr/helår för.
Ja säger bara j**la utsugare.
Hojjen är inte värd mer än 25000
Jag kör hellre oförsäkrat och kör migsjälv till invaliditet, än betalar det.

(Bara en parentes)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är inte materiella skadorna såsom fordonet som är det dyra för försäkringsbolagen, utan det är personskadorna!

T ex.:
Rent statistiskt kraschar (större krasch) varje ny sportcykel inom en treårsperiod - inte helt sällan med invalidiserande skador som följd....

När man får en årspremie på 50-60 tusen eller mer, är det bara ett sätt för försäkringsbolaget att säga "Försvinn, vi vill inte försäkra dig eftersom du utgör en alldeles för stor risk för oss!"

Att börja prata om "diskriminering" blir tyvärr lite löjeväckande eftersom varje riskgrupp skall vara självfinansierande och som grupp betraktat bära sina egna skadekostnader (vilket man försöker åstadkomma genom statistikgranskning). Dvs. en "lågriskgrupp" (t ex 45-åringar) skall inte sponsra högriskgrupperna (killar upp till 25 år) premiemässigt.

Sedan kommer det ALLTID att finnas enstaka exempel på premiesättning som av olika anledningar har blivit tokig, men det får man nog leva med.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
kilroy
Försäkringsbolagen jämför aldrig EN 20-åring med EN ANNAN 40-åring. Hur skulle dom kunna göra det? Tror man det så har man ingen aning om hur försäkringsbolagen jobbar.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Roligt att se alla inlägg i denna heta debatt.

själv så har jag försäkrat min bmw på länets. 2 brukare av bilen. jag och min far. bilen och försäkringen står på honom såklart efter som premien gick ner från 13800kr till 5600kr.
Till 99% är det jag som brukar bilen. och enligt försäkr bolaget är det absolut inga problem att ha det på detta sätt.

sen kan man ju diskutera ålder och premier till dödagar, men faktum är att försäkr bolagen inte är dåliga på att utnyttja bmw ägare som betalar en premie utan sans och relevans jämförelse med andra bilar.

Det är var mans rätt att få äga en bmw, utan att bli ruinerad

thni02:

Det är inte en mans rätt att äga Bmw det är bara det som kan och vill lägga de pengar som krävs för att ha en Bmw.

Om man inte har råd att betala premien utan måste försäkra den på någon annan tycker och personen i fråga använder bilen till 99% det skulle jag vilja säga skenförsäkring.

Om man inte har råd att betalaa för sig köp en bil som du har råd med ganska enkelt.

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Sen är det ju tokigt att försäkringen följer bilen och inte föraren! Varje person som avser köra bil borde ju ha en försäkring som täcker det som kan hända när man kör; skador på egen och annans bil samt ev personskador. Sen ska bilen ha en försäkring mot stöld, brand, glas, maskin etc. Då kommer man runt hela problematiken.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
thni02: Dem flesta bolag ser det som Försäkrat intresse det kan jag lova dig!!Men sen om du bor under samma tak tex kan det gå igenom mer klanderfritt om det händer något just för att det är svårt att bevisa att du är brukare av fordonet.

Mpower
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
thni02, se till att få skriftligt på att det inte kommer bli några problem vid en skadereglering!

Ofta säger säljarna av försäkringen en sak eftersom de oftast har provision och har som huvudsaklig uppgift att sälja så många försäkringar som möjligt, men skadereglerarna en helt annan sak eftersom deras uppgift är att betala ut minimalt med pengar vid skada...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Instämmer med Johan, be om skriftligt. Det säljaren säger är inte värt mycket så länge du inte har samtalet inspelat eller får det på papper.
Den dagen något händer är de inte lika generösa, det lovar jag. Säger detta för DIN skull och inte för att tillrättavisa dig på något sätt. Hur du försäkrar bryr jag mig inte mycket om för övrigt.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag har en motorcykel som jag delar med min far. Den är försäkrad på mig givetvis eftersom jag vid ett samtal med försäkringsbolaget fick reda på att:" visst det är inga problem att så att säga "samäga" ett fordon, men då sätter vi premien efter den brukare som har den HÖGSTA risken, allt annat vore ju galet!
Snart är det inte försäkringspremien som är den största kostnaden, utan soppapriset...man kan ju inte sken-tanka, och man har ingen nytta av soppa-fria år, hur länge man har tankat utan att spilla osv...
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Haha, den var bra.

Var ett evigt dividerande kring skenförsäkring..
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
För att knyta an till reaktionstider och ålder så är det vetenskapligt bevisat att människan har snabbast reaktionsförmåga runt 42 års ålder.
Så att 18-20 åringar skulle vara mer reaktionssnabba än 40 åringar är en myt.
Re
456
Real Power
e28 528i -83
Löjeväckande tycker jag det är att man inte får ha olika åldersgränser för kvinnor och män. Det var liksom det som var poängen.. att det är löjeväckande.. vart går gränsen då? Är det då också inte fel att en ungdom knappt kan äga en bil? Detta gäller förövrigt alla bilmodeller och märken.
Mberg
Svår fråga det där.. jag åker numera Audi A3 1,8TS Quattro och betalar 800:- /mån.. inte så kul men mina föräldrar tycker att jag ska stå på bilen själv.Vilket är helt rätt, om flera gjorde så, så borde väl försäkringsbolagen sänka sina premier?

Intressant artikel som berör frågan:
Länk

Mvh,
/Wille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.