|
Sida 8 av 20
|
|
|---|---|
|
Stoppar man in siffrorna för en BMW E32 och räknar så kommer man fram till att en BMW E32 behöver 157hk för att toppa 209 km/h. Får väl sägas överensstämma hyfsat med fabriksuppgifterna också. Stoppar man istället in toppfart 232 km/h så får man på samma sätt att det skulle krävas 204hk för en E32 att nån denna hastighet. I runda slänger får man alltså räkna med att det krävs ca 200hk för att få upp en 520 i 232km/h. Med 150 hk finns det inte en chans enligt fysikens lagar.... Det krävs nämligen 145hk bara för att övervinna det luftmotstånd som är vid exakt den hastigheten med E32ans cw-värde och frontarea. Detta är alltså vad som krävs på backen! ..direkt på drivhjulen. Och då har man bortsett från rullmotståndet dessutom!.... Så det GÅR enligt >>fysikens lagar<< helt enkelt inte att åka så fort om du inte har ca 200hk i motorn. Så den som har kommit på ett sätt att övervinna fysikens lagar får gärna anmäla sig till mig. |
|
| bmw-robban, 232km/h säger du, pratar vi fortfarande mätarfart? | |
|
Besökaren, folk tror verkligen guld och gröna skogar om sina bilar i den här tråden. 520or som fixar 240 och 535or som gör 260. Vad som står på mätaren är ointressant då det sällan stämmer överens med den verkliga hastigheten i hastigheter 200+. |
|
|
bmw-robban; Vem har sagt att ett chip ger 50 hästar? Ok, vissa saabar får man ju nästan 80 hkr från ett chip, men då kan ju inte saab programera sina motorer heller. Mitt chip ger 18 kusar å då borde det ju rimligtvis landa på ca 230 hkr, eftersom 535:an har 211 hästar original. Eller? // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
|
+/- 0 hk är nog den allmäna uppfattningen här om chiptrimning utan bromspapper som visar något annat. Dessa papper brukar av någon underlig anledning aldrig finnas hos återförsäljare eller användare. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Det är helt ointressant i princip vad mätaren visar, jag har varit med om att mazda 323 med 86hk från 1987 visade 195km/h i nerförsbacke, då den riktiga topphastigheten skulle vara 168km/h. Det där med vad mätaren visar höll man ju på med som barn dvs under 15år gammal. Man får gott räkna med att rimlig felvisning vid topphastighet dvs vad mätaren visar kan innebära allt från ca 10km/h till ungefär 20km/h extra mot vad bilen ska prestera. Eftersom BMW mätare visar förhållandevis bra kanske felmarginalen är mindre än mot andra bilar. I vilket fall som helst bör inte en original 150hk 520E34 visa mer än ca 230 på mätaren vid kraftig nerförsbacke, på plant kan jag tänka mig ca 220km/h mätarfart, vilket skall motsvara 211 RIKTIGA km/h!!!! |
|
|
Flykåpa var ca 450hk när jag köpte den...lite större turbos mm nu...kommer jag inte över 300 ärliga blir jag som sagt besviken...mvh joel |
|
|
Hur vet du att mätaren visar 8km/h fel? I vilken fart? 8km/h fel i 50km/h betyder inte 8km/h fel vid farter över 200km/h. Såvitt jag vet så brukar felvisningen öka procentuellt. Den som tror att trimchip ger nåt på en sugmotor kan sluta drömma, max nån ynka hk som inte märks, däremot kan varvstopp flyttas osv vilket kan öka prestanda lite. //Simon |
|
|
Läser man på Motornord så sägs det att ett chip ger runt 15hk. Sen så kan jag medela som jag sagt innan at jag hade 17" fälhar på och det var ett vist medlut. Så vist mätaren visar för all del fel. Men vet ej hur mycket i över 200km/h utan den visar 8km/h fel vid 110km/h (på min mätare). Och detta med orginal hjul (vinterdäck och 15"). Så jag har inte ljugit för er utan kanske bara undanhållit lite av saningen;) _ _ _ _ _ _ E34 520i 24v!!!! |
|
|
bmw-robban, en säljare vill ju som bekant sälja sina chip. Visa gärna resultat som styrker att det verkligen ger 15hk att chippa en 520i. |
|
Jasse123 |
Tjena Robban! Har själv haft en BMW 520i 24v -91 som definitivt inte gjorde 240!!! Jag fick upp den i c:a 222 km/h (mätarfart) med halvslitna "smala" 195 däck! Skulle den gjort 240 med sina 150 hk hade jag ju inte behövt byta till min nuvarande manuella 540 -97:a med 286 hk 4,4 liter som börjar "sega" över 240 km/h, fast det är ju klart jag har ju bara 136 hk mer nu och 2,4 liter större motorvolym än i min gamla 520, och närmare dubbelt vridmoment som snarare är viktigare än "hästarna" vid höga farter! Förresten är min 540 6 växlad så det där med utväxlingen kan du lägga ned! Jag förmodar att min 6:e växel är högre än din 5:a och skulle jag rätta mig efter min varvräknare skulle den toppa 300 i 6:an! Ha....ha...ha, jo man kan ju prova att hoppa jämfota till månen också!!! Vid farter över 200 km/h och närmare 250 km/h krävs mycket mer hästkrafter för varje 10 km/h ökning än vid ex. 100 km/h pga det "enorma" luftmotståndet. Det kan jämföras med en motorbåt som gör 40 knop och har 200 hk, vill du komma upp i 50 knop behöver du närmare 300 hk pga vattenmotståndet som kan likställas med luftmotståndet i höga farter. Avslutningsvis tycker jag att det är kul att du är nöjd med din "superbil", det man själv äger är givetvis alltid bäst, hur skulle det vara annars?! Mvh Jasse |
|
robban: firmor som säljer chip brukar skriva "X-Y extra hk" där d undre värdet även d brukar vara överdrivet. samma sak med avgassystem. vore kul om du kunde filma när din bil gör 240... kan du inte filma och lägga upp på dc eller nå sånt? filma både hastighets- och varvräknaren. har du själv ingen kamera finns d säkert nån här som har en och skulle vilja vara med och se den bilen gå så fort :). passa på nu när snön är borta. |
|
|
Ja varför inte;) _ _ _ _ _ _ E34 520i 24v!!!! |
|
|
bmw-robban, tror du att om du skulle mäta mer mer exakt mätutrustning än hastihetsmätaren att din bil skulle göra 232km/h? |
|
|
Nej har jag inte sagt. Men jag vet att mätaren visar 8fel i 110km/h. Sen efter det så vet jag inte ett smack! _ _ _ _ _ _ E34 520i 24v!!!! |
|
|
robban, det stämmer nog att du inte sagt det, men tror du det då? |
|
|
Man VILL ju gärna tro på mätaren.... eller hur? _ _ _ _ _ _ E34 520i 24v!!!! |
|
KG Sönju |
Nu har jag hårdkört min 525 24v!!!! (192hk) 228km/h och då fick den arbeta! Jag får väl prova den ner för Hallandsåsen också så kanske den gör 240km/h! |
Jasse123 |
Hej igen! Ända gången en 520 kommer upp i 240 km/h är när man släpper den ifrån 1000 meters höjd ifrån en helikopter! Ha..ha...ha.... |
|
Blir nog säkert mer en 240 kmh då hehehe... Billy B-10 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.