AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.209

Vems fel?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Om bil 1 tvärnitar utan anledning och bil 2 inte får stopp och kör in i denne, vems fel är det då? Kan bil 2 åka på det för att han inte lyckades stanna, ev pga för kort avstånd till framförvarande?

Bilen: Länk
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
hm.... om bilen framför bara tvärnitar utan ngn som helst anledning eller enbart för att visa att den som ligger bakom ligger för nära.
Då KAN han som nitar åka dit på det om man nu hittar ett vittne som kan intyga att det var på "jävelskap" bilen tvärnitar.
Men samtidigt är det en nära nog omöjlig sits, iom att det står i lagen att man ska hålla sånt avstånd till framförvarande fordon att man säkert kan stanna sitt eget fordon.
Dvs, det är nära nog alltid den som brakar in i häcken på ngn som bär skulden.
//Tobbe
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Bil 2 blir vållande. Man ska alltid hålla ett sådant avstånd att man hinner stanna. Hade bil 1 nitat för att ett litet barn sprang ut eller för att han/hon trycker in bromsen istället för kopplingen brukar inte ha så stor betydelse.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Bil 2 blir vållande.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.981
Thorssa
Blir inte båda vållande eftersom bil 1 i detta fall inte hade någon som helst anledning att tvärnita?

Självklart blir det bil 2 som är vållande!
Hur kan man vara så dum att man ligger så nära att man inte kan stanna, bil 1 kan skylla på ett djur som sprang över och han var tvungen att tvärnita.
Jag förstår inte varför man skall ligga precis i baken på framförvarande bil (om man inte har för avsikt att köra om).

Micke
Visa användare
1.981
Thorssa
Hur man kan vara så dum? Ja du det är ju en bra fråga...sedan att det var halt på platsen det tänker man nog inte på osv...men hur i helvete kan man vara så dum att man tvärnitar bara sådär!? Och nu var det ju så att det inte var något som sprang ut eller så...

Vem vet, bil 1 kanske blev förbannad på att bil 2 låg så nära att han tvärnitade för det. han visste att bil 2 skulle få skit för det sen!?
Paap Reeder
... om inte bil 1 vittnar om att "jag nöp till för att sätta dit honom" ...(vem är så dum???) så åker bil 2 dit. Klockrent.

Min granne fick erfara detta i Borlänge när en farbror på 91-år blandade ihop pedalerna och trodde att han tryckte på gasen ... men det var bromsen. Och innan han fattade sitt misstag stod bilen still sedan länge och min granne hade sin främre kofångare innanför bakljusrampen på den fina Volvon gubben körde för 3:e ggn i år.

MVH /// Paap R
kilroy
Bil 2 får nog problem att klara sig från det hela. Om föraren av bil
1 hävdar att han tvärnitade utan anledning kommer han också få problem att klara sig ifrån det hela. Regelverket finns i Vägtrafikförordningen...det finns faktiskt regler för på vilket sätt man får stanna också.Situationen är väl ganska långsökt eftersom föraren av bil 1 troligtvis försöker hitta en trovärdig förklaring till tvärniten. Men allt är ju möjligt...Mvh kilroy
Om det var på en folktom gata eller nått där detta hände så är det nog ord för ord som gäller.
Då är det nog bil nr:2 som åker dit!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Förare 2 åker alltid dit. Även om förare i bil nr 1 erkänner att han bromsade utan anledning. Föraren i bil 1 kommer iofs att åka dit också, men lagen säger att man ska kunna stanna för alla tänkbara hinder. Så för föraren i bil 2 så gör det mindre skillnad vad förare 1 säger.

///Jesper

BMWCS #5494
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
skitsamma vem som åker på skulden av fb osv... Bil 1 orsakade ju uppenbarligen olyckan. Hade räckt för mig att veta det. Sen att lagarna är fel vet man ju redan.

Som ett ex. jag tvärnitar inte ens för djur utan att kolla om någon ligger bakom. Det gör lika ont att bli påkörd även fast man har rätt (enligt lagen)!
Hej igen
Självklart skall bil 2 åka dit!!!
Klarar man inte att hålla avståndet, skall man inte ha körkort.
Är det halt så får man öka avståndet.
Det finns inget värre en folk som skall ligga precis i baken och jag tvekar inte en sekund att tvärnita (men självklart så gör jag en bedömning av situationen, det kan ju vara så att personen vill köra om och för att få mindre omkörningssträcka så lägger sig han precis bakom, det är ok). Men dom galningarna som ligger precis i baken på öppen landsväg utan möten eller i stan och inte har för avsikt än annat en jävlas, dom är skönt att trycka dit.
Det är en härlig känsla, när dom far ut ur bilen och gormar och skriker, varför i h-vete bromsar du för, då säger jag bara vi ses i rätten och det är underbart att se deras min när domaren säger:

2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.

Micke
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det är ALLTID den som kör in i framförvarade fordon som vållar olyckan!

Och visst gör det ont att bli på körd bakifrån, jäkligt ont...Jag vet och var senast ute för en idiot som körde på mig bakifrån i torsdags!!! Min stackars nacke tycker inte om alla stressade idioter i trafiken som inte har någon uppmärksamhet och/eller vett att hålla avstånd till framförvarande fordon!
Jag har varit utsatt för 4st på körningar bakifrån som gett mig 3st ordentliga smällar i min nacke och den är troligen total fuckad för all framtid nu!

För helvete tänk lite längre när ni ligger någon klistrad i baken.
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
om nån ligger för nära bakom så går man ut i vänster "vägren".
Där ligger oftast en j:a massa grus så det smattrar fint i bakomvarandes motorhuv.
Min nacke är värd mer än en motorhuv
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Bil nummer två är i 99% av fallen skylldig, men som sagt så finns det ett antal totalidioter i trafiken.
En kompis till mig körde på en dåre som tyckte det var en bra ide att markera för min vän att han låg för nära genom att tvärnita utan anledning.
Med tre vittnen närvarande säger snubben att han skulle kolla om min vän kunde stanna utan att smälla på honom!
Detta visar sig även stå i polispapprena, tydligen hade herren somtvärnitat varit så solklart säker på att han var skuldfri att han sa detta till farbror blå........
Min vän gick fri från skuld och herren fick som en nagel i ögat vårdslöshet i trafik.
Det är INTE alltid solklart vem som bär skulden.
//Tobbe
Visa användare
1.981
Thorssa
Skadorna i det här fallet blev endast en intryckt grill så det var en väldigt lindrig smäll. Framförvarande fordon slog på bakre dimljuset när bil 2 ligger bakom med otillåten belysning, bil 2 blinkade då med heljuset varpå bil 1 plötsligt ställer sig på bromsen. Bil 2 ställer sig på bromsar och tuta och glider in i bil 1, väldigt nära att få stopp, vi talar om 1-3 meter så hade det gått bra. Föraren av bil 1 gav som förklaring till bromsningen att han undrade vad förare av bil 2 ville vilket han också har erkänt för fyra personer.

ge
158
geson
E12 528i -79
Bil 2 blir den skyldige.
Jag råkade nämligen ut för en
liknande sak för ca:15 år sen.
Tyvärr var jag då "bil 2", dessutom
blev det dagsböter för vårdslöshet i trafik.
Visa användare
1.981
Thorssa
Så ni påstår alltså att man kan tvärnita hur som helst och orsaka en olycka och gå fri från det?

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Oavsett vad: Om bil 1 tvärnitar utan någon som helst rimlig anledning så är det bil 2:s skyldighet att hinna stanna.

Kan man inte hålla avstånd får man skylla sig själv.
Så står det i lagen och man kan tycka vad man vill om det.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.