|
Sida 7 av 20
|
|
|---|---|
|
Quibbles: Jo, du har rätt! Började gräva i "hur det nu riktigt va angående växellådans utväxling" Det är dogleg lådan som har femman rakt igenom. Den vanliga femväxlade lådan har fyran rakt igenom. Förväxlade visst lådorna lite... Men 260 ärliga km/h med en vanlig tysksåld/finsksåld 218hk M535i tror jag inte på förrän jag har sett strippenpapper på det! Mvh ///Jonas M535'an Länk |
|
Plumber |
Men sluta fantisera! Inse att mätaren ljuger mer än Per Ahlmark. En 520 gör inte i närheten av 240km/h, du ska nog vara glad om du kan trycka den förbi 210 ärliga i någon lång backe. |
|
Som sagt. 10% felmarginal räknar ju polisen med att man kan ha på hastighetsmätaren. En orginal M535 gör inte 260, varken den svensksålda 204hk eller den tyska 218. Den svensksålda ska göra 224km/h enl BMW. Den tyska är jag inte riktigt säker på, men det lär ju vara högre. Så 240 är nog inte helt orimligt. Men att få upp en 520 i dom hastigeterna kräver nog lustgas eller turbo. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Bilar har alltid en viss + - marginal vad gäller effekt har du hittat en + bil kan den gå lite bättre än grannens bil osv ..Bmw´s hastighets mätare är ganska så bra jämfört med vissa andra märken så länge du har rätt rullomkrets på däcken. Tex min Bmw kördes i samma fart som en Saab,min mätare visade 235km/h mätaren i Saaben 255km/h så om vi utgår från att mätaren i Bmw´s ljuger som Per Ahlmark vet jag inte om Saab har en hastighetsmätare värd namnet:) Ett annat exempel åkte med en kompis i hans 325 e30 87a som var orginal (luftfilter,ansa avgassystem)men den gick bra bottnade mätaren med 2 personer i..När den bilen kördes i knappt 140km/h på mätaren klockades den till 137km/h av polisens laser.Det finns alltid en möjligehet att pressa upp en bil i högre fart än vad den ska klara om du bara åker i en lagom nedförsbacke,medvind osv och har tålamod..240km/h med en 520 är nog bara en fråga om nedförslut och tålamod:) Mvh Fredrik |
|
Plumber |
Jag tror inte ens ett fritt fall får upp en 520 i 240km/h. Säg att det tar en minut mellan 200 och 240. Då har du åkt nästan 4 kilometer. Det blir långa backar. Lycka till! Att det finns variationer stämmer nog bra, men dom är nog ganska små. Så små att utrustningen i bilarna spelar större roll. Dessutom är toppfarten testade med nya bilar, inte bilar som rullat 20.000-25.000 mil. Jag vill inte vara kaxig men den som påstår att han åkt 240Km/h med en 13 år gammal 520 ljuger lika illa som "Rödvins-Gudrun" deklarerar. |
|
Visst är toppfarten testad med nya bilar.Tex 325an jag nämnde i mitt tidigare inlägg kördes i 240km/h på mätaren med 2 pers i bilen på plan mark den ska enl Bmw klara 215km/h som ny och den mätaren var ju ganska rätt mot polisens laser.Varför den bilen gick så bra kan jag inte svara på. Har själv provat för många är sedan att köra ca 210km/h på mätaren med en 90hk VW Jetta i nedförsbackarna vid Jönköping den bilen ska väl göra ca 165km/h el ngt och var passargerare i en Kadett 1.6-88 med 75hk den presterade 200km/h på mätaren i nedförsbacken innan Norrköping (söderut e4an) så det är bara en fråga om "rätt backe" och god fart innan. Fredrik |
|
-BeeMWe- |
I detta fall gällde det inte heller en orginal M30 3.5 så att säga att ens egna M535er inte toppade mer än 240... Tvivlar inte på denna speciella motorn och dess uppbyggnad. |
|
Besökaren: Bara av intresse. Vad räknade du på för luftmotstånd? ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
alla ni som inte tror på 260 med m535an: är som sagt själv kritisk men om bilen orkar varva ur fyran så är det däromkring den ska ligga... vet inte var varvstoppet ligger exakt men om jag gissar på 6.8k rpm så är det = 260. men vi behöver inte slåss om saken eftersom min bil kommer rulla ut och toppas om inte allt för lång tid (förhoppningsvis). någon som har en bil som bevisat toppar 250+ får då gärna åka med/efter/före eftersom jag inte kommer ha hastighetsmätare som visar rätt och varvräknaren litar jag inte heller på eftersom den inte tillhör motorn. eller om nån har en bärbar gps och vill låna ut den eller åka med. har ju en 635 med iss samma motor som den som satt i m535an och den bilen orkar nog aldrig upp i mer än max 210-220 så... jag är som sagt själv kritisk, men ingen blir gladare än jag om det visar sig att tidigare ägare talade sanning ;). |
|
|
Boooze: motorn ska inte vara orginal. hade nån av d tidigare ägarna påstått d hade jag trott ännu mindre på att den toppar så mycket. |
|
Plumber |
Och jag har klämt upp gammal Mazda 626 med 90hk tills mätaren slog i trippmätarepinnen, dvs 195Km/h men det kan knappast varit mer än cirka 170-180 ärliga. Jag tror tyvärr inte på 520 och 240km/h eller 325 och 240km/h. Glädjemätare och glädjeavläsning. Har jag inte fel så: 1. Hastighetsmätaren visar oftast på äldre bilar procentuellt fel. 240*0,987 = 236 2. Luftmotstånd ökar i kvadrat i förhållande till hastighet. 236/215=1,116 1,09*1,09=1,20 Det är alltså en ökning på nästan 20%. Jag är ingen höjdare på matte, men jag fattar det som att du behöver öka ditt hjulmoment med ytterligare 20% för att övervinna luftmotståndet. Jag har varken räknare eller siffror på en 325:a så jag slutar räkna fel här :-) |
|
Är inte heller någon höjdare på matte men ringde min polare som hade 325an han körde den straxt över 240km/h när han var själv (utan 100kg mig i bilen) och då gick den på varvstopp(kommer inte ihåg var original varvstopp ligger) på 5an,men men som jag sa den var orginal förutom luftfilter och ett ansasystem.Glädjeavläsning är ngt jag inte sysslar med för det är tämligen ointressant.Jag har också kört div olika bilar och testat och sett skillnader i slutfart på bestämd sträcka med samma bilmodell så skillnader finns mellan samma modell av bil. Fredrik |
|
|
Vad vet ni vad jag gjort med min bil? Har jag sagt att den är orginal eller? _ _ _ _ _ _ E34 520i 24v!!!! |
|
| Du har väl precis som alla andra chippat till dig 50hk eller? | |
|
Bara att insé det är dags att skaffa en snabbare bil än den jag har stående i garaget nu, kanske en m535 de verkar ju gå fort enligt vissa ;) Den jag åker i ny slår varvstoppet på fyran i vid ca 249-250,3km/h 5an har jag aldrig haft tillfälle att varva ur finns inte så många fina vägar i sverige för just den biten. Mvh Ola Thomasson Alea iacta est, the dice is rolled |
|
|
Jag körde i 280km/h med min 528 på halvgas. Orkade mycket mera om jag bara ville växla upp från 3:an.... Gäääääsp!!! Oj, drömde jag? Snacka om defekta mätare en del har......Men, tror man på det själv så..) |
|
| över 300 ärliga gör nog biturbon annars blir jag besviken... | |
| Jag är rädd för att du blir besviken isf. | |
|
Att pressa upp en 520 i 240 är ju en ren å skär lögn, om man inte har en fruktansvärt felvisande glädjemätare. Har själv pressat upp min 535:a i 250 km/h enligt mätaren, vilket jag inte heller riktigt litar på, ska dock låna en GPS å kontrollmäta min hastighetsmätare. Som sagt, 535:an är chippad, så den ligger på ca 230 hk, en 520 med 150 hk borde ju inte komma i närheten av 240 km/h då. Skulle tippa på att den kan gör 200-210 hm/h, men 240 tillhör ju sagornas värld. Ska låna mig en GPS å kontrollmäta min hastighetsmätare, återkommer sen med korrekta siffror. // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
|
Först och främst så får man inte 50hk av chipp utan runt 15hk. Sen så är det inte alls en lögn att min 520i gör 232km/h (mätaren visar 8km/h fel):D Tror kanske några är avundsjuka eller? HEHE:D _ _ _ _ _ _ E34 520i 24v!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.