AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.390

Torkararm tar i motorhuven på E34?

Sida 1 av 2
Visa användare
69
Freddanson
523iA -99
Hur nära ska egentligen höger torkararm ligga motorhuven? Min tar i och har sett på vissa andra att den gör likadant. Hur är det för er? Någon som åtgärdat detta?

Freddan
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
brukar vara bussningarna i länkaget till torkaran som är slut går att byta eller ta den änkal vägen att flytta upp hela armen lite

Joakim E
det har varit så på alla mina e34or, verkar vara ett standard fel.. Jag har inte åtgärdat det heller..
Visa användare
328
bmw-robban
525i Touring -92
528i -82
Samma här. Har med detta fel men det ska åtgärdas:D

_ _ _ _ _ _
E34 520i 24v!!!!
Visa användare
69
Freddanson
523iA -99
Märkligt att det är så små marginaler. Ska prova att byta bussningar som Joakim sa.

Freddan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
jag gjorde det enklare på en äldre E34, slipade ned torkararmen nån mm.

///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum!
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
går ju att skruva lös hela armen och flytta upp den ett snäpp, sitter bara på en mutter på axeln.

Joakim E
An
25
Andreas N.
525tds Touring -92
Någon som har erfarenhet utav att byta dessa bussningar kanske och vill dela med sig till oss andra??...har samma problem och tycker det där är lite irriterande.

//varför ta den enkla vägen??//
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Finns inga bussningar att köpa man köper antingen hel renoveringsats dvs.hela länkaget 2200 kr eller så bara den länken som är sliten
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
finns att köpa på endel andra firmor än just bmw firmor, tex i luleå på ojjanpäre köpte jag min. tex englunds har inte lösa tätningar "brickor" till spridarna utan bara hela spridare men finns andra firmor i luleå som har dem

Joakim E
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
fast hur det är för er söder ut vet jag inte tex den firman ojanpäre vet inte nu hur det stavas är en finsk firma och de kan oftast få tag på lite lösa saker som inte går att få tag på här.
men vet inte om ni har den firman söderut

Joakim E
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hade precis samma problem, var höger spline tapp som glappade rejält. Dock så verkade övriga delar i länkaget vara i dåligt skick också, så jag bestämde mig att byta hela länkaget (samt att BMW bara sålde hela länkage bidrog nog också en del). Var lite bökigt, men det gick efter en stund. Har en någorlunda beskrivning om nån vill se...
kennie_535
jag har samma problem på min e34 och min polare med och hans är nyare än min så ja vi tror det är standard men man kan med en (lättast) vinkelslip och ta av en bit på torkararmen så att den inte tar i huven
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
flytta upp armen det är billigast och har hållit för mig i ett par år nu, om man kör på detta sättet tillräckligt länge går till slut mekanismen sönder och armen komemr inte att kunna röra sig alls. Problemet är att BMW har blandat metall och plast, detta innebär att den "plastkula" som sitter inne i mekanisemn slits ner eftersom metall är hårdare än plast och knids mot plastkulan i mekanismen. Köper ni en begagnat länkage på skroten så se till att ni vet hur långt bilen i fråga har rullat, annars ingen ide.
När jag köpte 535an hade den gått 15700mil och då hade det precis börjat dvs armen började ta i karossen, idag drygt 7000mil senare har den börjat ta i hyfsat mycket mer och det har även börjat dunka lite mer så armen flyttades och efter drygt 1000mil har inget förvärrats iallafall. Det verkar som om mekanismen klarar av runt 10000-15000mil beroende på hur man kör naturligtvis, i England kanske bara 5000-10000mil?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
bmw-slangen maila mig om din annorlunda lösning tack :-)
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Du får gärna maila mig också :) Eller varför inte försöka övertala Webmastern att lägga upp ett mektips om det?
Visa användare
69
Freddanson
523iA -99
Rätta mig om jag har fel, men slitaget gör att ändläget kommer längre ner? Provade nämligen att flytta upp armen, men den verkar ändå ligga väldigt nära huven. Inte kan väl den vara sliten axiellt, om det är någon som förstår vad jag menar. Ett mekartips är för övrigt välkommet.

Freddan
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Jag har provat olika alternativ, men kommit fram till slutsatsen att det tyvärr inga finns några genvägar.

Alt 1 är att köpa en helt ny länkmekanism till torkarrna från BMW (ca 2000kr).

Alt 2 är att hitta en länkmekanism på skroten som har så få mil som möjligt och som dessutom inte glappar radiellt/axiellt (känn på infästningen till torkararmarna innan du monterar lös hela mekanismen från bilen på skroten - prova att känna på olika bilar så känner du skillnaden på glapp och inte glapp.

Plocka isär mekanismen som du köpt på skroten (jag köpte min för 300kr utan torkarmotor från en bil som gått 8500mil). Gör rent allting ordentligt och fetta in alla leder & bussningar med lagerfett. Tänk på att infästningen till torkararmarna är shimsade, se hur dessa shims ligger och ta lös två extra från din gamla mekanism och shimsa den nya mekanismen lite hårdare (känn dock efter så att shimsningen inte blir FÖR hård). Montera hela mekinsmen i omvänd ordning. Jag har kört ca 2000mil sedan jag gjorde detta, ännu inte en tillstymmelse till glapp. Visst, det är ett pilligt & bitvis skitigt arbete, men dock värt att spara ca 1700kr. Arbetet med demontering & montering kommer man ju ändå inte undan.
Visa användare
69
Freddanson
523iA -99
Ska ta och prova detta. 8500 mil var inte mycket. Undrar var man kan hitta en sådan?

Freddan
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Tror inte att reklam för just enskilda företag är så välkommet på denna sida, men maila mig så kan jag tipsa om stället, de har ytterliggare en E34 520 årsm 95 med 8700mil på mätaren (tror att den har torkarmekanismen kvar).

Avseende shimsen så finns de på samma axel där bricka nr 17 (flat washer) är enligt bild (Länk.

Shimsen finns inte med på bilden, men de sitter som sagt på samma axel som på bricka nr 17. Lägg ett extra shims på axeln mellan den korta länken som fäster till länkarm nr 7 (drive rod) och mekanismramen i aluminium nr 1 (rod assy).

Gör detta på båda axeltapparna, provdra därefter fast alltihop med mutter & bricka nr 15 och 17 (du måste lossa dessa igen för att kunna montera hela mekanismen i karossen på bilen) och du känner om shimsningen är ok, eventuellt ta lös igen och lägg på ytterliggare ett shims till.

Detta gör att själva axeltappen kommer längre ned i mekanismen och följdaktligen längre ned från huvkanten (inte upp som vissa inlägg säger). Shimsar du för mycket kommer du att få ett glapp i nedkant på axeln, vilket inte heller är bra... Men,men, du kommer nog att förstå vad jag menar när du har väl har alla delarna framför dig.

Tänk dock på att alla kullederna till länkarmarna INTE är delbara, gör bara rent så gott du kan och spraya med smörjolja (nr 7 pekar rakt på en led). Om du har tillgång till en liten injektionsspruta (10-20ml) och liten kanyl (0,6mm) från sjukvården så kan du försiktigt injicera uppvämt lagerfett in under gummitätningen till kullederna (t.ex nr 6 enligt tidigare länk).
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som sagt min lösning på problemet var helt ordinär men dyr, köpte helt enkelt en helt ny torkarmekanism. Ganska dyrt, så ovantående tips med att leta upp bättre begagnade är helt klart någonting att överväga.
Iallafall så finns på länken nedan en någotsånär beskrivning om hur det gick till när jag bytte mitt länkage (gå in under Maintenance och sen Wiper console change).
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.