AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
57.760

Hur snabbt går era E34or

Sida 17 av 20
Sm
148
Smerto
530IA M -01 E39
VW Bubbla 1303s 1600cc -74
Woops:( klart det var -93, men fortfarande en e34 i alla fall. Det var nog feltrycks-Nisse som var framme:)
bi
58
bilkungen
523 Touring 97:a
Smerto ,,, mja jag körde precis som du efter mätaren, jag har inte gjort nåt med motorn, chip osv,om man ska hålla på och skruva så ska man börja med en större modell direkt, inte nån 23'a, det min blivit bättre i är axet, har mera bottenvrid osv,, men det jag gjort har inte påverkat toppfarten nåt nämnvärt, vetinte om min mätare visar för lite eller om den stämmer ovanligt bra,, ån annan som kan ha en teori här ?
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Min förra bil 525i med något modiferat motor gick 250 sen tog vägen slut.
Nuvarande - 235...
Men om "har åkt med" då är det ca 330 med miniräknaren i handen!
Då sket jag på mig!!!
En E39 som kan kallas 550it...

Har genom åren varit en flitig Tysklandsbesökare men det var först 2004 som jag hade en BMW med rejält krut i....
I Oktober 2002 köpte jag en E-34 535i.I den satt en AC-Schnitzer motor enligt den förre ägaren och i juni 1,5 år senare fick jag det bekräftat...med råge!
Jag hade pressat den rejält från måndag till torsdag (den stod på verkstad hela tisdagen) men på fredagen i en bit utanför Hamburg så trippade hastighetsmätarnålen fram till ca:259 km/h....innan en 3-serie kom ivägen.
Då kan tilläggas att det fanns ca:700 varv kvar på en annan mätare i bilen...
Vad som hände i Hamburg (eller rättare sagt på leden utanför) är en mer tråkig historia.Den kan jag ta separat.
Hade för mig att en Ac-Schnitzer M30 skulle ha typ 245 hästar (och det har jag antagligen numera....) men jag kan tänka mig att det var närmare åt 280 hållet när jag köpte den.

//
Min förra m535 (dock e28) hade jag runt 240 på mätaren efter en lång raka. Häftigast var när jag lite tidigare på rakan i 200 la ner på 4:an och gasa om polaren. Låter som en korvmoj historia men kul var det kan jag lova! =)
Visa användare
43
Fredrik Svempa
1602 touring -72
525i Touring -93
Blir rätt trött på alla som vill veta hur fort dom går, våga utmana en GTO från -64 så får du veta att den går undan. Lägg av och fundera, skaffa en riktig bil istället. Jag e inte sån, jag älskar BMW men det finns min lilla GTO som spöar alla. 900 kusar, 1646 kilo,275:or bak, saknar inte grepp......
GOD JUL gossar.......

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Fredrik-
Jag slår vad om att det finns bilar som går fortare än din GTO också... ;)
God Jul!

DANNE
Min bil:
Länk
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Fredrik svempa:
vilken tungklump:)

God Jul!!!

Mvh Andreas
Fredrik-Har du inte 430 kusar som du skrev i en annan tråd eller du kanske har chippat den till 900 kusar?;)
Visa användare
27
finnfan
540ia-93
har haft en 520 -88 o den gick knappt upp i 200km,sen har jag haft en e36 320 24v o den gick runt 210 efter långt plågande,525-92 körde jag upp till ca 230,540 behöver jag inte prova ens den finns tillräckligt me pulver ändå/TONY

V8-kärlek
Visa användare
83
bmw_tom
BMW M535i-85
BMW 520D -09
min 535 e34 med chipp extraktor,3tum gör 265km/h
jadu fredde svempa ska man tänka som du gör kan man ju lika gärna jämnföra alla 4 hjuliga fordon?

Frågan var väl hur fort just e34 modellen gick hos varje individ, inte vilken som har den snabbaste?.
FredricF
Hmm... lång tråd men det verkar saknas en del fysikkunskaper här.

Hur fort en bil KAN gå beror i princip av två saker, luftmotstånd och motoreffekt. Sedan måste utväxlingen stämma annars kan inte motorn göra sitt jobb. En originalbil är förmodligen utväxlad så att man på högsta eller näst högsta växel ligger ungefär vid motorns effekttopp vid toppfarten.
Rullmotståndet tar bara några få procent av effekten vid en toppfart på runt 200 knyck.

[professorshatt på]

Luftmotsåndet ökar med kvadraten på hastigheten, dvs dubbel fart ger fyra gånger så mycket luftmotstånd.
Kraften som driver bilen framåt ökar linjärt med effekten (självklart) men är omvänt proportionell mot farten. Med det menas att vid en given motoreffekt halveras kraften om farten fördubblas.
Sammantaget ger detta att den teoretiska toppfarten på en bil är protortionell mot tredje roten ur effekten. För att dubblera farten krävs _8_ gånger mer effekt (vi bortser helt från rullmotståndet för enkelhets skull).

Medvind kan hjälpa en del. 5m/s (bra blåst) motsvarar ca 18km/h och om man ligger i 200 km/h och får denna medvind så kan farten öka till ca 212 utan att motoreffekten behöver öka.

Nedförsbacke kan också hjälpa, speciellt för tyngre bilar. Den extra kraften blir bilens vikt multiplicerat med sinus för vinkeln som vägen sluttar med. Vid 200km/h och med 150hk blir kraften från drivhjulen nånstans runt 2200N eller ca 220Kg. Om det då sluttar 5m/100m (ganska brant för att vara en väg) får man nästan 5% av bilens vikt i "bonus". Det skulle ge ca 30% mer dragkraft för en bil på 2 ton och borde kunna öka farten kanske 15% eller så men tyvärr så faller motorns effekt när varvet ökar över effektpuckeln så det är svårt att tillgodogöra sig all denna goa lutning i praktiken. Det måste ju luta en bra bit också.

[professorshatt av]

Om man tänker sig att en bil är 5% snabbare än fabrikens uppgifter så har bilen förmodligen ca 15% mer effekt än vad fabriken angav. Dessutom vid ett varvtal som är ca 250rpm högre än vad fabriken tänkt sig. Det är inte helt orimligt i mina öron men heller inte speciellt troligt. Men om bilen skall vara 10% snabbare så skall motorn ha 33% högre effekt och nu börjar det låta lite skumt......

Jag undrar om inte fantasisiffor beror på dels felvisning hos mätaren dels på förhoppningsfull avläsning hos föraren, som för övrigt har fullt upp med annat i dom farterna vi talar om. Kanske finns en god medvind och en rejäl nedförsbacke med i ekvationen men jag tror knappast att man kan hitta så många riktigt bra nedförslöpor i gamla kära svedala, fast omöjligt är det kanske inte.

(Brasklapp: jag kan ha gjort räknefel så lita inte 100% på siffrorna, och jag borde egentligen sova nu..........)

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Fredrik Svempa - GTO är bra på rakan men har du försökt att ta en kurva i 150 där 90 känns för mycket med många bilar?
Det finns BMW som tar Ferrari o liknande bilar till frukost!

Gasa kan vem som hellst men hur många kan svänga o bromsa???

FredricF - helt rätt! För att åka hastigheten med 5% behövs det 15% mer kraft men för att öka med 10% så behövs det 40% mer kraft osv....

/Grabber

mr
24
mrgole
BMW 525i -92
man blir ju nästan arg på folk som inte kan tänka med det sunda förnuftet.
är man uppe i hastigheter som 200-250kmh så gör liksom 10 hästar till(chip) inte alls stor skilnad, precis som när det gäller båtar, ska man öka från 50 knop till 60 knop så räcker de inte med bara nåt chiptrim. i sånna hastigheter är det som att åka i konstant uppförsbacke
To
3
Tobba75
520i 24V -92
210km/h var inga problem... iaf.

tobba75
Visa användare
214
oset_olholm
525 IA -95
Grabber....vad hade du fixat till på din förra bil 525an ?? som gav den lite extra tryck ?
Min gamla E32 735 från -88 med manuell låda gjorde 220 enligt mätaren när jag pressade på E4:an mot en Volvo V70 2,4T. Tror V70:in gjorde också max 220. Skillnaden var bara att hans bil kändes säkert med vinglig medan min bil kändes som gjutet på vägen :)
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
320 km/h mätarfart går bra (ca 290 verklig fart) - men det går lite trögare efter 250...Men det är klart, nån GTO är det inte ;)

M V H
Stephan

Min bil: Länk
mr
24
mrgole
BMW 525i -92
men hallå?! :S bilen går väl lika fort som mätarn är graderad!!?? ööh kan ni ingenting lr? :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.