AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
830

320 E36 varför är det flimmer i ljuset?

Jag var ute och provade en bmw 320 som jag var intresserad av där alla lampor flimmrade hella tiden ungefär som om det varit ett strobbo. Det var ju inte mycke men ändå märkbart. Syntes både på ljuset ute baklampor och i instrument belysningen. Ägaren sa att det behövdes en nollställning av ngt slag. Någon som har sett detta fenomen? Jag misstänker att det kan vara ngn digital puls kanske som framkallar detta... som sagt ngn som vet?
ma
272
marbjo
325cab-91
tja! kolla om generatorn laddar som den ska,annars kanske jordfel
Ok jag köper ett jordfel. Men kan verkligen laddningen göra ett sådant här fenomen? Jag kanske ska tillägga att motorn var lite orolig på tomgång. alltså gick upp lite i varv o tillbaka.
Fladdrande ljus kan bero på att laddningsreläet i generatorn är dåligt (slitna kol). Genom att se hur belysningen beter sig när bilen inte är igång och går på batteriet kan man kanske utesluta vissa jordfel. Tror att laddreläet endast kostar några hundra, i värsta fall kan det vara hela generatorn som går på ca 3000.Om variationen inte är så stor är det nog inget att bry sig om, på min bil märks det knappt och jag låter det vara. Att tomgången är orolig har troligtvis inget med det andra att göra. Smörj upp tomgångsmotorn är ett tips. Tror att båda fenomenen är vanliga på E36. / J
Ok tydligen är det ett vanligt fel på bmw har jag fått höra idag... Alltså att laddningen från generatorn kan göra att det blinkar tackar för hjälpen
Si
765
Simon01
120dM -08
Hade samma fel på min. Jag bytte batteri i julhelgen och det hjälpte. Batteriet som satt i var troligtvis aldrig bytt, det var nämligen BMW-original och skruven som höll fast det var minst sagt rostig och rök av när jag skulle lossa den.
Annars så brukar det nog vara laddningsreläet som spökar, har även för mig att det kan bero på likriktare..
Aha nu när du säger det så kom jag ihåg att det inte såg vidare nytt ut det batteriet. måste kolla närmre på det tackar
mo
154
morris77
325 coupé-07
Hej!

En fråga; Jag hade nämligen detta fladdrande förut, och bytte laddregulatorn, vilket (nästan helt) tog bort problemet. Nu när kylan kommit har fladdret börjat något igen (om än inte alls lika mycket som förut). Jag misstänker att mitt batteri inte är i topptrim, kan detta alltså ha med saken att göra?

Var köper man ett billigt och bra batteri?

/F.
Fr
135
Fre4k
E46 330T M -02
E36 325C -92
Morris77:

Det är sällan orden "billigt och bra" går att kombinera. :)

I verkligheten är jag perfekt, men det är sällan jag är där.
mo
154
morris77
325 coupé-07
Hehe, nej det är så sant som det var sagt.... :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.