AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
27.024

Försäkra på farsan eller inte?

Sida 1 av 12
Hur funkar det? Är det några problem om man ställer bilen på annan person, stiger självrisken och/eller blir det några andra problem?
fr
122
fredrik95
M3 -02 med SMG, Carbonsvart.
Sök och du skall finna, men kort: You're probably (och personligen anser jag även "hopefully") fucked om du skenförsäkrar. Den ENDA gången man kan komma undan med det är om man är skriven på samma adress, och knappt då. Om du vill läsa lite mer om det ur olika synvinklar föreslår jag att du går in på www.sporthoj.com där det har diskuterats till leda.

/Freppa
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Länk
Eller morsan...

/Udo Dirkelsniff

Länk
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Tre saker:

1. Du kommer inte att kunna samla på dig någon bonus

2. ALLA andra hederliga försäkringstagare kommer att få betala din försäkring

3. Om du kör och smäller så hoppas jag att du inte får ut ETT ENDA ÖRE i ersättning

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
Länk
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Det är ett evigt bråk om det där, jag tycker det är lika fel att 18 åringar köper M3, M5, 325 osv. utan att fatta ansvaret de bär på när de sätter sig bakom ratten. Och vilka får betala priset? Jo, vi som försäkrar hederligt. Borde vara 25årsgräns på allt över 100 hp.

Man bör ställa sig frågan, varför skenförsäkras bilar?

1. snorungar

2. F-bolag som drar alla över en kant och ser bara vinst i det hela (annat lovas det i deras reklam, se bara hur många ärliga människor får strul med bolagen när det väl gäller pengar)

3. stölder osv. osv.

gör som du känner för, jag har haft bil på morsan förr, inga problem vid inbrottskada, krock (inget allvarligt dock), men räkna med att personen i fråga måste hantera själv ev. ärende, inte en jävel som kunde bevisa att bilen inte var hennes...

dock så var jag skriven till o från hemma på den tiden...

Men viss håller jag med om att det är fel, det är det... finns fina 240 fortfarande...

///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum!
co
33
common
523i Touring
530iA
Helt rätt /// M3 Frazze!

Är det din bil?
Ska du köra den?

Svarar du ja på dessa enkla frågor så är det du som ska stå för försäkringen!
Har du inte råd så sälj bilen eller skaffa ett jobb.
Kan någon svara på vad som händer om man kör av vägen med en bil som lånats av en släkting? Åker man dit på skenförsäkring då också? Jag lånar bilar lite då och då av alla möjliga personer ...
32
46
325Power
BMW 320/325 - 85
BMW 323- 85
Så länge du inte krockar eller nått sånt så spelar de ingen roll vem du har den på! De är ju onödigt att betala 500% mer om man ändå inte är med om en olycka. Jag har den själv på föräldrarna! Och de är jag stolt över de värsta som kan hända är att man inte har råd att få igång bilen (I värsta fall finns de ju alltid körbara 240 för 500kr som man kan köpa och köra som straff att man hade den på föräldrarna) för krockar man med nån så betalar väl försäkringsbolaget den andras skador, å nå är de inte så och man krockar med en 760 ny så är de väl bara att ta livet av sig då!
Tux Thunderbird
325Power>> Om din bil av någon anledning inte bedöms ha giltig trafikförsäkring så träder regressrätten in. Dvs försäkringsbolaget betalar ersättning till motparten, men kommer högst sannolikt att kräva in pengarna av dig personligen sedan. Kan ju vara lite trist att bli skuldsatt för resten av livet därför att man var snål eller köpte en bil man egentligen inte hade råd med när man var 18. I vilka fall trafikförsäkringen inte skulle bedömmas som giltig är en lång historia. Att du sedan säger dig vara stolt över att leva på andra får stå för dig.

Allmänt:
Om man bor hemma och bilen nyttjas som "familjens bil", dvs andra familjemedlemmar regelbundet använder den så tycker jag det är okej (eller snarast förståeligt) på samma sätt som ett sambo- eller gift par skriver bilen på den som får billigast försäkring. Med detta menar jag att man inte ens behöver "be om lov" att ta den, om man behöver en bil och den är den enda som finns tillgänglig. Jag tycker inte det är snyggt, men jag kan acceptera det just eftersom det är "familjens bil".

I _alla_, och jag menar alla, andra fall ska bilen stå på dig om du har betalt för den och du betraktar/behandlar den som din. Alltså även om du bor hemma men du är den ende som kör bilen eller att andra bara lånar den om de specifikt bett om lov och vid enstaka tillfällen.

Folk som skenförsäkrar (t ex flyttat hemifrån och "ägaren" till bilen ser bara den när den riktige ägaren kommer hem och våldgästar kylskåpet) parasiterar bara på oss andra som betalar vad vi skall, och jag hoppas verkligen att de står där med skägget i brevlådan den dagen något händer. Det är ett j-la oskick som tyvärr verkar ha spritt sig. Vad hände med det gamla ordspråket "Bra karl reder sig själv" som min mormor brukade köra med ? Har man inte råd med en Aston Martin så har man inte, har man inte råd med en M3 så har man inte, och har man inte råd med en Fiat Uno så har man inte. Så enkelt är det, lev med det!

/TT

"Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650
Finns en tidigare tråd om lämpligheten i detta på detta forum.

Personligen anser jag att var och en står för sina egna kostnader. Har man inte råd med BMW byter man märke. Enkelt.
32
46
325Power
BMW 320/325 - 85
BMW 323- 85
Tux Thunderbird:>>
Nog kanske jag håller med dig till viss del när jag är äldre men på dig och många låter de ju som att är lika allvarligt som annat mycke värre grejer jag anser att de är lika allvarligt som att köra 112 på en 90väg ungefär och jag lovar att inte betynga din premie.

Är de ingen annan som tycker att försäkringspriserna är sjukt höga för oss lite yngre, Stolt och stolt jag skäms inte för att jag har den på föräldrarna. En liten detalj kan väll vara att 323an är på mitt namn så där jämnade jag ut de lite så nu kör jag bara 110 på 90vägen.

Så jag tycker att alla som har kört 120 på 90väg inte ska säga ett skit!!!
32
46
325Power
BMW 320/325 - 85
BMW 323- 85
Snål föresten kan ju ingen säga som gnäller på oss kriminella(ironi där) eran premie höjs ju inte med några summor att gnälla om!
Ang. ///M3 Frazze:s inlägg

En inte helt irrelevant fråga som jag måste ställa:

Stämmer det verkligen att bonus-systemet fortfarande finns? Jag har bestämt fått för mig att så inte är fallet, utan premien beror bara på ålder, skadefria år och lite bostads/parkeringskriterier etc.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Olof; Trygg Hansa har åtminstone ett bonussystem med olika klasser som du kan tillhöra. Bonussystemet tar antagligen i sin tur hänsyn till de faktorer du räknar upp plus antalet år du haft körkort.

Jens
Så det är alltså inte beroende på hur länge man varit försäkringstagare?

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Så tror jag det var fram till för ett par år sedan. De påstår åtminstone att de tagit bort det nu.

Jens
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Det är lite olika regler och system beroende på fs.bolag

/ Mvh Ferenc
Länk
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
325Power: vet du med 500% säkerhet att du aldrig någonsin kommer att bli inblandad i någon olycka?

Isf, hur kan du veta/vara säker på det?

/ Mvh Ferenc
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och i såfall varför ens försäkra bilen? ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
32
46
325Power
BMW 320/325 - 85
BMW 323- 85
/// M3 Frazze: Ska jag vara ärlig så är jag inte 500% säker! Då är frågan är du 500% mer säker än mig på att du inte kommer vara med om en olycka? Ja tror de här också är en bmw-syndrom bryr sig nån över att jag har min superorginal kadett på föräldrarna,, nja jag tror inte de är lika mycke uppståndelse på den punkten. Iallafall är de rejäl skillnad om man frågar sånna som inte själv har en BMW!
Att ni egenföretagare och ingenjörer inte unnar oss yngre att köra BMW, jag blir ledsen, tears in the eyes man!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.