AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
606

Från Ev. mineralisk till helsyntetiskt oljebyte

Du
33
Duffy
535IA -97
Tja!
Har köpt en 535IA -97 17000 mil bytte olja mm på den direkt verkstaden bytte till helsyntetisk olja, så min fråga är (jag tänkte inte på det då) jag vet inte vad det va för olja innan bytet och har nu hört om avlagringar och att oljan är för tunn om det va mineralisk olja i den förut... Finns det nåt bra sätt att åtgärda detta för att vara säker eller är det bäst att byta snarast till mineralisk för att vara på den säkra sidan?

Mvh
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Inge problem, kör vidare med den syntetiska för det är vad du skall ha. Det var sannolikt inte mineralolja i den innan och om det var det så är det definivt inga problem med eventuellt byte av typ.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Precis som Kane skriver, är det normalt inga problem att byta till en bättre olja!

Om du är osäker på bilens servicehistorik, tidigare körprofil och vilken olja som varit i den tidigare, kan du hålla ett öga på oljefärgen (när du torkar av oljestickan). Om oljan svartnar väldigt snabbt, tyder det på att motorn är smutsig invändigt och då kan det vara bra att göra ett nytt olje- och oljefilterbyte efter ca 200-300 mil. Därefter har du troligen fått ur det mesta av smutsen som kan ha funnits i motorn och kan använda normala oljebytesintervall.

Ovanstående gäller egentligen oavsett vilken olja du slår i en motor!
Moderna mineraloljor är nästan lika bra på att rengöra motorn som syntetoljor, det beror på att all modern kvaltetsolja innehåller detergentadditiv som skall rengöra motorn invändigt.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.