|
Sida 10 av 12
|
|
|---|---|
|
Tror många som skenförsäkrar gör det eftersom de blir irriterade för att bli särbehandlade. Problematiken ligger i värderingen av försäkringstagare helt enkelt. Att behöva betala för andras missöden eller slarv kommer aldrig bli populärt. Faktum är att det är ju både de som irriterar sig för att ungdomar krockar och trissar upp äldres premier och ungdomar som kör klanderfritt egentligen överens om.. Fenomenet med "Moral Hazards" som skapar negativa effekter för andra är gammalt. Det uppkommer däremot inte av ren illvilja, utan oftast på grund av att systemet i sig inte är rättvisande.. Vad sägs om att alla istället kör försiktigt? ;) M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
parolof |
Ja men det är ju också som någon sa i den här trådan att varför inte bara ta en trafikförsäkring om man inte har råd, att skenförsäkra lite billigare men inte vara 100% på att man får någon ersättning alls eller ännu värre blir åtalad för bedrägeri är ju helkorkat |
|
ser inte vad han betalar för mig. f-bolaget får ju in sina premiepengar iallafall. och så länge jag inte har tagit ut något så borde jag rimligtvis ligga på +. Mbolo slår huvudet på spiken. |
|
|
morsare - så här betalar vi för fusket (den förenklade versionen): Eftersom varje modell eller klass ska bära sina egna kostnader fördelas beräknade utgifter på försäkringstagarna i aktuell klass. Detta innebär att ju fler som fuskar genom att ställa bilen på en lågpremietagare desto högre premier och större höjningar blir det för alla i samma klass. Om 100 personer betalar 5.000 kr per år blir intäkten naturligtvis lägre än om hälften betalar 5.000 och den andra hälften betalar 10.000 och höjningen per försäkringstagare följdaktligen högre. Om inte skenförsäkring fanns skulle premierna med stor sannolikhet vara uppåt 30% lägre för oss ärliga försäkringstagare än de är nu. |
|
|
parolof: håller med dig till fullo. Snålheten bedrar oftast visheten heter det väl? M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Liste - Det tar jag åt mig. men jag säger fortfarande så här. Skenförsäkringarna kommer aldrig någonsin att upphöra eller kanske minska, så länge som premieprisbilden ligger på den ohumana nivå den gör. Det går inte att komma ifrån just det faktum att det är en sorts kollektiv bestraffning. Det finns betydligt många fler som har vett inanför pannloben i det utsatta klienteliet, än folk som gasar till det rasar. Så det är inte mer än vettigt att göra premie grunderna "mer" personliga. |
|
|
morsare - det verkar vara någon slags kollektiv uppfattning hos de som skenförsäkrar att det är helt rätt att de betalar mindre på bekostnad av oss som inte skenförsäkrar, vilket är absurdt. Varför skulle vi vilja betala för er??? Nej, de som skenförsäkrar förstör för ALLA, men tyvärr alldeles för sällan för sig själva. Vore det inte skönare om du kunde betala 6.500 per år och vara 100% säker på att få ersättning vid skada, istället för att betala 5.000 och riskera att bli utan ersättning? Så skulle det kunna se ut om folk inte var så himla dumsnåla och skenförsäkrade. |
|
|
Har för mig att jag skrivit något liknande i en tidigare tråd: Det är väl ändå självrisken som måste höjas för oss ungdomar, eller? Vad betalar man för i en bilförsäkring? Ok, trafikförsäkringen täcker ju skador på andra bilar och föremål, halven täcker väl upp den egna bilen, men resten är ju mest för brand, stöld, inbrott osv... Jag menar, bara för att jag är yngre än grannen, får jag lättare inbrott i så fall? Knappast! Tycker det är sanslöst.. Dyraste bolaget ville ha 35k för "min" 535'a.. Visst, det är en motorstark bil.. Visst, det var en "lyxbil" -91.. Men seriöst, dom har ju listor för värdeminskningen på det mesta, stereo, däck, fälgar, extraljus - you name it! Dock tycks inte motsvarande värdeminskning tas med i beräkningarna då försäkringen skall betalas! Jag menar, om denna bil nu skulle stå på mig, och en olycka skulle inträffa så att bilen måste lösas in, hur mycket skulle då betalas ut? Hälften av årspremien? En tredjedel? Ni ser ju det sjuka i detta! Kom inte och snacka skit om att unga inte skall ha bilar dom inte har råd med. När vi börjar snacka om bilar från -91 är det kanske inte lika speciellt längre, då är det nog snarare tal om ett transportmedel, om än en lite mer tidlöst sådant. Råkar man dessutom gilla märket som jag gör är det väl inte så konstigt! Hmm, detta blev nog rätt oigenomtänkt, men jag har jobbat natt å är seg.. sov gott :) |
|
|
alien: ditt resonemang är faktiskt rätt intressant, även om du jobbat natt ;) En tjuoåring borde ju vara lika mycket värd som kund (varför det skulle betyda samma årsavgift/ premie), medan de är en större risk för bolaget (och därmed borde betala högre självrisk). På så sätt får man ju en klarare incident- konsekvens tråd bland bilägare. Skulle ju till och med kunna gå så långt att olika familjemedlemmar skulle stå för olika självrisk. Då är man bekant med den ekonomiska risken det innebär att låna ut sin bil till den hormonstinna sonen redan i förväg.. Då börjar man ju närma sig ett system som är mer rättvisande för alla förare, och ingen kategori blir drabbad av den andres slarv eller inkompetens. Eller har jag glömt något? Verkar någorlunda vettigt.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Alien: Du har lite fel i vad du tror ingår i dina olika nivåer på försäkringar, Trafik är precis som du dkrev, men halv är glas, brand, stöld i princip. Sen är det helförsäkringen som täcker även den egna bilens skador vid krock eller skadegörelse så kallad vagnskada eller delkasko. Sen är inte den stora kostnaden för bolagen just den egna bilen utan skador som föraren orsakar på andra och andras egendom. Men det ingår som sagt i trafikdelen. Så ofta är det den som är den största kostnaden i din försäkring |
|
|
Oo, sorry, helt rätt Hubbe! Som sagt, klockan gör mycket :) Men jag tycker resonemanget är riktigt i sig.. Som det är nu är det näst intill diskriminerande som någon skrev... jag får väl anmäla detta till någon nämnd av någe slag, hehe.. |
|
|
Ni som har 535:or och liknande gamla snabba lyxbilar och gnäller på höga premier: tänk på att dessa motorstarka bilar innebär mycket högre risk för personskador (svindyrt för bolagen), kan delvis vara detta som gör premierna asdyra i jämförelse med exempelvis en 520 som är värd nästan lika mycket i pengar trots att 520:n kostar en femtedel i premie. Och sluta gnäll så på unga som åker i dyra bilar. Vissa har faktiskt slitit hårt för o kunna köpa sin bil. Ni visar bara er avundsjuka sida när ni snackar skit om unga personer i fina bilar. Pinsamt |
|
|
""Vore det inte skönare om du kunde betala 6.500 per år och vara 100% säker på att få ersättning vid skada, istället för att betala 5.000 och riskera att bli utan ersättning? Så skulle det kunna se ut om folk inte var så himla dumsnåla och skenförsäkrade"" Det vore helt underbart, men kommer aldrig att bli så. |
|
| Rolex: Slitit hårt, javisst men då gäller det att de inte slutar med det då de vanligtvis försäkrar på en förälder för att de inte har råd att ta försäkingen på sig själva, alltså har de köpt en bil som är för dyr för dem och då låter de andra betala för dem, då är gnället befogat. Kostnaden för att ha en dyr eller motorstark bil slutar inte efter inköpet, de är ofta dyra i drift också (service, skatt, försäkring och reparationer) | |
| bara för att man inte betalar det så betyder det inte att man nte har råd med det | |
|
*Hubbe325: Kan inte annat än o hålla med. Dock anade jag en smula avundsjuka i listes inlägg där han svävade ut en aning i snacket om att "det var bättre förr" när pojkarna åkte volvo 240 istället för nutidens snorungar som åker boxster osv.... |
|
|
Kom att tänka på en sak.. Det pratas ju så mycket om diskriminering numera. Är det inte diskriminering att unga knappt kan försäkra en bil? |
|
|
Real power: Joo jag tycker nästan det.... bara för att man är ung behöver man väl inte vara en större trafikfara. självklart så enligt statistiken är det ju de yngre som krockar mest osv....men varför dra alla över en kam? tex jag själv...jag kör alltid lugnt...putsar och polerar...glider endsast med min bil..är så rädd om den...är ung och frisk med garanterat snabbare reaktionsförmåga än en 45 årig gubbe..men ändå ska jag betala 30-40 000 kr i försäkring/år då en 45 årig betalar 10K...SJUKT Men nu är det ju så att även om försäkringsbolagen inte vill dra alla över en kam måste dom det...de kan ju inte veta vilka alla är och hur de behandlar bilen, hur de kör osv...så det får vi helt enkelt leva med. |
|
|
Twalle: Snabbare reaktionsförmåga än en 45 årig gubbe? Menar du att det går snabbare för dig...;-) /Udo Dirkelsniff Länk |
|
| Jag syftade på att t.e.x. pubar, frisör o.s.v inte får särbehandla kvinnor och män. Om detta skulle prövas juridiskt ang. diskriminering kanske det skulle bli ändring! :D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.