|
Sida 6 av 20
|
|
|---|---|
|
Det kan hända, men nu var det toppfarten som gällde, och inte går en m535 35+km/h mer än vad bmw själva anger. om den inte är ordentligt trimmad då. //Simon |
|
|
Kan ju vara så att BMW skriver ett lägre tal. Sen så brukar varje bil vara individuell så alla bilar gör inte exakt på kilometern lika. Nej men jag har ju erkänt att min mätare visar 8fel med 17" så den gör bara 232km/h med lite medlut. _ _ _ _ _ _ E34 520i 24v!!!! |
|
|
Hur vet du att den bara visar 8km/h fel? klart att de kan skilja mellan bil och bil, men inte så mycket, och inte skriver de ner toppfarten så mycket åtminstone. //Simon |
|
|
det skiljer på hastighetsmätare från bil till bil. Finns en tråd här på forumet, typ: "hur mycket varvar era bilar i 110..." där framkom det att det varierade rejält hur mycket en E34 535 varvade. Eftersom det inte skiljer i utväxling mellan bilar av samma årsm. så återstår att det är hastighetsmätaren som diffar... Fö så visar min mätare 5km för mycket över hela registret (kollat med GPS) att min bil gör ca 230 "ärliga" med 235-45-17 tycker jag är ok. Tycker BMW-Robban ska fixa/låna en GPS-enhet och vid lämpligt tillfälle (förslagsvis på natten med gles trafik) leta reda på en lååång raksträcka och ta reda på hur mycket dom där 240 på mätaren egentligen är... |
|
|
Bilen går mätaren ut, men jag gissar på att felvisningen vid dom hastigheterna ligger runt 20km/h.. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
| Mina M535or toppade 240 respektive 245 på mätarna. Den som toppade 245 hade sportavgas och DrSchrick kam. Men 260 med en M535, glöm! En Alpina B7 toppar 265 och det med 300hk och 500nm. | |
|
Som jag sa. 20km/h felvisning är det säkert, så runt 240. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
M Femman: Men bara för din bil går 20mindre än hans så behöver du inte bli avundsjuk:P HEHE:D _ _ _ _ _ _ E34 520i 24v!!!! |
|
|
om beemwee's m535 är den som jag köpte av honom (vilket jag är väldigt säker på att d är) så ska den va lite hetare än orginal. skall orka varva ur på 4an enligt tidigare ägare än beemwee som jag snackat med, vilket faktiskt borde innebära runt 260. har snackat med flera av d tidigare ägarna och alla säger att den går som f-n. är själv väldigt kritisk och får lust att banka ner folk som säger att deras bilar toppar 300km/h för att dom har en 4" muffler efter slutämparn men flera av d tidigare ägarna verkar vara väldigt kunniga. aldrig testat toppa den själv. motorn sitter numera i min 318 och den kommer inte ur garaget än på ett tag till, tyvär. men när den gör d kan jag lova att jag kommer filma när den bilen toppar :). med m535-låda och 3.25 utxl på diffen kommer det vara kraften som sätter stopp (teoretisk topp 300+ med 17") och min dumhet/mod. och enligt beemwee skall han inte ha kört fortare än 230 mätarfart med den m535an men då låg han på femman och den ökade fortfarande hyffsat snabbt. |
|
|
På mätaren: 220 km/h med sambo, och 240 km/h utan sambo. "Kvinnor gillar enkla saker...Män!" - Kary Lash, fotograf |
|
|
Quibbles: Varva ut på 4 an = 260 km/h verklig fart? Du menar 5 an? Mvh ///Jonas M535'an Länk |
|
|
Hur tror ni min 540iAT-94 (chippad, bortchippad fartspärr, sportfilter med moddad burk, och uppgraderad låda) går i förhållande till en M5 3.8 utan spärr? Var uppe i 245 på mätaren innan all "trimmning", men tror att den hade lite till att ge. Jag menar alltså toppfarten... Danne - H U M A N R A G E - |
|
|
Boooze: nej jag menar 4an. en m535 e28 har 3.07 på diffen och 1 på fyran (0.813 på 5an). med orginalsulorna (tror dom va orginal iaf) på 15", 205 breda 60 profil blir ~6800rpm = 260. den e även chippad men vet inte om varvstoppet är flyttat... jag är som sagt skeptisk men den ägaren hade ju ingen anledning att ljuga om saken eftersom d inte va av honom jag skulle köpa bilen och han verkade inte vara nån som överdrev om sånna saker (riktig bonnmeck från dalarnas djupa skogar ;)). kan ju tillägga att han körde utan baksäte och reservhjul å sånt onödigt så lite lättare va den ju. sen hade typ halva bilen rostat bort så den saknade säkert 5 kg plåt ;). han hade kört mot sin kompis som hade en m5 e34 och dom drog iss jämt till 100 och sen stack m5an ifrån. jag sätter förväntingarna förhållandevis lågt och är nöjd om min 318 klarar 250. |
|
-BeeMWe- |
Fetare M30 motor får jag leta efter :P |
| kan passa på att fråga också när d finns kunnigt folk här: visar en varvmätare alltid rätt? tänkte om man kan gå på den när man mäter hastighet för att få en mer exakt mätning än att man går på hastighetsmätare som kan variera ganska mycke speciellt i höga hastigheter... | |
|
Tror ändå inte att den gör 260 riktiga km/h. Krävs en fruktansvärd massa pulver för att få upp en e28 i dom hastigheterna tack vare luftmotståndet. Att den visar det på mätaren är en sak, men man ska inte glömma att det är gammla bilar och mätaren har antagligen en ganska kraftig felvisning vid maxfart. BMW uppger 224km/h (på den svensksålda 204hk) som maxfart, så runt 240 borde vara rimligt med trimm. (inte bara chip) ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Quibbles: Varvräknaren visar nog mer rätt än hastighetsmätaren, men det är inte helt säkert att den visar exakt. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Här fantiseras det villt ser jag :-) Räknar man lite förenklat med en sån där toppfartskalkylator där man anger luftmotstånd och frontarea så får man att en M535 behöver 286hk för att toppa 260. |
|
|
Ja , och är det inte så många hk M5 E-28 har och den toppar ca 260 kmh...... Billy B-10 Länk |
|
|
Så att en M535 skulle toppa 260 , tvivlar jag på iaf...... Har haft 3 st m535i......och de gjorde mellan 220-240 kmh (mätarfart) , vad det blir på "riktigt" vet jag ej.... Billy B-10 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.