AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.791

Större motor i 320 E30

Sida 1 av 2
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Börjar tröttna lite på 2,0l motorn nu och funderar lite på att byta till en lite större motor.
2,5l motor ligger väl närmast,men passar den rakt av me låda/kardan osv?
En 2,5l-24v är nog lite för mycket jobb + att de inte är så lätt att hitta en.
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
SÖK! finns många trådar angående detta,

men i grund o botten så e de (nästan) bara att slänga ner en 2,5l m20, låda o motorfästen bpasasr, bör byta styrboxen oxå.

o 24v är lättare att få i än vad många tror.

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
vet att de finns många trådar om detta,nästan för många så de e svårt att hitta precis de man vill veta.

okej,så de är bara i princip att byta styrboxen?

Men ska man ha en 24v måste man ju byta låda,kardan och att el-prylarna passar ju inte rakt av,lr har ja fel?
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
sök i trimforumet, där finns en tråd om precis allt man behöver göra för att få ner en m50b25 (24v 2,5l sexa från e36)

mvh Erik Jakobsson

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
okej,ska kolla där!
Men de e mest intresant att trycka ner en 2,5l från E30 just nu,men de bara styrboxen som behöver bytas,annars passar allt rakt av?
Jajjemän, försök få tag i en B25(gärna samma årsmodell som din egen) med komplett kabelhärva, inklusive styrbox och utför ingreppet så snabbt som möjligt...passande vintersyssla
Lycka till!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
okej,men de spelar väl inge roll om motorn kommer från en 88 lr 89,är väl likadana?
Är de exakt samma uttag för kabelhärvan? har fått för mig att de va nån skillnad mellan 325 och 320,men de kanske e fel?
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
så länge det är motronic så sär det samma

mvh Erik Jakobsson

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
En fråga bara.

Är de styrboxen som sitter i handsfacket,men man kommer endast åt den genom torpeden?
SpineKracker
Tänk på att du måste registreringsbesikta bilen om du har m50 i den medan man kommer undan med m20..

E30, för att man vill.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Blir en M20 om de blir aktuellt me motorbyte...
Om nu en M50 skulle ner så skulle de inte va någon mening att reg.bes me tanke på att den me största sannolikhet inte skulle gå igenom..
SpineKracker
När du reg.bes. så gör du ju det för att du har ändrat något på bilen, ex motorbyte. Jag vet ett antal E30 med både M50 å M3 motorer som gått igenom besiktning.

E30, för att man vill.
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Som jag uppfattar det är det en väldigt stor skillnad på att något gått igenom en besiktning utan anmärkning och ändringen är besiktad och godkänd.

Jag utgår därför ifrån att du refererar till godkända motorbyten.

Att sedan mycket kan slinka igenom då det inte alltid lätt att upptäcka ändringen. Tja, det är en annan sak.

/G
brattwurst
Gasa.

Det finns ingen existerande E30 med eftermonterad M50 motor som är godkänd.. det är tom helt omöjligt att reg bes en E30 320 med 325 motor. Inte en minsta chans. BMW lämnar ALDRIG sitt gokännande till detta motorbyte.

Skall man byta till större motor så är det mutad bes man..eller ett årligt motorbyte som gäller inför varje bes.

När jag bes min E30 sist så kollade bes gubben motornummer grenrör,mm. (Kollen på spec E30 är stenhård.)
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag har förvisso inte kollat så noga men exakt var står siffran 2.5 på M20? Tänkte att det kan vara bra att veta till framtida besiktningar.
Min bil har i alla fall rullat igenom två gånger på SBP utan problem eller misstänksamhet mot den. Men i denna delen av Sverige (Kronoberg) är det inte heller så där överdrivet vanligt med trimmade BMW vad jag vet.

------
BMW CS #04839
brattwurst
Markeringen 2,5L står instansat i motorblocket på samma sida som startmotorn sitter, i mitten på blocket mellan topp och block.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Utseendeskillnaden mellan 2,5 å 2,0 motorn,M20 alltså! är ju i princip noll så de ska inte vara några problem att få igenom,har aldrig hört nån som åkt dit på de iaf...
brattwurst
Skillnaden syns direkt på det större grenröret, kollar sedan bes gubben markeringen på motorblocket..så är det i värsta fall kört.

Jag vet om flera som åkt dit grymt hårt på motorbyte...bara att bogsera hem bilen från bes eftersom den ej är lagenlig. Har en kompis som inte orkade byta motorn igen så han dumpade bort den mkt billigt.

Vi har ju en blivande stationschef här på forumet: Jessperado hur ställer du samt dina kollegor till olagliga motorbyten. Är det något ni blundar för ?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Visst! Om bes.mannen kan M20 motorer bra så ser han nog skillnaden direkt,men för den som ej är lika insatt i M20 skulle nog inte se den skillnaden..
Och större av sveriges bes.män är nog av de senare alternativet...
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Får väl avlägsna markeringen för säkerhets skull... ;)

------
BMW CS #04839
brattwurst
Fram med vinkelslipen :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.